actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2015, 18:47
ruben.t*uyen ruben.t*uyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 25
Concurrentie tussen psychologen wordt steeds groter

Concurrentie tussen psychologen wordt steeds groter

Kinder- en jeugdpsycholoog Eric Heyns is al dertig jaar actief: “De toename van het aantal psychologen zet de prijzen onder druk.”


Het aantal paramedici in België is in vijf jaar met 23 procent gestegen. Paramedici zijn mensen die medische hulp verstrekken, maar geen arts of tandarts zijn. Vooral psychologen maken zich grote zorgen. “Er zijn nu meer psychologen die deeltijds werken dan voltijds.”
Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) vroeg aan het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen van de Zelfstandigen (RSVZ) hoeveel mensen in België een paramedisch beroep uitoefenen. Het gaat vooral om psychologen, verplegers, logopedisten en therapeuten. In 2009 waren er ongeveer 42.000 paramedici in ons land. In 2014 was dat aantal al opgelopen tot meer dan 54.000.

Vooral psychologen maken zich grote zorgen. “Er zijn tegenwoordig meer psychologen die deeltijds werken dan voltijds”, zegt Eric Heyns (56), kinder- en jeugdpsycholoog in Turnhout. “Dat zet de prijzen die een psycholoog kan vragen onder druk, omdat een psycholoog in bijberoep het zich kan veroorloven om minder te vragen dan een psycholoog in hoofdberoep. Iemand die in bijberoep werkt, heeft minder kosten en nog een ander inkomen. Het is dus niet eenvoudig om vandaag nog voltijds als psycholoog de kost te verdienen.”

Eric Heyns is al dertig jaar psycholoog. “Vroeger duurde het drie à vier maanden voor iemand met een afspraak bij mij terecht kon. Vandaag is dat drie à vier weken. De toename van het aantal psychologen laat zich in sommige regio’s ook voelen in de prijs. Ik kan door mijn ervaring van dertig jaar mijn prijzen nog in stand houden, maar sommige psychologen vragen zo weinig dat ik me afvraag of ze alles nog wel volgens de regels doen.”

Waarom neemt het aantal psychologen zo sterk toe? “Omdat het makkelijk is om psycholoog te worden. Je hebt wel een diploma nodig, maar voor de rest zijn er weinig eisen. Er zijn ook weinig vacatures voor psychologen, zodat een afgestudeerde wel met een eigen praktijk moet beginnen. Een zelfstandige psycholoog kan bovendien zelf zijn uren regelen, waardoor de combinatie met een privéleven makkelijker wordt.”

Eigen mening: Het is belangrijk dat de mensen op de hoogte blijven voor mensen waar er werkgelegenheid is. Vooral voor jong volwassenen die net gaan studeren is dit belangrijk. Als iemand bijvoorbeeld aan het twijfelen is met zijn studies kan deze informatie nuttig zijn en een duw in de rug voor een andere richting aangezien er niet veel werkgelegenheid in is. Dit mag natuurlijk niet de mensen stoppen die het zien als een roeping om bijvoorbeeld psycholoog te worden. Maar het is wel belangrijk dat deze mensen dan weten dat het wel eens moeilijk zal worden om werk te verkrijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.