actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st March 2012, 12:03
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Leerkrachten willen staken op 28 maart

De onderwijsvakbonden staken op 28 maart als de Vlaamse regering niet met nieuwe elementen komt in het debat over de eindeloopbaan. Dat heeft het gemeenschappelijk vakbondsfront donderdagochtend beslist na gezamenlijk overleg.

Dinsdag maakte de Vlaamse regering bekend dat de zogenaamde terbeschikkingstelling (TBS), de regeling voor vervroegde uitstap van het onderwijzend personeel, hervormd en uitgedoofd zal worden, met uitzondering van het kleuteronderwijs. Dat moet dit jaar 5 miljoen euro opleveren, een kleine som in het totaal van de geplande besparingen.

'Onaanvaardbare maatregelen'

De vakbonden benadrukken dat de Vlaamse regering eenzijdig besliste om de TBS in het onderwijs af te schaffen en het wachtgeld drastisch te verminderen. Bijkomend werden beperkende maatregelen inzake het ziekteverlof opgelegd. Dat is voor de personeelsleden in het onderwijs onaanvaardbaar, zegt Marianne Coopman van het Christelijk Onderwijzersverbond (COV).

Het gemeenschappelijk front van de onderwijsvakbonden besliste donderdag een actieplan uit te werken. Op 12 maart komen er infovergaderingen voor de militanten in elke provincie en op 16 maart plannen de bonden een infomoment in elke school of centrum door de afgevaardigde(n) van de school. Tot slot organiseren ze op op woensdagnamiddag 21 maart lokale en provinciale acties.

'Verantwoordelijkheid opnemen'

'Als deze acties niet leiden tot tastbare resultaten, is woensdag 28 maart een eerste stakingsdag', zegt Coopman. 'We willen onze verantwoordelijkheid opnemen en dit actieplan sluit niet uit dat het gemeenschappelijk front open staat voor overleg op basis van nieuwe elementen. We zijn bereid om constructief aan de onderhandelingstafel te zitten, maar het is aan Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet om samen met de Vlaamse regering hierin het initiatief te nemen.'

Minister Smet (SP.A) liet dinsdag al weten dat hij begrijpt dat de beslissing hard aankomt. 'Maar dit is een billijke regeling. Leerkrachten kunnen nog steeds op pensioen als ze 60 jaar zijn. Doorsnee mensen moeten wachten tot ze 65 zijn', klonk het toen.

(bron: www.standaard.be) gevonden op 1 maart 2012

Mening:
Ons land moet veel besparen, dat is algemeen geweten en binnenkort waarschijnlijk ook te voelen. Langs de ene kant vind ik het niet meer dan normaal dat als mensen in andere sectoren langer moeten werken, leerkrachten ook langer zullen moeten werken (ookal is dat niet in mijn voordeel als ik naar de toekomst kijk.) Ik vind het wel goed dat ze gaan staken. Velen vragen zich af of het iets uitmaakt, al die stakingen maar we moeten van ons laten horen alleen zo kunnen er misschien nog compromissen gesloten worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th March 2012, 20:15
jolien.claessens jolien.claessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: vorselaar
Posts: 77
Ons land zit een crisis. Europa vraagt besparingen. Iedereen moet inleveren en iedereen zal langer moeten werken. Logisch lijkt mij. Niemand zal dit leuk vinden maar we betalen de prijs voor het jaren lang boven onze stand leven. Kijk naar onze buurlanden, zo slecht zijn we er dan nog niet vanaf. Dat de leerkrachten staken is iets dat ik echt niet kan begrijpen. Je zou blij moeten zijn dat je op je 60ste op pensioen kan zijn maar nee hun antwoord is staken. Gaat dat iets uithalen? Ik denk van niet buiten opnieuw veel problemen voor ouders me kinderen, ja een school moet wel opvang voorzien maar ik zou mijn kind ook niet graag naar school sturen om dan heel de dag in 'de studie' te gaan zitten. Ik stel voor dat de huidige leerkachten inbinden en de reputatie van ons toekomstige leerkrachten niet kapot maken door ondoorachte acties te ondernemen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th March 2012, 07:46
mamaInge mamaInge is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 58
Leerkrachten willen staken op 28 maart

Ik vind ook dat iedereen inderdaad zijn steentje moet bijdragen in deze maatschappij. Je zou blij moeten zijn dat je nog 'mag' werken tot je 60ste of 65ste. De gemiddelde leeftijd wordt alsmaar hoger en op pensioen gaan op je 58ste kost onze maatschappij gewoon teveel geld.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th March 2012, 09:08
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Het is logisch dat we langer zullen moeten werken. Het alsmaar vroeger op pensioen gaan kost onze maatschappij alleen maar geld. Natuurlijk komt zoiets hard aan als je te horen krijgt dat je pas op je 60ste of 65ste op pensioen gaat. Maar ik weet niet of het zinvol is, al die stakingen. Uiteindelijk heb je er zelf alleen maar nadelen van: je krijgt achterstand met de leerstof die je moet gezien hebben, allerlei papierwerk dat in orde moet gebracht worden.

Ik denk dat zo'n staking uiteindelijk meer nadelen heeft dan voordelen. En uiteindelijk: het is de regering die beslist of de maatregel er al dan niet doorkomt.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 7th March 2012, 10:44
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Stakingen vind ik goed. Anders laten wij ons toch gewoon maar doen!! Ieder burger heeft recht om zijn mening te uiten, hetzij zo via stakingen.
Er moet inderdaad iets gedaan worden om geld in het laatje te brengen en dit kan men creëren door leerkrachten langer te laten werken. Maar stel je voor dat jij daar op je 58ste sta en je al plannen had gemaakt omdat je lekker op pensioen kon. Je hebt al lang gewerkt voor ons land en dan besluiten ze ineens dat je er 2 jaar bij moet doen. Ik zou voor minder gaan staken.
Wij weten nu dat we minstens tot 60 jaar moeten werken, maar ik vraag mij dan af waar dat dit gaat eindigen. Komen er nog eens 5 jaar bij of niet? Een job als leerkracht is niet te vergelijken met iemand uit de bouw, maar als ik nu stages geef, merk ik wel dat de mentaliteit bij de meeste leerlingen erg aan het worden is. Als we dat zien evolueren naar nog erger, dan houdt een leerkracht deze job toch ook niet meer vol?!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 7th March 2012, 10:55
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Als reactie op het hoofdartikel zou ik graag het volgende willen posten

Leraars schorten acties op
De onderwijsvakbonden gaan met de Vlaamse regering onderhandelen over het afschaffen van het TBS-systeem. Voorlopig voeren ze geen actie. 'We hebben een traditie van overleg. Die traditie moet hersteld worden', zegt Rudy Van Renterghem van de Christelijke Onderwijsvakbond.


De Vlaamse regering en de onderwijsvakbonden zijn het eens om vanaf vandaag onder leiding van de minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) onderhandelingen te voeren over het afschaffen van het TBS-systeem. Dat melden de regering en de bonden in een gezamenlijk persbericht.

'Het is belangrijk dat we het sociaal overleg opnieuw kunnen opstarten om zo een kans te beiden om uit deze problematiek te raken', zei Rudy Van Renterghem van de Christelijke Onderwijsvakbond. Vorige week haalde Van Renterghem nog fel uit naar Smet. 'Het was een koude douche. Het is normaal dat je na tien seconden niet opnieuw warm hebt.'

'Het was niet makkelijk om opnieuw aan te knopen maar we gaan elkaar op korte termijn terugzien. we hebben een lange traditie van overleg, het onderlinge vertrouwen moet er opnieuw komen.'

Vorige week haalde de Vlaamse regering de woede van de leraars op de hals door de vervroegde uitstapregeling (TBS) voor leerkrachten af te schaffen, met uitzondering van het kleuteronderwijs. De TBS-regeling liet leerkrachten toe om op 58 of 56 (kleuterleerkrachten) te stoppen met werken en tot aan hun officieel pensioen op hun 60ste wachtgeld te krijgen.

Consistent
'Het kan niet dat mensen die aan het einde stonden van hun loopbaan dan toch nog twee of drie of zelfs zeven jaar langer moeten werken. We mikken op een eindeloopbaanakkoord dat consistent en werkbaar is', alsnog Van Renterghem. De vakbondsman onderstreept ook dat het niet enkel gaat om de uitstapregeleing maar over 'de totaliteit van de loopbaan'.

Bij de onderhandelingen 'zullen de overgangsmaatregelen, de vermindering van het wachtgeld, de eindeloopbaanmogelijkheden en de begeleidende maatregelen in het kader van het loopbaanpact aan bod komen', luidt het. 'Daarom zal het loopbaanpact ook versneld onderhandeld worden.'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120306_100

Eigen mening
Persoonlijk ben ik van mening dat je dmv sociaal overleg verder kan geraken dan door het werk neer te leggen. Bij stakingen laat je alleen maar je ongenoegen merken. Terwijl je bij sociaal overleg de meningen van beide partijen te weten komt en ook hun motieven om dit te doen.
Ik zeg niet dat er niet gestaakt mag worden, maar ik blijf erbij dat stakingen geen oplossing bieden voor zo'n problemen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 7th March 2012, 17:21
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Origineel gepost door Nikki:
Citaat:
leerkrachten ook langer zullen moeten werken (ookal is dat niet in mijn voordeel als ik naar de toekomst kijk.)

Origineel gepost door Jolien Helsen:
Citaat:
Wij weten nu dat we minstens tot 60 jaar moeten werken, maar ik vraag mij dan af waar dat dit gaat eindigen. Komen er nog eens 5 jaar bij of niet? Een job als leerkracht is niet te vergelijken met iemand uit de bouw, maar als ik nu stages geef, merk ik wel dat de mentaliteit bij de meeste leerlingen erg aan het worden is. Als we dat zien evolueren naar nog erger, dan houdt een leerkracht deze job toch ook niet meer vol?!


Ik stel voor om toch een zekere vorm van liefde voor het vak te hebben. Als je nu al gaat aftellen naar je pensioen (niet in mijn voordeel ed) dan ben je toch wel enigszins verkeerd bezig. Ik denk niet dat het in het voordeel is van je leerlingen als je leerkracht wordt voor de voordelen (veel verlof en pensioen). Je zou leerkracht moeten worden om te onderwijzen en alles wat er boven komt is dan toch een extra voordeel?
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 7th March 2012, 22:28
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Ik ben het volledig eens met Jens. Als je je job doet met volle overtuiging, wat voor een leerkracht echt wel een vereiste is, dan zou je het erg moeten vinden om op pensioen te gaan. Dit klinkt misschien vreemd, maar ik ken wel zo'n persoon. Mijn juf van de kleuterschool is blijven werken tot 65 jaar, omdat ze maar geen afscheid kon nemen van het vak. Ze was al wat ouder, maar ze bleef het vak vol liefde en toewijding uitoefenen. Zo een leerkracht zou ik ook willen worden. Wanneer ik begin te twijfelen aan dit gegeven, dan moet ik vragen beginnen stellen over mijn keuze, wil ik echt wel leerkracht worden?
Trouwens, als we deze maatregel nu niet gaan toepassen, dan wordt de volgende generatie hier de dupe van. Moeten we dan altijd naar onszelf kijken? En je mag het ook niet meer vergelijken met vroeger. De meeste mensen studeren nu langer en komen pas rond hun 24ste op de arbeidsmarkt terecht, terwijl vroeger de meeste mensen al op hun 14de aan het werk waren. We studeren langer en leven langer, waarom dan niet langer werken? We zijn één land en ons land zit in crisis, dan is het toch aan ons om ons land eruit te helpen?
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 8th March 2012, 11:42
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Ik vind het sowieso al schandalig dat je als leerkracht alleen nog maar denkt aan staken! In het onderwijs moet je zeker ook hard werken, maar dan op een andere manier dan bijvoorbeeld arbeiders. Maar in het onderwijs heb je hele goede uren, je hebt veel vakantie, kortom... Wat wil je nog meer?

Daarom vind ik het echt heel erg als leerkrachten willen staken. Altijd maar zagen en klagen, dat doen de mensen alleen nog maar tegenwoordig. In plaats van eens te zien en te beseffen hoe goed we het hier wel niet hebben.

Natuurlijk kan ik er wel in komen dat het niet zo'n fijn nieuws is als je normaalgezien volgend jaar op pensioen kon en je dan plots te horen krijgt dat je nog een aantal jaren extra moet werken. Maar persoonlijk zou ik het erg vinden om op pensioen te gaan en de 'laatste' fase van je leven in te gaan. Dit is misschien cru gezegd, maar zo bekijk ik het.

Geniet van je mooie job in het onderwijs, in plaats van steeds te klagen. Dat vind ik ervan
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 8th March 2012, 11:50
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Van leerkrachten wordt verwacht de jeugd klaar te stomen voor de maatschappij. Ze moeten bepaalde waarden en normen meegeven, die ervoor moeten zorgen dat jongeren standvastig in de maatschappij terechtkomen. Dit kan je alleen maar als je zelf echt staat achter wat je wil meegeven. Leerkracht zijn betekent niet bepaald carrière maken of rijk worden. Je doet het met een bepaalde passie. Als je je als leerkracht elke morgen uit bed moet sleuren om naar het werk te gaan, kan je net zo goed iets anders gaan doen.

Het willen gaan staken omdat wij (net zoals de rest van België) ook enkele jaren langer zullen moeten werken, vind ik nogal hypocriet. Dit getuigt niet van inzicht in onze huidige maatschappij.
Leerkrachten zouden beter moeten weten. We mogen nog steeds wat vroeger gaan dan de rest, en houden tot nu toe een mooi pensioen over. Kunnen we dan echt klagen over deze kleine extra moeite? Waar is die passie dan vraag ik mij af.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 8th March 2012, 16:34
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Leerkracht zijn is een prachtige job!!! En uiteraard moet een leerkracht niet klagen; mooi betaald, goede uren, lekker vakantie.
Zelf heb ik hier ook voor gekozen, omdat ik het graag doe en graag de lln iets wil bijbrengen. De passie voor de job is er zeker en vast.
Zoals Jens vermeldde: 'aftellen tot je pensioen', is een slechte start!!! Maar ik vind wel dat een leerkracht ook van zich mag laten horen (via stakingen). Dat heeft niets te maken met het feit dat je niet fier bent op je job of dat je het niet graag doet. Maar als persoon van onze maatschappij mag je je toch ook niet met je voeten laten spelen.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 8th March 2012, 19:51
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Maar Jolien, wat lost het op? Iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen om ons land er terug bovenop te helpen. Wij zouden als leerkrachten ons het beste laten horen door goed les te geven en door innoverend te werk te gaan in de klassen.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 8th March 2012, 20:11
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Goede condities tracht je te behouden, dat is normaal, maar als je merkt dat iedereen een extra inspanning moet doen, dan is het zeer egoïstisch om niet mee te willen doen. Als je samen in een roeiboot zit, dan gaat die het beste vooruit als iedereen roeit en niet als er een paar profiteurs tussen zitten die alleen maar toekijken.
Verder mogen leerkrachten niet vergeten dat ze een voorbeeldfunctie hebben. Wanneer zij steeds het werk neerleggen als er een inspanning wordt gevraagd, dan gaan de leerlingen op termijn dit gedrag kopiëren. Links en rechts hoor ik al jongeren plannen maken om collectief de boeken te sluiten in de klas. Leerkrachten die staken geven het sein dat hun leerlingen maar bijzaak zijn.
Ik stel mij ook de vraag of die twee extra jaartjes dan echt zo onoverkomelijk zijn. Hebben deze leerkrachten (die normaal binnenkort met pensioen zouden gaan) dan elke minuut afgeteld? Zijn ze onderweg hun motivatie kwijtgeraakt?Dan hadden ze een ander beroep moeten kiezen en konden ze nu nog eerst een tandje bijsteken in plaats van rustig uit te bollen. Dan hadden ze misschien recht om te klagen.
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 8th March 2012, 20:31
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Iedereen moet zijn steentje bijdragen, daar ben ik absoluut mee akkoord! En leerkrachten hebben een voorbeeldfunctie. Maar gaan jullie dan later altijd ja knikken? Daar gaat het hem er bij mij juist om! Je moet je gewoon niet laten doen! En ja, misschien lost het niets op maar je hebt wel geprobeerd om het te vermijden.
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 8th March 2012, 21:29
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Citaat:
wat lost het op? Iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen om ons land er terug bovenop te helpen.


Het zou triestig gesteld zijn met de democratie wanneer enerzijds de bevolking het nut van staken of betogen niet meer inziet en anderzijds politici die geen rekening zouden houden met sociale acties. Actie ondernemen doe je om overleg te eisen om zo minder drastische maatregelen te bekomen d.m.v. compromissen sluiten. Op die manier worden alle belanghebbende gehoord. Zo draag je nog altijd een steentje bij maar bestaat er tenminste wel een draagvlak voor.
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein

Laatst aangepast door AVO : 8th March 2012 om 22:41.
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 9th March 2012, 10:16
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Ik ben het wel eens met Jolien. Oké, iedere mens moet werken tot zijn 65 jaar. En wij als leerkrachten tot ons 62 jaar. Dus we hebben niet te klagen. Maar denken jullie dat je met je 62 jaar nog met volle enthousiasme als nu nog voor de klas zou staan. Wees nu eens redelijk. Ik vind het ook heel belangrijk dat je als leerkracht alles uit de kas moet halen om de optimale ontwikkeling van de leerlingen zo veel mogelijk te bevorderen. Maar als ik 60 jaar ben zou ik toch graag uitbollen. Dus halftijds is op deze leeftijd echt wel welkom.
We moeten inderdaad niet over ons heen laten walsen, iedereen heeft recht op een mening en moet opkomen voor zichzelf.
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 9th March 2012, 16:28
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
AVO, ik zie het nut van staken zeker in, maar enkel en alleen wanneer hier een gegronde reden voor is. Ik begrijp niet waarom de leerkrachten nu zouden moeten gaan staken? Niet enkel de leerkrachten gaan nu langer moeten werken, ook andere sectoren. Enkel de leerkrachten die er rotsvast van overtuigd zijn dat dit geen goede beslissing is, die mogen van mij hun stem laten horen en gaan staken. Maar, geef toe, vakbonden leggen precies graag het werk neer om te gaan staken, terwijl de meerderheid nog ineens niet weet waarom er juist gestaakt wordt. Volgens mij is 'het langer werken' nu eenmaal noodzakelijk om ons land erbovenop te helpen...
Met citaat antwoorden
  #18  
Oud 18th March 2012, 23:50
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Ik voeg me bij de meningen van Jens en Evelien. Toch vind ik de opmerking van AVO zeer belangrijk. Stakingen zijn nodig om onderhandelingen en overleg te eisen. Daaruit moeten dan belangrijke overeenkomsten worden gemaakt die proberen voor iedereen ten goede te komen. Mij gaat het echter om het belang van de staking. Ga je staken omdat de maatregel voor jezelf minder leuk is of ga je staken omdat de maatregel op zich op niets slaagt. Dat is een groot verschil!


Zouden we de pensioenleeftijd niet voor elk beroep gelijkstellen? Minder zever, iedereen gelijk? Of ga ik hier tekort door de bocht?
Met citaat antwoorden
  #19  
Oud 19th March 2012, 12:34
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Noël, volgens mij ga jij hier te kort door de bocht. Denk maar aan de zware beroepen die het lichaam sterk belasten, zoals werken in de bouw en dergelijke. De sector die we ook snel vergeten, is de zorgsector. Zien jullie een vrouw van 65 nog een bejaarde uit het bed 'heffen'? Dit werk is ook niet te onderschatten, dus voor zo'n beroepen moet de pensioenleeftijd zeker lager liggen, anders is het gewoon niet haalbaar.

Ik denk dat, wanneer we de pensioenleeftijd voor iedereen gelijk gaan stellen, we zelfs meer zever gaan krijgen. De argumenten hiervoor heb ik hierboven reeds aangehaald.
Met citaat antwoorden
  #20  
Oud 19th March 2012, 12:37
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Origineel gepost door Jens:
Citaat:
Ik stel voor om toch een zekere vorm van liefde voor het vak te hebben.

Origineel gepost door Esther:
Citaat:
Geniet van je mooie job in het onderwijs, in plaats van steeds te klagen.


In de bijlage vind je een artikel over Juf Lien die desondanks dat ze officieel in ziekteverlof is toch nog les geeft. Over liefde voor het vak gesproken..! Chapeau!

Bron: de Zondag (Mechelen - Lier) / 18 maart 2012
Bijgesloten Bestanden
Bestandstype: pdf Lerares geeft les vanop ziekenbed.pdf (559.5 KB, 16x gelezen)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.