actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2011, 20:53
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Alcoholverslaving slorpt merendeel van budget voor drugsbeleid op

Meer dan de helft van het budget voor het drugsbeleid in ons land gaat naar de behandeling van alcoholmisbruik, en niet naar illegale drugs of preventie. Dat blijkt uit een onderzoek van de UGent.

Het rapport hield rekening met uitgaven voor de aanpak van zowel illegale als legale drugs. Tot die laatste behoren alcohol, tabak en psychoactieve medicijnen. De federale overheid staat in voor het grootste deel van dat budget, de rest komt van de gewesten en lokale besturen. In 2008 bedroeg die totale uitgave 975.085.793 euro.

In tegenstelling tot wat verwacht wordt, gaat het meeste geld naar hulpverlening voor alcoholmisbruik en -verslaving . Meer dan de helft gaat naar dergelijke behandelingen in ziekenhuizen. 'Het gaat om de opvang van mensen die teveel hebben gedronken, of die proberen te ontwennen, zowel in de algemene als psychiatrische ziekenhuizen', legt onderzoekster Freya Vander Laenen uit op de VRT-radio.

'Anders dan vaak wordt gedacht, gaan de meeste uitgaven niet naar illegale drugs, maar naar de behandeling van alcoholmisbruik en -afhankelijkheid.'

De tweede grootste uitgave is de opsporing en vervolging van drugsmisdrijven door politie en gerecht. Minder dan 1,5 procent van het budget gaat naar drugspreventie.

De onderzoekers raden de overheid aan meer geld te besteden aan preventie, omdat het belangrijkste van een drugsbeleid preventie hoort te zijn. Vooral medicijnen- en alcoholpreventie is hard nodig, luidt het. Hoewel alcoholpreventie vaak op jongeren is gericht, is het ook belangrijk om die voor volwassenen te voeren, aldus Vander Laenen.

Een degelijk preventiebeleid betekent een enorme winst op het vlak van hulpverlening en veiligheid, aldus de criminologe. Of het huidige drugsbeleid niet goed is, wilde Vander Laenen evenwel niet zeggen.

Bron: De Standaard
Datum: 14/12/2011

Mening: Ik vind het persoonlijk een beetje schokkend dat maar 1,5% van het budget voor drugsbeleid naar preventie gaat. Ik deel dan ook de mening van 'de onderzoekers' die in het artikel vermeld worden: de overheid moet meer geld besteden aan preventie. Of dit moet door het algemeen budget voor drugsbeleid te vergroten of door te snoeien in andere delen van het budget laat ik aan onze spiksplinternieuwe regering over.

Als er meer geïnvesteerd wordt in preventie, en meer mensen zo dus de gevaren te weten komen van alcohol- en drugsmisbruik, kan het algemeen gebruik in ons land misschien wel afnemen en zo ook de uitgaven aan de gevolgen/behandelingen ervan (ik weet dat ik het zo wel erg positief en simplistisch voorstel maar preventie is belangrijk). Zoals in het artikel vermeld wordt moet er inderdaad ook niet enkel gefocust worden op jongeren maar ook volwassenen, een doelgroep die op het vlak van alcohol-en drugspreventie vaak 'vergeten' wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.