actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd January 2011, 18:03
Marieke Hendrickx Marieke Hendrickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: meerhout
Posts: 76
Mag mijn baas een kledingcode opleggen?

22 januari 2011/ Auteur: Jobat.be (mr)

Bij de Zwitserse bank UBS gaan ze wel heel ver. Vrouwelijke werknemers moeten vleeskleurig ondergoed dragen en geen te kleine schoenen. De mannen moeten zwarte kousen dragen. Kan dit ook bij ons?
De Zwitserse bank wil dat de vrouwen vleeskleurig ondergoed dragen dat niet te slordig of te strak zit. Ze mogen ook geen te kleine schoenen dragen want "niets is erger dan een verkrampte glimlach". Tatoeages, piercings of enkelkettinkjes zijn ook verboden.

Mannen mogen alleen zwarte sokken dragen zonder motief, en ook een baard van drie dagen is uit den boze. Ten slotte raadt "De gids van de onberispelijke bankbediende" ook aan om om de vier weken een bezoek te brengen aan de kapper. Vervelende geuren als look, uien of sigarettenrook worden ook niet getolereerd.
Kan dit in België?
Het dragen van bepaalde kledij kan omwille van hygiënische of veiligheidsredenen voorgeschreven zijn in een cao. Dat geldt dan voor de hele sector, dit is bijvoorbeeld zo in de horeca, de voedingsnijverheid en openbare autobusdiensten.
“De werkgever is verplicht om werkkledij gratis ter beschikking te stellen van zijn werknemers”, vertelt Iris Tolpe, manager Legal Department bij hr-dienstverlener Securex. “We spreken van werkkledij als de aard van de activiteiten het om veiligheids- of hygiënische redenen noodzakelijk maakt om een specifieke uitrusting te dragen.”
Wat als ik dresscode niet naleef?
In bepaalde gevallen kan een werknemer om dringende reden ontslagen worden voor zijn ongepaste kledingstijl. Maar veel risico lopen de Belgische werknemers niet. Uit een onderzoek van hr-dienstverlener HDP & Arista blijkt dat amper 6 procent van de bedrijven de kledingcode opgenomen hebben in hun arbeidsreglement.


bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...leid=JOBAT_3474


Eigen mening:
Van mij mag werkgever bepaalde zaken vragen in verband met kledij. Als we nu naar leerkrachten kijken: het kan toch niet dat wij zaken dragen die door de leerlingen niet mogen gedragen worden. Ik denk hierbij aan tatoeages of piercings door neus en tong bv. Ik vind niet dat er speciale dingen mogen gevraagd worden bv. Maatpakje maar wel dat er van ons verwacht wordt dat we ‘verzorgd’ voor de klas staan, als voorbeeld voor onze leerlingen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th January 2011, 14:38
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Voor een aantal beroepen is het wel belangrijk om deftig gekleed te zijn, zoals bij bankbedienden, secretarissen,... Als werkgever zou ik dan ook mijn werknemers een kledingcode opleggen. Maar een bepaalde kleur van ondergoed opleggen gaat toch al wel ver. Als je geen doorschijnende kledij draagt, maakt het toch niet uit welke kleur van ondergoed je draagt. Mensen zijn toch niet zo dom dat ze niet kunnen uitmaken wat deftige kleren zijn en welke niet? Het gaat wel wat ver in dit artikel.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th February 2011, 17:00
hanne.woestenborghs hanne.woestenborghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: kasterlee
Posts: 61
Ik ga zeker akkoord met de vorige reacties. Het is inderdaad zo dat iedereen zich moet kleden naar gelang het beroep dat men doet. Maar hier gaat het er toch wel over. Welke kleur ondergoed je draagt daar heeft toch niemand iets mee te maken? Ik denk dat mensen die zo'n beroep uitoefenen zelf ook wel weten dat ze deftig moeten voorkomen en er dus ook wel op zullen letten dat hun ondergoed niet zichtbaar is. Ik vind nog altijd dat iedereen voor zichzelf mag uitmaken wat hij/zij deftige kledij vindt.
Het is natuurlijk wel zo zoals Marieke zegt dat wij als toekomstige leerkracht het voorbeeld moeten geven aan onze leerlingen. Wat zij niet mogen, mogen wij natuurlijk ook niet.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th February 2011, 23:31
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Het is duidelijk dat deze werkgever te ver ging maar toch ben ik niet tegen kledingcodes. In sommige beroepen is het uiterst ongepast om extravagante kledij te dragen maar onze maatschappij moet geen grijze massa worden waarin de personen hun eigenheid niet kunnen tonen. Er moet dus een gulden middenweg gevonden worden tussen de twee.
Ik vind net zoals bij de vorige reacties ook dat leerkrachten het goede voorbeeld moeten geven maar ook de ouders van een kind moeten hun zun of dochter op jonge leeftijd al duidelijk maken wat gepaste kledij is. Zo moet je op school geen al te korte rokjes dragen.
Ik vind aangepaste kledij dus een must maar weet niet echt of het nodig is dit vast te leggen in regels. Ik hoop dat we ondanks de vele 'sociale' regels niet vervallen in een grijze massa.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th February 2011, 15:11
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Mocht dit artikel in de krant van 1 april gepubliceerd worden, dan was het een duidelijke aprilgrap. Maar neen, het lijkt wel bittere ernst.
Eerst en vooral zou ik denken dat je toch zelf wel weet hoe je je voor een bepaalde functie moet kleden. Een schooldirecteur zal zijn strandshort ook thuis laten als hij zich op een zonnige morgen naar zijn school begeeft. Een turnleraar zal niet in maatpak verschijnen in de turnzaal enz.

Er zullen uiteraard altijd mensen zijn die het minder nauw nemen met ongeschreven dresscodes en daarvoor is het goed dat er enkele richtlijnen op papier staan. Persoonlijk vind ik het bijvoorbeeld niet kunnen dat vrouwelijke werknemers op de werkvloer verschijnen in weinig verhullende kledij (mnirok, te diepe halsuitsnijdingen, ...). Het maakt niet uit of het een arbeidster, bediende of ambtenaar is.

Hygiëne is een belangrijk punt en ik zou het kunnen aannemen dat mensen die er onverzorgd bijlopen of die je van op een afstand ruikt aankomen, hierop attent gemaakt zouden worden. Een stuk zeep, shampoo, wasmiddel (en voor de mannen: scheermesjes) kosten geen fortuinen en behoren inmiddels tot de standaarduitrusting in de badkamer.

Wat de Zwitserse werkgever daarentegen eist, is volgens mij echt wel een brug te ver. Gaat hij dagelijks zijn personeel screenen op kleur van ondergoed en sokken? Wat gebeurt er wanneer een man een beige/witte broek draagt (afschuwelijk in combinatie met zwarte sokken)? Betaalt hij het maandelijkse kappersbezoek of is dit op eigen kosten? (Ik denk wel dat men als bankbediende in Zwitserland een deftig inkomen heeft, maar toch...).

Een laatste bedenking die ik bij dit artikel heb: is er nu iets zo ouderwets en onappetijtelijk als vleeskleurig ondergoed?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th February 2011, 11:03
Geert.Janssen Geert.Janssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Olen
Posts: 84
Ik ben hier volledig mee akkoord. Ik vind dat werkgevers bepaalde kledingpatronen mogen aangeven. Om enkele voorbeelden te geven:

1.: Ik heb zelf al op plaatsen gewerkt waar ik uniform moest dragen. In bepaalde zaken past die bepaalde klasse wel vind ik. Het geeft een bepaalde vorm van stijl aan.

2.: Daarnaast vind ik ook dat leerkrachten ook wel een bepaalde kledingcode moeten hebben. Het moet niet te extravagant zijn. Het moet deftig en niet te expliciet zijn. Zeker als je spreekt over scholen waar de leerlingen zelf een uniform hebben. Daar moet jij als leerkracht niet super veel " uit de boot springen".

Ik ben er volledig mee akkoord.

Daarnaast " vleeskleurig" onderbroek?
Dat vind ik erover, je kan beter zeggen dat ze gewone neutrale onderbroeken moeten dragen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.