actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2011, 14:04
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Wat houdt de pensioenhervorming in?

De regering wil de pensioenhervorming nog deze maand door het parlement laten goedkeuren. Wat zijn daarbij de meest opvallende wijzigingen?

Zoals reeds eerder aangegeven zal de minimumpensioenleeftijd opgetrokken worden van 60 tot 62 jaar. Ieder jaar komt er een half jaar bij, te beginnen in 2013.

De duur van een volledige loopbaan zal bijgesteld worden van 35 naar 40 jaar. In 2013 wordt het 38 jaar, in 2014 39 jaar en vanaf 2015 dus 40 jaar.

Een aantal bijzondere pensioensstelsels voor journalisten, zeelui en piloten wordt afgeschaft. Zo hebben piloten en zeelui nu een volledig pensioen na een loopbaan van 30 jaar, dat wordt voortaan na 45 jaar. Voor journalisten wordt de voordelige pensioenberekening afgeschaft.

Ook komt er een verstrenging van het systeem van gelijkgestelde periodes. Niet-gewerkte periodes als werkloosheid, brugpensioen, tijdkrediet en dergelijke zullen niet meer volledig meetellen als een 'gewerkt jaar'.

De voordelen voor professoren en magistraten worden afgebouwd, een volledig pensioen na een carrière van 16 jaar is er niet meer bij. De berekening van het ambtenarenpensioenen zal gebeuren op basis van het gemiddelde loon van de laatste tien in plaats van vijf jaar.

Enkel parlementsleden behouden hun pensioen na 20 jaar, meldt Het Laatste Nieuws. Minister Van Quickenborne roept het parlement op dat te wijzigen.

Bron: De Standaard

Mijn mening:
Eerst en vooral vind ik het positief dat de kersvers minister van Pensioenen al zo snel werk maakt van een pensioenhervorming. Onze vorige minister, Michel Daerden, heeft er niet zoveel werk van gemaakt. Ik denk dat ik N-VA ergens wel kan volgen dat er kritiek is dat het té snel zou gebeuren, maar ik denk dat de regering gewoon geen tijd te verliezen heeft. Er is tijd genoeg verloren en daarom moet er snel en effectief te werk gegaan worden. Het klopt inderdaad zoals de vakbonden zeggen dat het geld ook bij de rijkeren gehaald moet worden, maar ik vind dat dat een beetje de hete aardappel doorschuiven is. We zullen allemaal langer moeten werken. Onze generatie zeker al. Het moet allemaal betaalbaar blijven en ik denk dat dit met deze hervorming wel moet lukken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.