actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd April 2008, 20:58
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Meer kans op overgewicht bij overslaan ontbijt

Mensen die ’s morgens het ontbijt overslaan hebben 4,5 keer meer kans om zwaarlijvigheid te ontwikkelen. Dat bericht het medische weekblad de Huisarts.

In de Verenigde Staten slaat 20 tot 30 procent van de mensen systematisch het ontbijt over. Dat kan een factor zijn voor de obesitas die een groot deel van de bevolking plaagt. Uit vaststellingen blijkt namelijk dat mensen die ’s morgens geen stevige maaltijd nemen een significant hoger BMI hebben dan mensen die wel ontbijten. Ze lopen zelfs tot 4,5 keer meer risico op zwaarlijvigheid. Voor mensen die viermaal per week geen ontbijt nuttigen is het risico twee keer zo hoog.

Waarom het ontbijt zo belangrijk is voor het behouden van het gewicht is niet bekend. Wel weet men dat mensen die meer dan vier keer per dag eten, minder kans hebben om bij te komen. Dat geeft aan dat er een omgekeerd verband bestaat tussen het aantal maaltijden per dag en de kans op overgewicht.

Een stevig ontbijt, dat ongeveer 20 procent van de dagelijkse energiebehoeften dekt, biedt de beste bescherming. De traditionele spek en eieren die in de volksmond als stevig ontbijt worden verstaan, blijkt echter even schadelijk te zijn voor gewichtscontrole als niet ontbijten. Een ontbijt samengesteld uit brood en granen lijkt de enige goede oplossing te zijn.

Er wordt ook aangeraden om thuis te ontbijten. Als men in een restaurant gaat ontbijten dan wordt men al snel verleid door bereidingen die niet in het kader van een gezonde maaltijd passen. Bovendien dienen de restaurants veel te grote porties op.

thv

Bron:
DS
woensdag 23 april 2008 | Bron: belga
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd April 2008, 21:17
Sofie Huybreckx Sofie Huybreckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 66
Volgens mij is het probleem niet zozeer het niet ontbijten, maar vooral wat daarop volgt. De mensen die niet ontbijten gaan later op de dag meer honger krijgen en dus meer eten.

Voedsel zorgt ervoor dat er verbranding mogelijk is in de cellen en zo komen we dus aan energie. Het ontbijt moet energie leveren voor de hele dag, het is dus belangrijk dat we ontbijten. Als we niet ontbijten gaan we een hongerig gevoel krijgen omdat we voedingstoffen nodig hebben die energie kunnen leveren. Meestal gaan we dan vooral 's avonds meer eten. Maar 's nachts hebben we heel weinig energie nodig. De voedingstoffen die we opgenomen hebben worden 's avonds niet meer gebruikt bij de verbranding, ze worden omgezet in vetten. Hiervan worden we dan dikker.

Dit probleem komt veel vaker voor dan we denken. Ik heb pas nog een stageles gegeven over de stofwisseling. Tijdens de les vroeg ik aan de leerlingen wie er 's morgens niet ontbijt. Van de 14 leerlingen waren er 10 die regelmatig zonder ontbijt naar school vertrokken. Als ik dan vroeg waarom ze niet ontbijten bleek dat de meeste dit niet deden omdat ze dan langer konden slapen. Enkele ontbijten niet omdat ze geen honger hebben 's morgens. Dit vind ik toch wel onrustwekkend, ik denk dat het belangrijk is dat we kinderen duidelijk maken dat het ontbijt echt wel heel belangrijk is. Het is belangrijk dat kinderen goed ontbijten, een campagne hiervoor zou ik dus zeker nuttig vinden.

Ik denk niet dat dit de enige reden is waarom er vooral overgewicht is bij mensen die niet ontbijten. Volgens mij is de reden ook minder belangrijk, als we weten dat het overslaan van het ontbijt leidt tot overgewicht dan moeten we dit probleem aanpakken. Natuurlijk zijn er ook nog andere redenen voor overgewicht en deze moeten ook aangepakt worden. Volgens mij is het belangrijk dat we kinderen leren om gezond te eten en voldoende te sporten. Volwassenen moeten natuurlijk het goede voorbeeld geven!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th April 2008, 10:16
stefanie Mermans stefanie Mermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2007
Locatie: Arendonk
Posts: 56
Ik denk niet dat er meer kans is tot overgewicht als je niet ontbijt. Zelf heb ik nooit ontbeten ' s morgens en ik heb nooit overgewicht gehad. Het is wel zo dat je dan in de dag meer snoept of eet, dus ontbijten is wel gezonder. Dat merk ik zelf ook, sinds een jaar ontbijt ik ' s morgens wel en ik merk zelf ook wel dat ik dan minder snoep en eet door de dag.

Ik ben dus zeker wel een voorstander om een campagne op te stellen, dat je best kan ontbijten ' s morgens. Maar ik vrees ervoor dat die er ooit zal komen en dat de mensen er positief op zullen reageren is ook nog een vraagteken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th April 2008, 00:33
Moors_Nathalie Moors_Nathalie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Dessel
Posts: 61
Het ontbijt is inderdaad de belangrijkste maaltijd van de dag!
Vroeger dierf ik dat ook wel eens overslaan, maar nu weet ik wel beter.
Er worden heel wat initiatieven genomen om dit te promoten. Ook op scholen bijvoorbeeld. In mijn stageschool (en waarschijnlijk gebeurt dit ook in heel wat andere scholen) loopt er een campagne voor gezonde voeding. Eerder dit schooljaar hebben de leerlingen allen samen op school ontbeten : 'een gezond ontbijt'.
Ik denk dat het niet alleen aan campagnemakers, maar ook aan ons, leerkrachten is om de leerlingen zulke informatie bij te brengen. We moeten uiteraard geen lesuren lang staan praten over de nadelen van het niet ontbijten, maar ik denk wel dat we de leerlingen er attent op kunnen maken.
De leerlingen van nu zijn eigenlijk de toekomst. Wanneer zij geen of minder goede voedingsgewoonte aannemen, zal dit zich ook uiten in de volgende generaties. De vraag is dan; waar eindigt het?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 1st May 2008, 12:38
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Ravels
Posts: 121
Volgens mij is ontbijten toch echt wel gezonder dan niet ontbijten. Ik weet uit eigen ondervinding, dat wanneer ik niet ontbijt door de dag veel meer ga snoepen en eten. Dus ik geloof wel dat niet ontbijten tot overwicht kan leiden. Maar daarnaast spelen er ook nog heel wat andere factoren mee die ervoor kunnen zorgen dat je overgewicht hebt, denk maar aan: te weinig beweging, te weinig groenten en fruit eten enz. Maar een gezond ontbijt is volgens mij al een goed begin om je gewicht op pijl te houden of indien nodig te doen dalen.

Ik ben dan ook grote voorstaander voor de campagnes en initiatieven die ervoor willen zorgen dat kinderen 's morgens ontbijten. 0p deze manier gaan ze minder snoepen en kunnen ze 's morgens ook beter opletten. Want met een lege maag, valt ook vaak je concentratie weg...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 2nd May 2008, 01:11
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Is een benecolleke ook al goed?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.