actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2013, 08:25
A*s Van den Kieboom A*s Van den Kieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westmalle
Posts: 85
Unizo gaat leden helpen belastingen te omzeilen

Unizo gaat leden helpen belastingen te omzeilen

‘De verhoging van de taks op de liquidatiebonus is absoluut onaanvaardbaar’, zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt. 'We gaan dan ook alles doen om alternatieve wegen te zoeken om deze belasting te omzeilen.’

Karel Van Eetvelt, de topman van zelfstandigenorganisatie Unizo is kwaad. De regering besliste in april om de roerende voorheffing op de liquidatiebonus - ‘het pensioenpotje van de zelfstandige ondernemers’ - te verhogen van 10 naar 25 procent.

Het gaat om de winst die de ondernemer in zijn vennootschap heeft gelaten en op het einde van zijn carrière er terug uithaalt. Van Eetvelt: ‘De ondernemers hebben al veel belastingverhogingen moeten slikken, maar ik heb ze zelden zo boos gezien. We gaan alles doen om deze belasting te omzeilen.’

Uit onderzoek van Unizo blijkt dat bijna negen procent van de zelfstandigen die de maatregel kennen, zijn vennootschap gaat liquideren voor de belastingverhoging ingaat. 'We verwachten dat 15.000 zelfstandigen door de maatregel helemaal zullen stoppen.'

Unizo heeft wel een overgangsmaatregel uit de brand gesleept. De ondernemers die het kapitaal van hun vennootschap verhogen met die belaste reserves, kunnen er eenmalig toch nog vanaf komen met een belasting van 10 procent.

‘Stel u eens voor dat de belasting op het pensioen van een gewone werknemer van vandaag op morgen met 2,5 keer omhoog gaat. Het land wordt platgelegd’, zegt Van Eetvelt. ‘Ik begrijp niet dat de politiek niet ziet hoe kwaad de zelfstandigen zijn.’

Bron:
De Standaard - 7 november 2013
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131106_046

Eigen mening:
Als ik zelfstandige ondernemer zou zijn, zou ik er ook wel over nadenken om te stoppen. De zelfstandigen werken heel hun leven zeer hard en zetten geregeld iets opzij als pensioen. Uiteraard zullen ze hier belastingen op moeten betalen, maar moet het echt 25% zijn? Ik denk dat de regering eerst eens naar hun zelf moet zien, zouden zij 25% belasting willen betalen op een bedrag waar ze vroeger maar 10% op moesten betalen. Zelf verdienen ze zoveel dat ze er niet bij stilstaan dat een kleine zelfstandige zeer hard moet werken voor zijn loon en dan komt de regering dat als het ware nog 'ontnemen'.
Uiteraard vind ik het minder goed dat ze belastingen gaan omzeilen, want dat is frauderen. Zijn er geen andere mogelijkheden die ze kunnen overwegen? Een tussenkomst bijvoorbeeld waar allebei de partijen het goed vinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.