actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2013, 09:10
S*ana.Snoeijs S*ana.Snoeijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 38
Viroloog Van Ranst: "Betaal eerste ziektedag niet uit"

"Geld verdienen zonder ervoor te werken, daar hou ik niet van. De eerste dag van de ziekte niet uitbetaald krijgen of de keuze krijgen om die eerste ziektedag later te compenseren via een aantal overuren, daar zou ik perfect mee kunnen leven." Aan het woord is viroloog Marc Van Ranst, die eerder deze week heel wat tegenwind kreeg met zijn advies om niet te gaan werken als je ziek bent.

"Die uitspraak is een eigen leven gaan leiden", zegt Van Ranst in De Zondag, "vermoedelijk omdat er die dag geen ander nieuws was, behalve het overlijden van Lou Reed. Feit is nu eenmaal dat het meer kost aan bedrijven om mensen ziek te laten werken - met het risico dat ze anderen aansteken - dan om ze een dagje thuis te laten blijven, zonder dat daarvoor per se een doktersbriefje aan te pas komt. Of loon."

Van Ranst stelt dan ook voor om de eerste ziektedag niet uit te betalen, of te laten compenseren met overuren. "In een moderne, volwassen relatie tussen werknemer en werkgever is dat eigenlijk vanzelfsprekend. Maar laat me nog even duidelijk zijn: het is niet de bedoeling om bij het minste kriebeltje in de keel thuis te blijven. Dat is profitariaat."

Eigen mening:
Ik vind het een uitstekend idee om de eerste ziektedag niet uit te betalen. Er zijn heel wat mensen die zich vrijdag of maandag ziekmelden om zo een verlengd weekend te krijgen. We kunnen dus in de eerste plaats mensen die van de maatschappij willen profiteren stoppen. Daarnaast vind ik dat de werknemer niets te klagen heeft. Als hij bijvoorbeeld 5 dagen ziek is word hij 4 dagen uitbetaald, een werknemer daarentegen krijgt de eerste maand geen geld. Is dit eerlijk? Volgens mij niet, vooral voor de kleine zelfstandige krijgt het dan zwaar te verduren. De lonen gaan omhoog, er komen meer betaalde ziektedagen voor de werknemer en de werkgever zou zo overeind moeten blijven staan.

Bron: DE ZONDAG, Viroloog Van Ranst: "Betaal eerste ziektedag niet uit", Het Laatste Nieuws, 3 november 2013, (www.hln.be )
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.