actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2008, 16:42
Moors_Nathalie Moors_Nathalie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Dessel
Posts: 61
Vitaminen slikken schadelijk voor gezondheid

We slikken ze in grote aantallen, maar na onderzoek hebben wetenschappers geen enkel bewijs gevonden dat vitaminepillen daadwerkelijk goed zijn voor de gezondheid. In sommige gevallen kunnen ze zelfs schadelijk zijn. Dat is de conclusie van wetenschappers van The Cochrane Collaboration international research group na het onderzoeken van 67 verschillende vitaminepillen.

Bij het laatste onderzoek werden 232.000 mensen getest. Een deel kreeg vitaminepillen voorgeschreven, een deel kreeg placebo's terwijl anderen niets kregen toegediend. De supplementen die getest werden, waren: bètacaroteen (provitamine A), vitamine A, vitamine C, vitamine E en seleen.

Volgens Goran Bjelakovich die het onderzoek leidde, werd er geen bewijs gevonden dat vitaminen slikken de kans op een vroege dood doet slinken. Zowel bij gezonde mensen als mensen met een of andere ziekte. "Integendeel, in de groep van mensen die bètacaroteen, vitamine A en vitamine E namen zagen we zelfs een stijging van het aantal overlijdens", aldus Bjelakovich. "Voor vitamine C en seleen hebben we geen eenduidige resultaten. Daar moeten we nog meer onderzoek naar verrichten." (hlnsydney/sps)
HLN 23/04/08
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th May 2008, 10:02
stefanie Mermans stefanie Mermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2007
Locatie: Arendonk
Posts: 56
Hier schrik ik toch wel eventjes van. Als vitamine slikken echt zo slecht is, waarom schrijven de dokters dit dan voor?

Ik heb er toch mijn bedenkingen over.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th May 2008, 11:34
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Ravels
Posts: 121
Onlangs op het VTM nieuws kwam dit ook ter sprake. Ik schrok er toch even van. Maar ik denk dat we dit bericht ook wel met een korreltje zout mogen nemen. Volgens mij zijn vitaminepreparaten niet echt schadelijk een overmatig gebruik dan weer wel, (te is nooit goed.) Persoonlijk slik ik ook wel eens vitamines zeker in de periodes dat ik intensief sport, want dan vraagt je lichaam ook veel vitamines. Anders gebruik ik dat niet en dan heb je dat volgens mij ook niet nodig. Dus vitamines mogen niet zomaar ingenomen worden als gezond extraatje maar enkel indien nodig!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th May 2008, 13:09
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Dit is weer zo'n onderzoek dat louter op statistiek is gebaseerd. Hoe kun je nu het effect van zo'n vitaminen 'meten'? Je hebt toch geen idee hoe die mensen zich zouden gevoeld hebben zonder die vitaminen? Als ze nu nog konden aantonen waarom het schadelijk is, maar dat kunnen ze blijkbaar niet. Ze kunnen enkel constateren dat er in de vitaminegroep een lichte stijging van overlijdens was
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th May 2008, 15:24
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Ik stel mij toch ook wel grote vragen bij dit onderzoek. Gezond zal het inderdaad niet zijn, maar dat het het aantal sterfgevallen zou verhogen is wel zeer vreemd! Persoonlijk geloof ik ook niet echt in die pillen. Ik denk niet dat het echt je weerstand verhoogt ofzo. Als je ze neemt, dan denk je gewoon 'ah jah, ik ben pillen aan het nemen, dus ik ga niet ziek worden'. Maar of deze pillen echt werken...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 13th May 2008, 22:07
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Ik weet ook niet wat ik van dit onderzoek moet denken. Ik ben zo is zo al geen voorstander van vitaminepillen, ik denk dat het vaak in je kopje afspeelt. Mensen nemen zomaar vitaminepillen zonder eerst naar de dokter te gaan en zich te laten testen op welke vlak ze een vitamine te kort hebben. Het kan goed zijn dat je extra vitamine neemt zonder dat je daar echt een tekort van hebt. Maar of ze nu echt slecht zijn kan ik ook niet echt geloven.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 15th May 2008, 19:43
Eliene soontjens Eliene soontjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: kasterlee
Posts: 92
vitamine en mineralen zijn geen producten die je lichaam opslaagt. het zijn voedselbestanddelen die je lichaam opneemt wanneer het nodig is. een teveel aan vitamine wordt samen met andere afvalstoffen mee afgevoerd via urine.

conclusie: als je een tekort hebt aan vitaminen helpen preparaatjes, anders is het compleet overbodig.

Of het nu echt schadelijke effecten heeft daar stel ik me toch ook vragen bij!

Laatst aangepast door Eliene soontjens : 15th May 2008 om 19:44. Reden: spellingfout
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 16th May 2008, 13:25
koenmaes8 koenmaes8 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: arendonk
Posts: 166
Ik denk ook dat dit onderzoek niet goed kan uitgevoerd worden. Met andere woorden hier geloof ik geen "bal" van. Waarop baseren ze zich dan?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.