actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th September 2015, 10:44
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Apothekers willen griepprik zetten

Apothekers willen griepprik zetten

Zowel de Oost-Vlaamse apothekerskring Kovag als De Algemene Pharmaceutische Bond hebben een oproep gelanceerd om zelf griepprikken te kunnen zetten. Huisartsen zijn echter niet happig op dat voorstel: ‘De dokter kent zijn patiënten nog altijd het best.’

Wie zich jaarlijks laat inenten tegen griep, weet welke procedure hij moet volgen: naar de dokter voor een voorschrift, naar de apotheek voor de spuit en dan opnieuw naar de dokter om de griepprik te laten zetten. Apothekerskringen vinden dat ‘heen en weer hollen’ veel te omslachtig en willen de patiënten die binnenkomen in de apotheek onmiddellijk zelf een prik kunnen geven.

‘Laat apothekers zelf een griepprik geven. Dan laten meer mensen zich vaccineren en zijn we beter beschermd tijdens de griepepidemie die deze winter op ons afkomt’, zegt Geert Heungens, voorzitter van de Oost-Vlaamse apothekerskring Kovag en lid van de Vlaamse Vacccinatie*koepel in Het Nieuwsblad.

Ook de Algemene Pharmaceutische Bond wil onderzoeken hoe de procedure efficiënter kan verlopen en kijkt daarvoor naar de apothekers.

Artsen kijken naar verpleegkundigen

Huisartsenvereniging Domus Medica reageert eerder lauw op het voorstel van de apothekers. Vooral het gebrek aan kennis van de medische achtergrond van patiënten is volgens Domus Medica een struikelblok: ‘De arts kent zijn patiënten nog altijd het best. Bovendien is de huisarts ook na de werkuren te bereiken voor patiënten die pas na de werkuren hun spuit kunnen komen halen.’

Dat het efficiënter kan, ontkent Domus Medica dan weer niet: ‘Deze discussie duikt wel meer op, en inderdaad, het kan eenvoudiger en sneller. Maar dan kijken wij vooral naar verpleegkundigen, die opgeleid zijn voor zulke zaken en die nauw kunnen samenwerken met de huisarts.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150929_01892453 (geraadpleegd op 29/09/2015)

Eigen mening:
De argumentatie van de huisartsen waarom ze niet happig zijn op het voorstel vind ik niet onderbouwd. “De dokter kent zijn patiënten nog altijd het best.” Wanneer ik een inenting moet krijgen, maakt het voor mij niet uit wie deze spuit geeft. Het belangrijkste vind ik dat de persoon die de spuit geeft dat goed en pijnloos kan. Ik vind het voorstel dus zeker een goed idee. Het is eenvoudiger en veel sneller.

Laatst aangepast door E*len.backx : 29th September 2015 om 10:50.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st October 2015, 13:40
B*b.Borgmans B*b.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 88
Apothekers willen griepprik zetten

Persoonlijk zou ik dit veel gemakkelijker zijn. Als je nu voor een griepprik moet gaan, dan moet je eerst een voorschrift gaan halen, dan het vaccin bij de apotheker gaan halen en dan weer naar de huisdokter om de prik te laten zetten. Dit neemt veel tijd in beslag, omdat je twee keer in de wachtzaal zit. Bij mijn weten duurt dit nooit maar 5 minuten, het wachten. Op het eerste zicht zou ik zeggen dat de apotheker de griepprik mag zetten. Maar als ik verder nadenk, dan vraag ik mij af of ze het effectief wel kunnen zetten. Ik, als patiënt, zou graag hebben dat de prik van de eerste keer juist is. Nu weet ik niet of ze dit effectief leren in de opleiding. Misschien kunnen we de apothekers een attest laten behalen voor het zetten van zo'n prik? Dan kunnen de geïnteresseerden naar de apotheek gaan voor zo'n prik. Hoewel ik denk dat de artsen hierop zullen ingaan omdat het 'onverantwoord' is. Als laatste hoop ik dat de griepprik in apart kamertje gegeven wordt. Ik vind het niet oké als ik in de apotheek sta en er zou ineens voor mijn neus een griepprik gezet worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st October 2015, 17:05
e*ize.vandenbrande e*ize.vandenbrande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulderbos
Posts: 91
Apothekers willen griepprik zetten

Als deze regel er zou doorkomen wordt het zetten van de griepprik veel minder omslachtig. Het feit dat dokters hun patiënten nog altijd het beste kennen is hier volgens mij van minder belang. De apotheker heeft ook kennis van de risicogroepen die de griepspuit moeten krijgen. Uiteraard is het noodzakelijk dat apothekers de spuit op een juiste manier kunnen zetten. Ideaal zou zijn dat patiënten zowel bij de apotheker als bij de huisarts terecht kunnen. Zo moeten ze bijvoorbeeld geen verlof nemen op hun werk om langs te kunnen gaan voor hun spuit.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.