actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2016, 20:41
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
Scholieren in het verweer tegen Smartschool: "Laat ons met rust!"

Vlaamse Scholierenkoepel gaat in verweer tegen dwang van Smartschool en andere digitale schoolplatformen

De Vlaamse Scholierenkoepel neemt het niet langer dat leerkrachten leerlingen na de schooluren via digitale platformen als Smartschool bestoken met taken en opdrachten. Geen onbelangrijk signaal: "Het welbevinden van de leerlingen heeft ook een invloed op hun prestaties."

Een eenvoudig digitaal platform, waar leerkrachten de nodige documenten voor hun vakken kunnen uploaden en waar leerlingen met vragen terechtkunnen bij hun lesgevers: dat is Smartschool voor middelbareschoolstudenten. Maar Smartschool creëert ook extra druk: leerkrachten kunnen na de schooluren nog een opdracht geven, en leerlingen voelen zich verplicht voortdurend online te zijn.

Daarom trekt de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) aan de alarmbel. "Smartschool is een heel nuttig instrument om online documenten te delen en je punten te bekijken", vertelt Lora Hasebroekx, voorzitster van de VSK.....

Bron: http://www.demorgen.be/opinie/schol...rust-bb3f4db9c/

Eigen mening: Op onze school werkten we ook met Smartschool. Dit was erg handig. Onze schoolagenda moest niet meer standaard mee naar school, en we moesten niet meer ieder lesuur opschrijven wat we gingen doen. Ik vind toch dat de Vlaamse Scholierenkoepel zeker een punt heeft. Leerlingen voelen zich verplicht online te zijn, wat de druk erg verhoogt. Ook gaat men er met zo'n systeem van uit dat iedereen beschikking heeft tot een computer met internet waar toch, zelfs nu nog altijd, voorzichtig moet mee worden omgesprongen. Bij onze school was er de afspraak dat er na 16:00u niets meer mocht bijkomen tegen de volgende dag. Dat vond ik een goede regel.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd May 2016, 21:31
Alina.D*ms Alina.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 79
Scholieren in het verweer tegen Smartschool: "Laat ons met rust!"

In tegenstelling tot bij Ilona op school moesten wij nog elke dag, elk lesuur onze agenda invullen. Nu vergeleken was dat wel een wat werk. Ook was het niet echt nuttig om telkens het lesonderwerp in te vullen. Met Smartschool werd toen enkel gewerkt om onze punten te bekijken en om mails te sturen. Zeker na het school werd zelden of nooit gebruik gemaakt van Smartschool, ook ouders konden toen nog niet kijken naar punten van leerlingen en dergelijke via Smartschool.
Om daar even op in te gaan: ik vind het persoonlijk niet kunnen dat ouders op Smartschool kunnen, er is door dit wel meer controle, maar ik denk dat dit niet goed is voor het welbevinden van het kind. Deze krijgt dan constant het gevoel gecontroleerd te worden. En doordat kinderen nu constant online moeten zijn om te kijken of er geen taak of toets meer wordt opgegeven, krijgen kinderen nooit rust. Wat volgens mij ook hun welbevinden schaadt. Dus ik ben akkoord met de Vlaamse Scholierenkoepel.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th May 2016, 08:58
Annelies H*nssens Annelies H*nssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: B*erse
Posts: 80
Wij maakten in het secundair onderwijs ook gebruik van Smartschool, maar enkel om mails te sturen en om extra documenten of foto's te delen. Soms stuurden de leerkrachten wel eens een mail met daarin een taak uitgelegd, maar deze werd dan op voorhand aangekondigd of werd nadien in de klas nog eens herhaald. De agenda over wat we deden tijdens die les moesten we niet zelf invullen, maar de taken en testen die werden opgegeven moesten we wel zelf noteren in onze papieren agenda. Mijn zus zit op dezelfde secundaire school en ik merk dat er toch heel wat wijzigingen zijn wat betreft het computergebruik. De leerlingen hebben daar nu geen papieren agenda meer, maar de leerkracht vult hun agenda in op Smartschool. Dit zorgt voor heel wat stress, want je hebt zo geen mooi overzicht meer en komt 's avonds voor verrassingen te staan. Dit vind ik een heel groot nadeel. Door de leerlingen het zelf allemaal te laten noteren, weten ze wat ze moeten doen en kunnen ze mee plannen wanneer een toets voor hen het beste uitkomt.

Dat de ouders nu ook een account hebben voor Smartschool vind ik niet slecht. Zo kunnen ze hun kind beter opvolgen en bijsturen indien dit nodig is. Toch vind ik net als Alina dat de ouders niet de punten van testen moeten kunnen zien alvorens de leerling deze zelf heeft kunnen bekijken. Dit kan enkel voor druk en stress zorgen bij de leerlingen en zal geen goed doen aan het welbevinden van de leerlingen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th May 2016, 09:16
Senne.V*nRompuy Senne.V*nRompuy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 89
In mijn vorige middelbare school werd Smartschool niet vaak gebruikt. Wij hadden nog een papieren agenda waar we zelf alles moesten in noteren. Elk lesuur noteren wat die les het lesonderwerp was, vond ik wel wat overbodig. Dit kan beter via Smartschool gedaan worden, zo weet je als leerling ook altijd welk materiaal je moet meebrengen voor welk vak.

Voor taken en toetsen te noteren, vind ik de 'oude' aanpak toch nog beter. Als de leerlingen zelf noteren welke taken en toetsen er aankomen, zal dit beter in het geheugen zitten, en zo komen ze ook niet voor verrassingen te staan.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 24th May 2016, 11:10
Hendrik.S*uvillers Hendrik.S*uvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Thuis
Posts: 83
Ik vraag me altijd af: Wat als je geen computer hebt? Als je bijvoorbeeld het geld ervoor niet hebt of in één of ander asielcentrum zit. Dan is Smartschool toch niet meer zo smart.
Dit zijn toch zaken waarmee ik als leerkracht echt wel rekening mee ga houden. Heel het Smartschoolsysteem is zeker en vast handig, maar de kloof tussen rijke en arme leerlingen wordt er niet door gedicht. Het zijn vooral de arme leerlingen die de dupe zijn van dit systeem en laat het nu net hen zijn die het meeste nood hebben aan een goed diploma.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.