actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2013, 21:03
i*is.huybrechts i*is.huybrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: WECHELDERZANDE
Posts: 26
Rubber behoedt implantaten voor bacteriën

Rubber behoedt implantaten voor bacteriën

Een slimme coating beschermt prothesen en implantaten tegen bacteriële infecties.

Heupprothesen, borstimplantaten of artificiële hartkleppen: steeds vaker maakt de medische wetenschap gebruik van prothesen en implantaten om mensenlevens te redden – of op z’n minst eenvoudiger te maken. Maar schadelijke bacteriën kunnen zich op het implantaat nestelen en zo infecties veroorzaken in het lichaam. In sommige gevallen moet het implantaat verwijderd worden.

Agnieszka Muszanska van het Universitair Medisch Centrum Groningen heeft echter een coating ontwikkeld die de kans op dergelijke infecties aanzienlijk verkleint. Het beschermende laagje, gemaakt van siliconenrubber, is multifunctioneel, zo wijzen de eerste tests uit: niet alleen voorkomt de coating dat bacteriën zich op het implantaat nestelen, bovendien doodt ze de bacteriën die zich toch vasthechten en helpt ze om het implantaat in het lichaam te verankeren.

Er bestaat weliswaar al een soortgelijke coating, bekend onder de naam ‘polymere borstel-coating’. Maar die houdt bacteriën maar voor 95 procent tegen. Een minderheid ontspringt de dans en vormt rond het implantaat een biofilm, een slijmerig laagje dat antibiotica afweert. (adw)

Bron:
http://eoswetenschap.eu/artikel/rub...-voor-bacteri-n

03/12/13

Persoonlijke reactie:

Ik vind dit een zeer goede ontdekking. De mensen die hier gebruik van moeten maken, nu of later hebben er alleen maar voordeel bij.

Dit artikel sprak mij vooral aan omdat mijn meme(oma) zelf ook heupprothese heeft. En jammer genoeg heeft zij dit aan de lijven ondervonden dat infecties kunnen optreden.

Zoals hier op deze site: http://www.dz.nl/orthopedie/folders...older-1264.html, beschreven wordt was er voordien een vrij groot risico op het oplopen van infecties. Maar deze verbetering lost dit allemaal op.

Op deze manier kunnen we heel veel mensen de overbodige pijn besparen. Want ik geloof dat de reden waarom deze mensen er gebruik van moeten maken al pijnlijk genoeg zal geweest zijn. Ik vind dit artikel zeker en vast maatschappelijk relevant aangezien de mensen moeten weten dat dit bestaat. Ik suggereer dat de kostprijs van de minder kwalitatieve protheses waarschijnlijk lager gaan liggen dan deze nieuwen. En niet iedereen gaat het echte gevaar ervan inzien en misschien rapper naar de goedkopere grijpen. Dus daarom moeten we ons bewust zijn van de kwaliteit van het product. Het gaat hier dan ook niet om een dagdagelijkse aankoop maar om een aankoop die ons hele leven moet meegaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.