actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th September 2008, 20:21
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Aarde kan menselijke consumptie niet meer volgen

De aarde kan de snelheid waarmee de mens consumeert, steeds minder goed volgen. Onze consumptiedrang zorgt ervoor dat we vandaag al alle grondstoffen hebben opgebruikt die de aarde op één jaar tijd kan aanleveren, de zogenaamde Overshoot Day. Dat meldt natuurbehoudorganisatie WWF.

1,4 planeten
Op dit moment overschrijdt onze vraag het aanbod met 40 procent. "We leven dus alsof we 1,4 planeten ter beschikking hebben. Anders gezegd heeft de aarde bijna 1 jaar en 4 maanden nodig om te maken wat de mens al op één jaar consumeert", aldus WWF. De organisatie baseert zich op cijfers van Global Footprint Network, een onderzoeksorganisatie die meet hoeveel natuurlijke grondstoffen we hebben en hoeveel we daarvan gebruiken.

Stijging 700 procent
Als gevolg van die overconsumptie blijft de voorraad grondstoffen, zoals bomen en vissen, almaar krimpen. Langs de andere kant blijft ons afval, in de eerste plaats CO2, toenemen. "De oppervlakte die nodig is om al die CO2 op te nemen, is sinds 1961 gestegen met 700 procent. We stoten met andere woorden zodanig veel CO2 uit dat de planeet niet alles kan opnemen, zodat het gas zich opstapelt in de atmosfeer en het klimaat verandert", luidt het.

Elke minuut 36 voetbalterreinen bos weg
Maar de klimaatverandering is niet het enige gevolg. Onze overconsumptie is er volgens de natuurbehoudorganisatie ook de oorzaak van dat meer dan een derde van de 41.000 dieren op de rode lijst van de wereldunie voor natuurbehoud met uitsterven bedreigd is, dat elke minuut 36 voetbalterreinen of per jaar 13 miljoen hectare bos verdwijnen, dat 75 procent van alle vissen in de oceaan wordt overbevist, en dat miljoenen mensen te kampen hebben met een tekort aan voedsel.

Lenen uit de toekomst
Vanaf dinsdag tot het einde van het jaar putten we uit onze ecologische reserves, en lenen we dus uit de toekomst, zegt Mathis Wackernagel, directeur van Global Footprint Network. "Dit kunnen we een tijdje doen, maar uiteindelijk bouw je een afvalberg op en put je de grondstoffen uit waarop de menselijke economie gebouwd is."

Overshoot Day
De eerste Overshoot Day was 31 december 1986. Tien jaar later gebruikte de mens al 15 procent meer dan de aarde kon leveren. Toen viel Overshoot Day in november. Dit jaar, meer dan twintig jaar na de eerste keer, is Overshoot Day al opgeschoven naar 23 september. Vorig jaar was dat nog 28 september. (belga/sps)

Bron:
De Morgen
23/09/08 01u03
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th September 2008, 12:19
vincentvangrootel vincentvangrootel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Oelegem
Posts: 40
Vincent Van Grootel

Het is inderdaad ongelooflijk slecht gesteld met onze wereld, als er niet snel iets gebeurd dan vrees ik voor het ergste. De oorzaak: ons consumptiepatroon. We hebben nooit genoeg en willen steeds meer. Meer en groter, dat is de boodschap als je mee wilt met de "moderne" maatschappij. Aan deze instelling moet dringend iets gedaan worden!

De grondstoffen vliegen erdoor, aan co² uitstoot wordt maar amper wat gedaan. Ik moet toegeven, er worden acties gevoerd om de uitstoot te verminderen, maar wie doet ermee?! Er is volgens mij maar 1 oplossing, deze houdt in dat de overheidsinstellingen over heel de wereld strenger moeten optreden en meer subsidies moeten geven aan milieuvriendelijke installaties en technieken, ook moeten zij zeker tussenkomen in de kosten van het onderzoek hiernaar!
__________________
Kind Regards !!

Vincent Van Grootel
5054663
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th October 2008, 11:03
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: herentals
Posts: 147
Hieruit blijkt nogmaals dat het er slecht aan toe gaat in onze maatschappij.
De mens wil altijd maar meer en meer. Er is geen stoppen meer aan, maar nu zien we wel wat er aan het gebeuren is. De vraag is te groot voor een beperkt aantal producten, als het zo blijft verdergaan zullen we te kampen hebben met een groot schaarsteprobleem en zal het keuzeprobleem snel verdwijnen, aangezien we dan geen keuze meer zullen hebben.

Om verder te gaan op de co2 uitstoot, de overheid probeert wel verschillende dingen om minder co2 uitstoot te hebben, zoals veel reclame maken voor het openbaar vervoer, carpoolen... Maar slechts een beperkt aantal mensen doet dit.

Het is dus dringend tijd dat we met zijn ALLEN iets gaan doen aan ons leefgedrag. Maar volgens mij is het nooit mogelijk om iedereen mee te hebben met bepaalde projecten. Niet iedereen denkt nog aan de generaties die na ons nog moeten leven op onze aarde.
Ik hoop op een verbetering, maar eerlijk vrees ik ervoor.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd December 2008, 17:38
Billy Bosmans Billy Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hallaar
Posts: 40
Hieruit kunnen we besluiten dat de mensheid zijn consumptie drang moet in dammen of anders is het gedaan met onze blauw groene planeet en zal ze veranderen in een grijze kleur veranderen. Maar mensen hebben vaak de neiging om de waarheid te ontwijken en zeggen dat het niets is. Tot het te laat is en dan staan wij daar met de problemen. Als ze niet snel met een plan komen zulen we allemaal gaan stikken door lucht te kort.

Ze moeten ook al die bomen niet om hakken want die zorgen voor onze zuurstof.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 21st March 2010, 18:54
Joost Heylen Joost Heylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 70
Help

Onze aarde lijdt enorm onder de consumptiedrang van de aardbewoners. We willen steeds meer en meer. Vroeger waren ze tevreden als ze een knikker hadden om mee te spelen nu willen ze allemaal een playstation, ... .
De mensen willen allemaal warm water, een warm huis,... . We verbruiken onze brandstoffen tegen 100 km per uur op. Als we zo blijven verder doen geraakt onze aarde ooit uitgeput. Dit is nadelig voor de volgende generaties.
We nemen de aarde slecht in bruikleen, we moeten hem achterlaten in de staat zoals we hem gekregen hebben. Al is het hier nu al te laat voor.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 21st March 2010, 22:40
Jente.Roosenbroeck Jente.Roosenbroeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 77
Fout bij maatschappij

Citaat:
Orgineel gepost door Jolien Willems
de overheid probeert wel verschillende dingen om
minder co2 uitstoot te hebben, zoals veel reclame maken voor het openbaar
vervoer, carpoolen... Maar slechts een beperkt aantal mensen doet dit.


Een rit van Nijlen naar Lier (enkel!!) kost reeds 2,50euro. Heen en terug is
dus 5 euro. Je zou niet voor niets je auto nemen.
In Lier zelf was het busverkeer vroeger gratis, ook dit is afgeblazen. Een
korte rit kost binnen de grenzen van Lier al 1,60euro. Als de overheid iets zou
doen aan de prijzen van het openbaar vervoer zouden er al veel meer mensen
gebruik van maken! Het is gewoon belachelijk duur aan het worden. Enkele
jaren terug koste een rit met de trein van Nijlen naar Lier 1,50euro, nu is dit
al 1,80euro! Dan stel ik me de vraag: Is de overheid hier daadwerkelijk mee
bezig?! Dan wordt het hoog tijd dat ze eens een realistisch en intelligent
persoon aan het hoofd van deze post zetten!

Algemeen vind ik dat de fout bij de overheid zit: Ze maken het ons zo
gewoon. Misschien een stom voorbeeld, maar als ik op mijn eten wil letten,
vraag ik ons mama ook om geen snoep en vettige dingen mee te nemen van
de winkel. Want als dat aanwezig is eet je er toch wel eens van. Hiermee
bedoel ik maar, als de maatschappij ons deze luxe niet zou aanbieden zouden
we ons tevreden stellen met wat er wél is, waardoor onze ecologische voet
aanzienlijk zou dalen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 19th October 2010, 18:19
guus.wuyts@hotmail.com guus.wuyts@hotmail.com is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lichtaart
Posts: 54
Ik ben het er mee eens dat er te weinig gedaan wordt aan dit fenomeen maar ik vind ook wel dat Jente gelijk heeft. Als ze de mensen willen aansporen om bijvoorbeeld minder met de auto te rijden moeten ze de busritten niet zo verschrikkelijk duur maken.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 30th December 2010, 10:51
Sander.Bogaerts Sander.Bogaerts is offline
Don't jugde me.
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Balen
Posts: 66
Angry

Eerst een hele blablabla over hoe wij te veel van onze aarde gebruiken en dat wij moeten minderen. In welke maten minderen jullie effectief? Hoe warm is het bij jullie binnen? Zitten jullie nu te studeren met een trui aan of met 22°C? Hoeveel licht hebben jullie nu branden? Staat je pc de hele dag op of zet je hem af als je hem niet nodig hebt? Het zijn die kleine dingen die wij kunnen doen om de consumptie te verminderen. Doe je ze ook? Al die kleine "dingetjes" maken het grote verschil, met zijn allen. (Ben je hier te lui voor kan je misschien je geweten aflaten door financieel te steunen. Dat helpt ook. En het is de makkelijkste oplossing)

Dan een hele blablabla over wat er zou kunnen aan gedaan worden. Allemaal heel tof en goed. Maar dan zitten we er nog mee dat al die dingen die je opnoemt het groter geheel treffen, en niet het individu. Het treft het "zij" en dan indirect ons. Waarom stel je niet meer voor dat ons direct treft? (Lees boven voor voorbeelden, mocht je er geen weten. Ze zijn dagdagelijks.

Maar soit! Iedereen het er mee eens, we verbruiken te veel. Feit. En dan komt het. Blame the government. Met andere woorden shift the focus! Als de overheid nu maar eens iets zou doen. Als de overheid maar zou handelen. Waar zit die overheid met hun maatregelen tegen de overconsumptie... Want wij mensen hebben die leiders nodig. Als zij geen regels opstellen, kunnen ze dan verwachten van ons om moeite te doen? Wacht even opnieuw. Geen regels geen tegen handeling. Als het me contractueel niet verboden wordt, waarom zou ik het dan niet doen. Het fijne van mens zijn deze tijden. Geen contract dat we onder ons neus krijgen als het slecht gaat, blijf dan voort doen. Who cares. Een verbond zou misschien beter zijn. Maar dan moet je, je eerst ook wel verbonden voelen met de aarde. En is voelen nog wel van deze tijd. Moeten we niet gewoon wetenschappelijk spreken, en lost dat niet alles op? Blijkbaar niet. Ach ja.

Als voor de voorbeelden die ik gelezen heb.
Steken jullie het echt op de overheid dat er luxe artikelen worden aangeboden? Niemand zegt dat je ze moet kopen. Als je ze koopt terwijl je er tegen bent, zegt dat meer over je dikke ik (toch leuk om een cursus term te gebruiken eh, kan je nog eens nadenken over hoe de mens in elkaar zit)
Het is waar, openbaar vervoer is duur. Maar dan opnieuw, niemand zegt dat je het moet gebruiken. Ik ben er zeker van dat er wel een fiets in je buurt ter beschikking is.

Maar in mijn mening doe niet hypocriet. Zoveel mensen die wenen over de wereld maar niet handelen naar hun woorden. Wij proberen de aarde te domineren. Maar het is de aarde die het laatste woord heeft hoor. Een ijstijd zal de aarde wel afkoelen. En de mens drastig verminderen in aantal. Maar wie maalt daar nu om. Want was het nu, niet net het punt dat er iets moest gebeuren dat de aarde zou helpen. Let us be ignorant, we'll lose anyhow. In feite toont de smilie toch wat we aan het doen zijn. Ons eigen hoofd aan het stoten.
__________________
"These are my principles. If you don't like them, I have others." - G. Marx.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 7th October 2011, 18:07
Summa.Wastyn Summa.Wastyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 47
Ik ben het eens met Sander: kleine beetjes helpen. Als iedereen een klein beetje moeite zou doen om zijn verbruik te minderen waren de problemen niet zo groot als nu. Excuses als “het is hier al te laat voor” vind ik zwak en egoïstisch. Met andere woorden wil je zelf geen enkele moeite doen en kan het je niet schelen wat voor effect dat heeft op de volgende generatie.

Dat de fout bij de overheid ligt is ook niet helemaal waar. Ja, ik vind dat de overheid ook wat meer kan doen om de mensen te motiveren. Het is inderdaad zo dat het openbaar vervoer duurder is geworden. Maar de fout ligt ook vooral bij ons eigen en onze foute ingesteldheid. Slechts als we er voordelen uit halen, willen we bepaalde dingen opofferen. Trouwens, diegene die zeggen dat als de overheid ons minder zou aanbieden, we ons daarmee tevreden zouden stellen, weten ook dat dit dikke quatsch is. Kijk maar naar het rookverbod. Alsof rokers zo begripvol waren voor dit verbod.

Nee, volgens mij moeten we niet zitten wachten tot de overheid hier iets aan gaat doen. Voor de overheid primeert toch alleen maar de economische belangen. We moeten hier juist zelf iets aan doen. Als je niet weet wat jij als kleine mens kunt doen om je verbruik te verminderen, check dan eens de website van WWF. Daar staan zeer goede tips over hoe je je ecologische voetafdruk kunt verkleinen.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 7th October 2011, 18:45
Isabel.Nys Isabel.Nys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2010
Locatie: Schilde
Posts: 20
Het is inderdaad heel erg gesteld met onze aarde en ik vind het ongelooflijk erg dat ik geloof dat daar niet snel iets aan zal veranderen. Ik sta helemaal achter het beleid van 'kleine beetjes helpen', maar als we zo blijven doorgaan zullen die 'kleine beetjes' ook niet meer genoeg zijn.
De Westerse wereld begint stilletjes aan denk ik al wel te beseffen dat het nu moet veranderen maar de wereld is groter dan wij alleen. De mensen in Azië, Afrika, ... beginnen nu de luxe pas te kennen en zitten nog maar op het punt van de consumptiemaatschappij waar wij al heel lang geleden zaten. Ik snap dat zij ook van 'het goede leven' willen proeven. Spijtig genoeg denk ik dat de vertraging bij ons, omdat we niet echt willen veranderen, en omdat zij dit soort leven nu ook niet direct willen opgeven dat het nog lang gaat duren voor er zicht baar verbetering komt.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 28th October 2011, 12:07
Shana.Scheveneels Shana.Scheveneels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Meerhout
Posts: 50
Ik denk dat het voor veel mensen nog steeds een ver-van-mijn-bed show is. Zolang ze zelf geen negatieve gevolgen ondervinden, is het allemaal wel oké (daar duikt het egoïsme weeral op). Inderdaad, het zijn de kleine zaken die veel kunnen veranderen (wortelen uit Kenia? Komaan!) maar hoeveel mensen nemen daar zelfs de tijd voor? Uiteraard zijn er mensen die zich 100% inzetten voor onze planeet, wat ik alleen maar kan toejuichen, maar de andere helft is of gemakzuchtig of pessimistisch ingesteld. 'Het is toch al te laat' of 'Er komt zo dadelijk een bus maar met de auto ben ik sneller'... Ja, zo blijft het natuurlijk een ver-van-mijn-bed show.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.