actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2015, 22:26
B*b.Borgmans B*b.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 88
Verrassend veel chemische stoffen in kleding

Dat er chemische stoffen gebruikt worden om kleding te maken, is geen geheim. Maar zijn er ook nog veel chemische stoffen in de kleding te vinden wanneer wij die in de winkel kopen? Een Zweedse onderzoekster zocht het uit. Ze bestudeerde zestig kledingstukken van Zweedse en internationale kledingmerken en trof daarin duizenden chemische stoffen aan. Tevens identificeerde ze ongeveer 100 van die stofjes.

Huidaandoeningen
“Blootstelling aan deze chemicaliën vergroot de kans op huidaandoeningen, maar kunnen ook ernstigere gevolgen hebben voor zowel mensen als het milieu,” vertelt onderzoeker Giovanna Luongo. “Sommige van deze stofjes zijn vermoedelijk of bewezen kankerverwekkend.”

Biologisch katoen
Wie denkt de dans te ontspringen door kleding van biologisch katoen te kopen, heeft het mis. Ook in kledingstukken gemaakt van biologisch katoen kwamen chemische stoffen voor, zo is in de thesis van Luongo te lezen.

In de was
Luongo waste de kledingstukken ook en keek welke chemische stofjes er na de wasbeurt nog op de kleding te vinden waren. Sommige van de substanties waren na de wasbeurt verdwenen. Daarmee lopen we het risico dat deze substanties in de natuur belanden. Andere stofjes bleven gewoon in hoge concentraties in de kleding voorkomen. Dat zijn de stofjes waar onze huid dus vrij langdurig aan wordt blootgesteld.

Welk effect de chemische stofjes op lange termijn hebben, blijft onduidelijk. Dat is onder meer afhankelijk van de concentratie, de giftigheid en hoe gemakkelijk ze door de huid kunnen dringen. “Dit is nog maar het topje van de ijsberg, het is iets waar we ons meer in moeten verdiepen,” vindt professor Conny Östman. “Dag en nacht en gedurende ons hele leven dragen we kleding. We moeten uitzoeken of chemische stoffen in textiel onze huid binnendringen en wat dat betekent voor onze gezondheid. Dat is lastig te achterhalen en vraagt om aanzienlijk meer onderzoek.”

Bron: http://www.scientias.nl/verrassend-...fen-in-kleding/
Datum: 29/10/15

Mening:
We weten allemaal hoe de meeste kleren gemaakt worden, maar toch liggen we er niet van wakker. We lezen zo'n nieuws vaak. Het gaat over de slechte werkomstandigheden, kwaliteit van de kleding, het hongerloon dat ze krijgen, ... Toch denk ik nog steeds na over zulke kleding. De bedrijven laten daar de kleding maken, omdat het goedkoper is. Dat neemt niet weg dat we het moeten goedkeuren. Het is allemaal goedkoop, maar dit gaat wel ten koste van ons lichaam en onze gezondheid. In dit artikel zeggen ze dat ze verder onderzoek gaan doen. Ik ben echt benieuwd wat hier de resultaten van zullen zijn. Ik ben er zeker van dat we toch nog hard gaan verschieten van deze praktijken. Hoe hard we er ook over piekeren, niemand gaat zijn koopgedrag veranderen en de bedrijven liggen er zeker niet van wakker.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st October 2015, 20:56
N*ra.Rabah N*ra.Rabah is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: v
Posts: 81
Mensen verwachten veel van kledingstukken: de kledingstukken moeten er goed uitzien en de prijs-kwaliteitsverhouding is ook belangrijk. Daarnaast moeten kledingstukken ook nog eens zo lang mogelijk meegaan. Voor al deze aspecten zijn er stoffen nodig om een bepaalde t-shirt te kunnen maken. Giftige stoffen komen niet alleen maar voor in kledij, maar eigenlijk zo goed als overal, bijvoorbeeld in elektronica. Dit maakt dat we met nog meer gifstoffen in contact komen. Er moet ergens wel een grens zijn over het gebruik van deze stoffen. Door de campagnes van Greenpeace is het gebruik ervan al heel wat minder.

Laatst aangepast door N*ra.Rabah : 31st October 2015 om 21:06.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st November 2015, 09:43
g*tte.jansen g*tte.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hoogstraten
Posts: 128
Ik vraag me af op welke mogelijke manier je die chemische stoffen dan kan voorkomen? Als ze zelfs in biologisch katoen zitten... Het lijkt mij onvermijdbaar. In het artikel zeggen ze dat het kankerverwekkend is,maar wat is tegenwoordig niet meer kankerverwekkend? Het is zoals Norah zegt, mensen willen meer en meer. We verwachten te veel. Kleding moet goedkoop, kwalitatief en nu ook chemicaliën vrij zijn. Ik zou denken dat wetenschappers al eerder de 'schadelijkheid' van deze chemicaliën ontdekt zouden hebben. Mensen worden voordurend blootgesteld aan schadelijke stoffen. Dit lijkt mij ergens ook nodig voor ons imuunsysteem.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st November 2015, 12:59
Shanice V*n Gorp Shanice V*n Gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 88
Zoals Bob zegt, hebben we allemaal al vaker gehoord in welke omstandigheden onze kleding gemaakt wordt. Toch doen we er niet echt iets aan. We willen zo veel mogelijk kleding voor zo weinig mogelijk geld. Deze kleding is dan wel goedkoop, maar de enorme schade die hierdoor wordt aangericht wordt snel vergeten wanneer we een goedkoop kledingstuk kunnen kopen. Ook de bedrijven lijken er niet echt van wakker te liggen. Het feit dat er zelfs in bio-katoen chemische stoffen zitten die je lichaam kunnen binnendringen baart me toch wel zorgen. Deze stoffen zijn kankerverwekkend. Tegenwoordig is bijna alles kankerverwekkend, maar als het kan vermeden worden door andere kleding te dragen, is de keuze bij mij toch wel snel gemaakt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.