actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2014, 15:49
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Zůsto: de zoete zwendel in nieuwe suiker

Zůsto: de zoete zwendel in nieuwe suiker

Vlaamse investeerders hebben de voorbije jaren miljoenen geďnvesteerd in Sweetwell, een ‘unieke en revolutionaire’ suikervervanger van lokale makelij. Geld dat ze waarschijnlijk nooit meer zullen terugzien: de oprichter van het bedrijf was meer geďnteresseerd in het verkopen van aandelen dan in het lanceren van de zoetstof. Nu probeert hij het opnieuw, met alwéér een revolutionaire suikervervanger: Zůsto. Opvallend: het is een vreemde fine fleur van ondernemers, politici en criminelen die op al die zoetstof afkomt.

Ook Zůsto heet een ‘unieke en revolutionaire’ suikervervanger ‘van bij ons’ te zijn. De zoetstof kreeg lof toegezwaaid van wetenschappers, restauranthouders en journalisten. Maar Herman De Bode, kabinetschef van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA), juicht niet mee. De Bode is namelijk hoofdaandeelhouder van Sweetwell, het bedrijf achter die andere Vlaamse suikervervanger. Hij beweert dat Zůsto niet alleen een kopie van Sweetwell is, maar ook een nieuwe val om argeloze financiers erin te luizen. De Bode kan ervan meespreken: hij is zelf zeven jaar geleden in de val getrapt.

'Zodra de investeerders aan boord zijn en Hugo Braeken het geld op zak heeft, gaat het fout en blijven de geldschieters achter met het project'

Herman De Bode «Toen ik Zůsto in de media zag opduiken, zelfs in kwaliteitskranten, geloofde ik mijn ogen niet. Ik begrijp niet waarom journalisten zich laten gebruiken om publiciteit te maken voor een product zonder ook maar één kritische vraag te stellen over de man die erachter zit. Je hoeft zijn naam maar te googelen om te ontdekken dat één en ander niet pluis is.»

Volgens het Amerikaanse marktstudiebedrijf MarketsandMarkets is de wereldwijde markt van zoetstoffen vandaag 11,4 miljard euro waard, en tegen 2019 zelfs méér dan 15 miljard euro. Ook Belgische ondernemers proberen een deel van de koek te krijgen. In 2010 werd met veel bombarie het Belgische Sweetwell gelanceerd. Niet zomaar een zoetstof zoals aspartaam of sucralose, die niet naar suiker smaken, maar een vervanger die de consument wél de suikerervaring geeft, zonder de nadelen van suiker.

Op de patentenaanvragen die het bedrijf Sweetwell deponeerde, stond de naam van de uitvinder: Sophie De Baets uit het Oost-Vlaamse Sint-Laureins. De eigenaar van de patenten was de nv Sweetwell uit Wilrijk. Die vennootschap was eigendom van de 60-jarige Antwerpse zakenman Hugo Braeken en zijn Aegis Holding. De Baets is de vriendin van Braeken, en ook bestuurder en aandeelhouder van Sweetwell.

Volgens de makers van Sweetwell betekende hun product een doorbraak in de zoetstoffenbranche: het product zou niet meer dan een kwart van de calorieën van druivensuiker bevatten en kan daardoor probleemloos door diabetici worden gebruikt. Bovendien heeft het dezelfde kenmerken als suiker en kan het op identiek dezelfde manier in gerechten worden verwerkt. Het karamelliseert zoals suiker en heeft een vergelijkbare zoetheid bij eenzelfde volume, waardoor je recepten niet hoeft aan te passen. Artsen onderbouwden de kwaliteiten en de gezondheidsvoordelen van Sweetwell met wetenschappelijke gegevens, en de chef-kok van tweesterrenrestaurant Le Château du Mylord in Ellezelles toonde voor de camera hoe hij Sweetwell in plaats van suiker gebruikte voor zijn desserts.

‘Ik herinner me nog hoe Hugo Braeken mij een doos pralines gaf,’ zegt een anonieme voormalige investeerder van Sweetwell. ‘De Antwerpse patissier Del Rey had die vervaardigd met Sweetwell, zei hij. Braeken propageerde zijn zoetstof als een wondermiddel: je wordt er niet dik van én het zit vol gezonde probiotische en andere vezels. De perfecte suikervervanger waar de wereld al zo lang naar op zoek is.’

Bron: http://www.humo.be/humo-archief/313...n-nieuwe-suiker

Eigen mening:
Ik begrijp dat er centen nodig zijn om een product te kunnen lanceren, maar zulke praktijken begrijp ik niet. Hoeveel fraude, oplichterij, ... is er allemaal toch niet in de wereld? Ziek wordt ik ervan. Wat is er mis met eerlijk (hard) werken om je centen te verdienen?
Het feit dat er gezocht wordt naar suikervervangers is geen slecht iets, maar dit zo uitbuiten is schandalig!
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.