actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2012, 14:42
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Christenen en moslims vieren samen

Christenen en moslims vieren samen
13:31 Mechelen (2800) Christenen en moslims uit Mechelen hebben vrijdagavond in BimSem voor de derde keer een gezamenlijke viering en ontmoeting gehouden. Dat is een jaarlijkse traditie geworden.

"Dit initiatief beantwoordt aan een diepe nood om elkaar beter te leren kennen. Onder hen heel wat jongeren uit beide religies", zegt Paul Van Bets van het Kerkwerk Multicultureel Samenleven. Volgens hem is er vraag naar meer vieringen, maar dat is praktisch niet haalbaar.
V
an Bets: "Echte ontmoeting begint al bij dagdagelijkse contacten van mens tot mens. Ook al bestaat er op dat vlak nog altijd koudwatervrees. Een klein gebaar, zoals het overhandigen van een wenskaarten voor elkaars feestdagen, kan daarbij al wonderen verrichten."

Commentaar:
Ik vind dit een heel goed initiatief. Het zorgt ervoor dat ze elkaar beter leren kennen, want de haatgevoelens/afkeer/.. tegen de andere cultuur is vaak gebaseerd op onwetendheid. Je kent het niet, je vindt het maar raar, dus je bent er tegen. Ik vind het goed dat ze zo elkaars religie leren kennen. Misschien moeten er zelfs meer initiatieven zoals deze viering zijn, maar volgens Paul Van Bets is dit praktisch niet haalbaar. Hij vindt, net zoals mij, dat we elkaar ook gewoon moeten leren kennen in het dagelijkse leven, elkaars religie beter leren begrijpen. Misschien leidt dit dan ook tot minder zinloos geweld t.o.v. elkaar.

Bron: http://www.gva.be/regio-mechelen
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2012, 16:20
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Net zoals Gaelle vind ik het een goed initiatief dat er positieve contacten zijn tussen verschillende godsdiensten. Zoals al werd aangehaald, leer je op die manier elkaar beter kennen wat volgens mij de dialoog tussen de beide godsdiensten bevordert. Belangrijk hiervoor is volgens mij wel dat mensen ervoor open staan. Je kan zoveel activiteiten samen organiseren als je wil, mensen moeten ook willen verder kijken dan het onbekende. Ik hoop dat steeds meer mensen dit willen doen want uiteindelijk kunnen we alleen maar leren van elkaar.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.