actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2012, 11:25
E*elien.segers E*elien.segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Ravels
Posts: 102
Australische politiewebsite publiceert namen van pedofielen

In het Australische Perth in West-Australië is maandag een eerste publieke lijst met namen van pedofielen op het internet gepubliceerd. Later volgen andere Australische deelstaten met een soortgelijke website. Van ongeveer vijftig overtreders staan de namen en foto’s online.


Liza Harvey, minister van Politie in de deelstaat, waarschuwde voor wraakacties. Ze zei dat het illegaal is om de personen op de website lastig te vallen, of om informatie van de website door te spelen.

‘De website is beschikbaar voor iedereen die foto’s en details wil van overtreders die ondergedoken zijn’, klonk het in een mededeling. Mensen die een aanvraag indienen kunnen ook foto’s ontvangen van pedofielen uit hun buurt die recidiveren of als gevaarlijk beschouwd worden. Ten slotte kunnen ouders via de website navragen bij de politie of een specifiek persoon een overtreder is.

De website ondervond maandag bij de start onmiddellijk technische problemen, berichtten Australische media.

bron:http://www.standaard.be/artikel/det...121015_00335232 gevonden op 15/10/12

mening: Dit is allemaal goed en wel, dat ze zo mensen willen beschermen tegen pedofielen. Maar wie gaat de pedofielen beschermen. Zoals in het artikel al aangehaald wordt, er zullen wraakacties komen op deze personen. Oke, ze hebben iets fout gedaan in hun leven, maar als ze hun straf hebben uitgezeten laat ze dan verder gaan met hun leven. De privacy van deze mensen wordt grondig verstoort door deze website. Het is een regelrechte inbraak op hun privacy.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th October 2012, 14:42
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 108
Langs de ene kant vind ik het een goed initiatief. Mensen die zo'n misdaad hebben begaan mogen bekend worden gemaakt. Zo kan je bijvoorbeeld je kinderen weghouden in bepaalde wijken waar een grote concentratie van pedofielen zitten. Dit is geen uitsluitende garantie om niet in de buurt te komen van een pedofiel! (Dit kan ook invloed hebben op huizenmarkt. Mensen met kinderen gaan de website raadplegen vooraleer ze in die wijk een huis kopen. Zo kunnen bepaalde wijken een negatieve bijklank krijgen.) Maar het is een maatregel die zeker nuttig kan zijn. Evelien Segers haalt hier aan dat deze website een inbreuk is op de privacy van de pedofielen. Maar hebben deze pedofielen dan ook geen inbreuk op de privacy van de slachtoffers gedaan?

Langs de andere kant zijn er vaak gevallen waar mensen ten onrechte beschuldigd worden van pedofilie. Voor deze mensen is het natuurlijk verschrikkelijk om steeds bestempeld te worden als pedofiel en door deze website kan iedereen het dus te weten komen. Bijvoorbeeld er zijn twee mensen die verliefd op elkaar worden maar er is een groot leeftijdsverschil. De ouders van de minderjarige zullen dit zien als pedofilie. Maar daarom voelen de betrokken personen dit zo nog niet aan. Ik vind dat er dan niet 'echt' sprake van pedofilie. Er is dan sprake van wederzijdse toestemming. Misschien kunnen ze de website iets meer afschermen. Als je dus echt informatie wil zoeken over je wijk omdat je ongerust bent over bepaalde zaken, vind ik dit een goed initiatief. Maar de website openbaar stellen is misschien iets té.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th October 2012, 15:09
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Ik vind het zeer vreemd dat dit soort website in Australië legaal is. Naar mijn mening is dit een heel erg geval van schending van privacy van deze mensen. Zulke websites zijn eerder een schandpaal dan een hulpmiddel om mensen te beschermen, en zoals hier onder nog vermeld zullen hier zeker wraakacties van komen en zal deze site worden gebruikt voor andere doeleinden dan het beschermen van kinderen.

De website vertelt over waar pedofielen wonen, wat wil zeggen dat het gaat om pedofielen die op vrije voeten zijn. Dit wil dus ook zeggen dat deze mensen hun straf al hebben uitgezeten en al geboet hebben voor hun daden. Het is niet eerlijk tegenover deze mensen dat ze daarna nog altijd beschilderd worden als een pedofiel, en zeker niet op openbare websites als deze. Wanneer een delinquent zijn straf heeft uitgezeten, zou deze volgens mij het recht moeten hebben om met een schone lei terug aan zijn of haar leven te beginnen. Deze website pakt dit recht af, en dat zou niet mogen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th October 2012, 18:58
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Ik heb eens naar een reportage gezien over pedofilie waarbij men pedofielen interviewde. Hieruit bleek dat ze zich altijd aangetrokken zullen voelen tot kleine kinderen, velen van hen bekijken pedofilie als iets zoals hetero of homo zijn. Het is een geaardheid volgens deze mensen. Ik vind het in dit geval moeilijk om te zeggen: ze hebben hun straf uitgezeten en klaar. Ze blijven namelijk voor altijd pedofiel en daarom is het zo moeilijk om deze mensen terug op te nemen in de samenleving. Ook al zullen de meesten hun uiterste best doen om niet meer in contact te komen met kinderen, toch blijft het voor hen moeilijk.
De website vind ik eigenlijk dubbel. Het is en blijft een schending van de privacy. Het blijft toch wel een moeilijke kwestie, omdat ik langs de ene kant ook niet met mijn (toekomstige) kinderen bij pedofielen in de buurt wil wonen, maar langs de andere kant moet je mensen een tweede kans geven. Vergeving is en blijft een belangrijk iets dat men niet mag vergeten, ook al is het vaak moeilijk. De wraakacties kunnen niet uitblijven en dat maakt van de website iets heel 'vies'. Hier bedoel ik mee dat het niet anders kan dan dat er wraakacties op deze mensen zullen gebeuren en waar gaat het dan naartoe met de maatschappij en de samenleving? Kunnen we de samenleving dan nog wel een samen-leving noemen?

Ik wil ook nog een opmerking geven op hetgeen Shana zei: Bijvoorbeeld er zijn twee mensen die verliefd op elkaar worden maar er is een groot leeftijdsverschil. De ouders van de minderjarige zullen dit zien als pedofilie. Maar daarom voelen de betrokken personen dit zo nog niet aan. Ik vind dat er dan niet 'echt' sprake van pedofilie. Er is dan sprake van wederzijdse toestemming.
Ik vind dit een moeilijk gegeven. Als het gaat over iemand van 15 en 20, dan kan ik u hierin gelijk geven, maar vanaf bv. 15 jaar en 25 begin ik me toch al zorgen te maken. Pubers zijn namelijk enorm beďnvloedbaar en hun imago is alles voor hen. Dit zorgt er vaak voor dat ze bepaalde zaken gaan doen waarbij ze zichzelf niet goed gaan voelen, maar die wel hun imago strelen. "Het is cool dat ik een lief heb van 10 jaar ouder" is dan bijvoorbeeld een reden om samen te zijn met een oudere man. Ook kunnen ze snel en gemakkelijk gemanipuleerd worden door hun oudere vriend en zo toch lichtjes gedwongen worden om seks te hebben, ook al zouden ze hierin hebben toegestemd. Een groot leeftijdsverschil kan pas vanaf meisjes (of jongens) een volwassen leeftijd hebben. Vanaf dan zijn ze puber-af en ervaren ze veel minder de groepsdruk en de streling van hun ego/imago. Een opgroeiende tiener moet niet samen zijn met een volwassen persoon, dit vind ik niet gezond en dan klopt er iets niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.