actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st November 2012, 14:51
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Talking Maya's: stop met apocalyps-toerisme

Maya's: stop met apocalyps-toerisme, de wereld vergaat niet


Hun cultuur krijgt meer aandacht dan ooit tevoren, maar echt gelukkig zijn de maya's daar niet mee. De maya-alliantie van Guatemala spreekt zich nu krachtig uit: 21 december 2012 is heus niet het einde der tijden.



'We zijn faliekant tegen deze misleiding, leugens en verdraaiing van de waarheid', vertelt Felipe Gomez van de Guatamalteekse maya-alliantie aan persbureau AFP. 'We worden gebruikt als commerciële folklore.'

De overtuiging dat de wereld nog voor de komende kerstvakantie ophoudt te bestaan komt uit New Age-kringen en is slechts losjes geïnspireerd op de geloofsovertuigingen van het oude mayavolk. Dat volk leefde van ongeveer 2000 voor Christus tot 900 na Christus in het huidige Guatemala, El Salvador en Honduras.


Einde der tijden komt uit spirituele kringen

De oude maya's hielden er een complexe jaartelling op na, die ook dienst deed als spirituele kalender. Volgens een populaire interpretatie breekt komende maand een nieuw tijdperk in die kalender aan. Aanhangers van New Age-spiritualiteit zijn die culturele en astrologische omwenteling echter gaan beschouwen als het einde der tijden.

Hun lezing kreeg de laatste jaren de overhand. Het 'einde' van de mayakalender werd besproken in popmuziek, spirituele lectuur en films. Er zijn nu zelfs organisaties die 'dag des oordeels'-reizen aanbieden, klaagt Felipe Gomez van de maya-alliantie Oxlaljuj tegenover AFP. En dat terwijl zelfs de huidige maya's geen gebruik meer maken van de oude kalender.


Overheid viert het feest mee

Ook de overheid lift mee op de populariteit van de mythe en organiseert in december een groot einde der tijden-evenement. Verwachte opkomst: 90 duizend mensen. Wat Gomez betreft kan de staat beter investeren in de bijeenkomsten die de mayagemeenschap zelf organiseert in vijf steden. Die zullen 'respectvoller en heiliger' zijn.

Dat er iéts staat te gebeuren, daar zijn ook de huidige maya's van overtuigd. 'Er komen grote veranderingen aan', stelt Gomez. 'Zowel persoonlijk als op familie- en gemeenschapsniveau. Daardoor ontstaat er weer belans tussen de mensheid en de natuur.'


Cyclisch wereldbeeld

De New Age-opvatting over het einde van de mayakalender heeft weinig academisch gewicht. De eerste speculatie over 2012 komt uit 1987 en was van José Argüelles, een zelfbenoemde maya-profeet. Ook is nauwelijks bekend hoe belangrijk de kalender überhaupt was voor oude maya's.

In ieder geval hadden zij een cyclisch wereldbeeld. Ze geloofden dus niet in een duidelijk afgebakend begin en einde van de wereld - die notie is typisch joods-christelijk-islamitisch.


Blog Trouw,01-11-2012 (Robin de Wever)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st November 2012, 22:31
t*ur.hermans t*ur.hermans is offline
Linkshandige Linkse
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 65
Er zijn 514 schrikkeljaren gepasseerd sinds Caesar ze in 45 v.C. invoerde. Zonder al die extra dagen zou het nu al ongeveer 2014 zijn. De Maya's kende geen schrikkeljaren, dus zou de wereld al een hele tijd terug vergaan moeten zijn als ze dat bedoelden met hun kalender.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd November 2012, 14:49
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Wat 'het einde van de wereld' betreft, ik kan niet geloven dat de wereld en al de prachtige dingen die hier aanwezig zijn gewoon maar ophoudt te bestaan. Daar is het allemaal veel te kostbaar voor, naar mijn mening. Ook vind ik heel dit gedoe gewoon angst en paniek verwekkend. Op deze manier worden vele mensen bang en gaan ze dingen ondernemen die helemaal niet nodig zijn (zoals bijvoorbeeld een schuilkelder voorbereiden voor 'als't zover is').

Zelf geloof ik dus absoluut niet dat onze wereld zal vergaan in december. Maar, ik moet toegeven dat ik nogal bijgelovig ben dus ik zal sowieso op 21 december toch wel even terugdenken aan de voorspellingen die hieromtrent gedaan zijn en aan de mensen die dan gezellig in hun overlevingskelder (of wat het ook moge zijn) zitten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd November 2012, 01:05
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Maya's: stop met apocalyps-toerisme, de wereld vergaat niet

Persoonlijk vind ik heel het concept van het einde van de wereld in 2012 nogal overdreven. De Maya-cultuur heeft dit inderdaad eeuwen zo voorspeld, maar dit is omwille van hun geloofsovertuiging dat het universum in een spiraal werkt. De huidige religies denken meer in een rechte lijn richting de toekomst, op het boeddhisme na die ook geloven in een wederkerende cyclus van het leven. Toch geloof ik wel dat in deze opvattingen van de Maya's enige waarheid zit die we ook vandaag wetenschappelijk kunnen bevestigen. De mens heeft eeuwen en millennia de natuur onder controle proberen te krijgen, vaak ook ten koste van het milieu en de planeet in het algemeen. Het kan volgens mij ook niet anders de natuur zich hierop gaat herstellen, ik zou zelf de term wreken durven gebruiken. Dat is ook iets waar wij ons aan mogen verwachten, een zware afgewassen versie van de bioscoophit '2012' en van het einde der tijden zoals al eeuwig staat voorspeld!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.