actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th April 2008, 18:05
mariskavanrompaey mariskavanrompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Itegem
Posts: 83
Hele jaar door hooikoorts door opwarming klimaat

BRUSSEL - Wie allergisch is voor pollen, dreigt door de klimaatverandering het hele jaar door last te zullen hebben.

Slecht nieuws voor wie elk jaar bij het begin van de lente weer last ondervindt van stuifmeel of 'pollen'. Door de opwarming van de aarde, komen planten eerder in bloei te staan, waardoor de pollenallergie zich vroeger manifesteert.

Dat blijkt uit onderzoek van Monique Detandt van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV). Zij mocht haar bevindingen gisteren op de studiedag 'Klimaatverandering en gezondheid', van de FOD Volksgezondheid, uiteen zetten.

'Hoewel we niet het rechtstreekse effect van de klimaatverandering op allergieverwekkende stuifmeelsoorten onderzochten, zien we toch een trend', legt Monique Detandt uit. 'Sinds 1974 meten we de hoeveelheid stuifmeel in de lucht. Als we naar die cijfers kijken, zien we dat allergieverwekkende plantensoorten steeds vroeger in bloei staan. Zowel voor de hazelaar, de els als de berk is het bloeiseizoen opgeschoven'.

Ook voor stuifmeel van grassoorten stelt Detandt die trend vast. 'Er zijn meerdere piekmomenten: in de winter, vanaf januari, bloeien de hazelaar en de els. In de lente is het aan de berk. En vanaf de maand mei is het de beurt aan de grassoorten'.

Nog slechter nieuws: de hooikoortsperiode begint niet alleen vroeger, maar wordt ook langer door het opduiken van uitheemse plantensoorten die op een ander ogenblik van het jaar bloeien.

'De ambriosa, een kruidachtige plant, bloeit vanaf de maand september. Deze plant is de belangrijkste oorzaak van hooikoorts in de Verenigde Staten', aldus Detandt. 'Wetenschappers zien ze inmiddels als verwekker van hooikoorts in Hongarije, Oostenrijk en Zwitserland.'

'In België duikt de plant op langs wegen, havens en in verwilderde tuinen, maar het aantal ingezamelde of gemeten stuifmeelkorrels is nog beperkt'.

'Een andere uitheemse plant is de Olea europea of de olijfplant, die steeds populairder is in Belgische tuinen en terrassen. De olijfboom is een zeer belangrijk allergeen in het Middelandse-Zeegebied. De Japanse ceder past in dat rijtje'.

Conclusie: met piekmomenten van stuifmuil in de winter, de lente en ook steeds meer in de late zomer, ziet het er naar uit dat we binnenkort het hele jaar door allergisch zullen zijn aan pollen.

Detandt waarschuwt daarom voor de massale aanplanting van uitheemse plantensoorten.

'In het zuiden van Frankrijk werden geluidsdempende schermen met Japanse ceder geplant langs de autowegen. Dat is nefast voor de hooikoortslijder. Enkele olijfbomen of andere allergieverwekkende sierplanten in privétuinen kunnen geen kwaad, behalve als de bewoner allergisch is.'

Voor meer informatie over

allergieën: 0900-100.73

www.airallergy.be

Mijn mening:
Uitheemse planten zorgen blijkbaar mee voor langere perioden van allergie. Daarom vind ik het goed dat mensen door dit artikel hier toch eens aan herinnerd worden. Er zijn namelijk vele mensen met allergieën. Ikzelf ben allergisch voor bepaalde bomen, pollen en huisstofmijt. Ik ben dus al op vele momenten van het jaar allergisch. Als er nu ook nog eens perioden gaan komen die langer duren dan normaal, dan heb ik gewoon constant last van mijn allergieën. Dat vind ik toch niet zo best. Mensen die geen last hebben van allergieën denken hier misschien niet over na. Daarom hoop ik dat mensen gewezen worden op de gevolgen van uitheemse planten. Hier kan meteen al iets aan gedaan worden. De opwarming van de aarde in zijn geheel kan niet op 1,2,3 opgelost worden. Dat weet ik ook wel. Ik hoop gewoon dat mensen door het lezen van dit artikel toch ook even nadenken aan het gevolg voor allergische mensen.

Bron: De standaard, 8 april 2008
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th April 2008, 19:49
Dieter1BASO
Gast
 
Posts: n/a
Het klimaat maakt regelmatig bokkensprongen. Dit zorgt ervoor dat het ecosysteem grondig in de war wordt gestuurd. Zo ook de planten en bomen die pollen en andere stuifmelen produceren. Toch is het opmerkelijk dat net nu daar een artikel over verschijnt. Vorig jaar was het al volop lente, terwijl dat de lente dit jaar maar moeilijk van start gaat. Het zou mij dus verbazen dat op deze moment er een grote hoeveelheid pollen geproduceerd wordt. Langs de andere kant denk ik wel dat we in deze lijn verder moeten denken... maar dan richting fijn stof. Mensen die allergisch zijn aan pollen en stuifmelen, zijn meestal ook allergisch aan stof. Volgens mij scheelt net daar het probleem. De laatste tijd wordt er beduidend meer stof in de lucht gemeten. Ik denk dat de allergische reacties op deze moment hiervan voortkomen en niet van pollen- en stuifmeelproductie.

Dat is natuurlijk mijn mening. Ik bekijk het van de aardrijkskundige kant. Misschien kunnen de biologen onder ons mij wel het tegendeel bewijzen.
Graag een reactie...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th April 2008, 21:44
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Allergisch voor pollen of de lucht?

Zelf ben ik ook allerigisch aan pollen, maar last? Nee echt last heb ik nog niet gehad.

Opmerkelijk is toch wel dat het ook van de lucht kan afhangen... De voorbije 2 weken heb ik totaal geen last gehad van niesbuien, tranende ogen, ... enfin de hele ramsamsam die erbij komt kijken. Ik ben 2 dagen in België en hop het is weer begonnen ...
Misschien ligt het niet enkel aan al de pollen dat mensen steeds meer en meer allergisch zijn voor dingen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.