actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2014, 09:24
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Amper 0,8 procent van GAS-boetes is voor jongeren

Amper 0,8 procent van GAS-boetes is voor jongeren

GAS-boetes gaan in minder dan 1 procent van de gevallen naar jongeren onder de 18 jaar. Dat blijkt uit een bevraging van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). De boetes worden in de eerste plaats gebruikt om sluikstorten te bestrijden.

De VVSG vroeg bij alle gemeenten en steden op hoeveel GAS-boetes ze hebben uitgeschreven, aan wie, en voor welke overtreding. Uit de cijfers blijkt dat minderjarigen amper GAS-boetes krijgen. Nochtans was er vorig jaar heel wat ophef over de verlaging van de minimumleeftijd van 16 naar 14, een maatregel van de vorige federale regering.

Die verlaging van de leeftijd blijkt dus een maat voor niets, want jongeren krijgen bijna nooit een boete. "Het gemiddelde voor 2013 komt voorlopig uit op 0,8 procent. Nog niet alle cijfers zijn verwerkt, maar de tendens is duidelijk", zegt Tom De Scheppers van de VVSG in "De ochtend".

De Schepper wijst erop dat sommige gemeenten geen GAS-boetes opleggen aan minderjarigen. Jongeren krijgen ook vaak een alternatief aangeboden voor het tot een boete komt. "De gemeente zit dan samen met de ouders en de jongere om te kijken of er een alternatieve oplossing mogelijk is." Een schadevergoeding, een werkstraf of het aanbieden van verontschuldigingen zijn mogelijke alternatieven.

De VVSG wil nog een ander misverstand uit de wereld helpen. Zo worden de GAS-boetes volgens De Schepper absoluut niet gegeven voor onbenulligheden of banaliteiten. "Het gaat vooral om drie zaken: vuiligheid, veiligheid en verkeer", zegt hij. In de eerste plaats worden de boetes gebruikt om sluikstorten tegen te gaan.
Gatz: "Gementen gebruiken GAS-boetes zoals ze bedoeld zijn"

Vlaams minister van Jeugd Sven Gatz (Open VLD) noemt de cijfers "positief". "Het felle debat heeft ertoe geleid dat veel gemeenten de zaak realistischer gaan benaderen zijn en GAS-boetes gaan gebruiken zijn waarvoor ze bedoeld zijn. Niet om jongeren te pesten, maar om overlast in de gemeente tegen te gaan."

Bron: De Redactie
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2121096

Datum: 17/10/2014

Eigen mening:
Ik snap zelf niet goed waarom er zoveel ophef was over het verlagen van de leeftijd voor GAS-boetes als dit toch zo'n klein percentage is. Ik denk dat men dan beter de leeftijd voor de boetes verhoogt en voor jongeren andere maatregelen treft. Dit omdat er nu momenteel al andere maatregelen gebruikt worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th October 2014, 16:17
I*e Voordeckers I*e Voordeckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 66
Amper 0,8 procent van GAS-boetes is voor jongeren

Ik ben het over het algemeen eens met j*rine. Waarom was er toen zoveel ophef? Men ziet nu toch aan de cijfers dat de leeftijd voor niets verlaagt is. Zoals in het artikel vermeld staat gaan de GAS-boetes vooral naar veiligheid, vuiligheid en verkeer. Ik zeg niet dat jongeren hier niets in mis doen maar ik denk dat de verlaging vooral moest komen voor bijvoorbeeld straatoverlast. Dit is niet de hoofdbedoeling van de GAS-boetes.
Persoonlijk denk ik dat politie niet direct een (GAS-)boete gaat geven aan jongeren. Het is eerder bij de jongeren belangrijk om ze te laten inzien wat ze fout gedaan hebben. Een boete wordt toch vaak door de ouders betaald. Hierdoor zijn er geen gevolgen voor de jongeren en doen ze misschien gewoon door. Ik zeg niet dat alle jongeren zo maar doordoen want er zullen ook wel ouders zijn die hun kind(eren) hierover aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th October 2014, 15:59
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
Wanneer de GAS-boetes effectief worden gebruikt om overlast en dergelijke te doen dalen, snap ik de hele heisa omtrent de verlaging niet. Waarom zou een 14-jarige anders gestraft moeten worden dan een 16-jarige voor dezelfde feiten?

Dat er maar 0,8 procent van de boetes uiteindelijk naar jongeren gaan is op zich een zeer goed teken. Dit zal natuurlijk wel van stad tot stad en gemeente tot gemeente verschillen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st October 2014, 10:10
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
Ik ben het niet eens met wat er in het artikel vermeld wordt. Namelijk het volgende: " Zo worden de GAS-boetes volgens De Schepper absoluut niet gegeven voor onbenulligheden of banaliteiten. "Het gaat vooral om drie zaken: vuiligheid, veiligheid en verkeer", zegt hij."
Er worden wel degelijk GAS-boetes uitgedeeld voor acties die niet toehoren aan deze drie. Zo kwam er eens een politie-combi langs het skatepark om 22:00h om te zeggen dat er na 22:00 niet meer geskate mag worden. Ze dreigden met GAS-boetes die konden oplopen van €50 tot €500.
Ik denk dat als ze ergens geld kunnen verdienen, ze het ook zullen doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.