actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th February 2012, 18:34
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Spelend meisje (5) neergeschoten in winkel

Een vijfjarig meisje was aan het spelen in een winkel toen ze werd neergeschoten door een verdwaalde kogel van rivaliserende bendes in Londen. Thusha Kamaleswaran is verlamd voor de rest van haar leven. Het hart van het meisje stond twee keer stil, maar dokters konden haar toch nog redden.
Drie mannen, die hun gezicht half bedekt hadden, waren buiten aan de winkel aan het rondfietsen toen ze plots het vuur openden. De jongens waren op zoek naar een rivaliserende bende, maar raakten twee onschuldige burgers.

Thusha kreeg een kogel in het lichaam, artsen moesten haar ter plaatse reanimeren voor ze met spoed naar het ziekenhuis werd gebracht. In het King's College ziekenhuis stopte haar hart een tweede keer, maar opnieuw werd ze gered door de dokters. Haar verwondingen zijn echter zo ernstig dat ze nooit meer zal kunnen lopen.

Het tweede slachtoffer, een 35-jarige man, werd in het hoofd geraakt. "Als hij een paar centimeter meer naar links of rechts was geraakt, had hij de schietpartij niet overleefd", aldus zijn advocaat. Kazeem Kolawole (19), Anthony McCalla (19) en Nathaniel Grant (21) ontkennen dat ze Thusha en Roshan Selvakumar met opzet neergeschoten hebben. (adv)

Datum: 07/02/2012
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...in-winkel.dhtml

Eigen mening:
Schandalig! Drie jongeren die het vuur openen op een bende en daarbij twee onschuldige burgers raken. Ongelofelijk! Ik hoop dat ze hun verdiende straf krijgen!
Op het einde van het artikel staat dat ze de twee mensen niet met opzet hebben neergeschoten. Verwachten ze nu dat men gaat doen alsof er niets aan de hand is? Ten eerste moet je niet met een vuurwapen rondlopen en in het wilde weg beginnen schieten. Ten tweede is het meisje amper vijf jaar en ze zal voor de rest van haar leven verlamd zijn! Nooit meer zal ze nog kunnen lopen. Ik vind dit heel erg voor de slachtoffers en voor hun familie. Ze moeten een hel doorstaan, gewoon omdat er drie jongeren hun gezond verstand niet hebben gebruikt.
Ze zouden het bezit van wapens ook moeten verbieden. Wat we niet weten is of de jongeren een vergunning hadden voor die wapens. Sowieso zou men het bezit van vuurwapens moeten verbieden. Ik denk dat er op die manier veel ongelukken en doden kunnen vermeden worden. De tegenargumenten kunnen dan wel zijn dat de jongeren met messen op stap kunnen gaan, maar dan zouden er toch geen verdwaalde kogels in het rond vliegen.
Ik hoop echt dat de jongens hun verdiende straf krijgen, want niemand heeft het recht om een ander zijn leven te ontnemen of om het leven van anderen grondig te verstoren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th February 2012, 15:32
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
Ik kan me helemaal aansluiten bij de mening van Evelynne. Ik vind het schandalig dat zoiets gebeurd. Wanneer gaan al die domme bendes eens ophouden met zo een concurrente strijd? Ik ben natuurlijk niet opgegroeid in zulk een buurt, ik zal nooit begrijpen waarom deze jongeren dit doen. Maar kan de overheid niets veranderen aan deze buurten en bendes?

Volgens mij moeten ze veel strenger worden op wapenbezit. Met een vergunning kan je inderdaad aan een geweer geraken. Toch moeten ze controleren of deze wapens wel echt in goede handen terecht komen. Kan niemand anders aan het wapen geraken, is het veilig opgeborgen,...

Net zoals Evelynne vind ik het niet kunnen dat er op het einde nog de zin 'Kazeem Kolawole (19), Anthony McCalla (19) en Nathaniel Grant (21) ontkennen dat ze Thusha en Roshan Selvakumar met opzet neergeschoten hebben.' aan toegevoegd wordt. Ze wilden die mensen niet neerschieten, maar wel andere mensen, bendeleden in de buurt. Deze onschuldige mensen zijn hierdoor wel levenslang getekend. Mensen moeten eens beter nadenken bij de dingen die ze doen. Alles heeft gevolgen. Zeker als je bezig bent met wapens, rivaliserende bendes, zelfs autorijden. Neem je verantwoordelijkheid eens op en probeer toch eens goed te leven, al is dit natuurlijk niet makkelijk.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th February 2012, 17:25
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Ik zal nooit kunnen begrijpen waarom zo'n bendes bestaan en het jammerlijke is, dat ze nooit zullen verdwijnen. De bendeleden hebben waarschijnlijk een duidelijke visie voor ogen en ze zijn zeker van hun zaak, en de andere bendes moeten hierbij uitgeschakeld worden, want zij zorgen voor het geweld en de agressie. Deze bendes zullen zichzelf steeds gelijk geven. Ik heb onlangs de film 'American History X' gezien en hierin wordt een extreme neonazibende getoond. In hun ogen zijn de anderen (vooral zwarten) slecht. Het is heel moeilijk om van deze visie af te stappen. De hoofdrolspeler deed wrede dingen met zwarten en uiteindelijk moest hij in de gevangenis zitten. Nu, om een lang verhaal kort te maken, hij stapte af van zijn visie en hij veranderde in een ander mens, maar het was voor hem absoluut niet gemakkelijk om dit te blijven volhouden buiten de gevangenismuur. Eens je een bendelid bent, wordt het heel moeilijk om er terug uit te stappen. Deze mensen zitten in een vicieuze cirkel en het is heel moeilijk om dit te stoppen.

De bendeleden uit het artikel hebben nood aan hulp. Het klinkt misschien gek, maar ze moeten echt terug 'opgevoed' worden. Vele teams zouden zich hiervoor moeten inzetten om de bendes op een goed spoor te brengen. Natuurlijk klinkt dit niet realistisch, want welke sociaal-werker wil zijn leven wagen om deze mensen te helpen? Het is wel zo dat het misschien wel zijn effect zal hebben, waardoor deze wanpraktijken en moorden niet meer of toch al veel minder voorkomen.

Het geweld in de wereld moet stoppen, maar waar moet je beginnen? Oorlogen, bendes, etc., het zal nooit stoppen, want het blijft een welles-nietes spel. Iemand moet water bij de wijn doen, maar niemand geeft zich graag gewonnen. Dit artikel is nog maar eens een voorbeeld van zo'n welles-nietes spel waarbij er onschuldige slachtoffers zijn gevallen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th February 2012, 18:48
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Ik ga akkoord met Evelien hier en niet met de twee eerste meningen. Ik begrijp dat je vindt dat de jongeren hun verdiende straf moeten krijgen. Ze moeten uiteraard gestraft worden, dat staak buiten kijf, maar met straffen alleen kom je er niet. Het gevangeniswezen moet er voor zorgen dat die jongens na hun vrijlating niet hervallen. Dat bekom je niet door hen te behandelen als beesten in de gevangenis en ze dan terug los te laten. Dan komen ze gevaarlijker buiten dan dat ze binnen gingen. Zo help je de maatschappij geen meter vooruit. Het probleem is echter dat veel mensen denken in termen van rechtvaardigheid en straf. Dat is het buikgevoel dat spreekt en dat mag. Maar dan moet je je herpakken en je hoofd laten spreken. Kijk naar het Scandinavische voorbeeld. Veel mensen bestempelen het als een soft beleid, maar kijk naar de cijfers voor recidivisme en aanschouw. De cijfers liegen niet: het werkt.

Ik kan trouwens wél begrijpen waarom jongeren in bendes stappen. Dit zijn jongeren die opgroeien in de marge van de samenleving. Armoede en geweld zijn het enige wat ze kennen. Gezinnen zijn een zeldzaamheid en drugs doet er ook al geen goed aan. Veel jongeren vinden geborgenheid en zelfs een familiegevoel in bendes. In buurten waar zulke economische en sociale wanorde heerst is de stap naar een bende niet groot. Ik heb nog nooit gehoord van bendes in middenklassewijken en dat is niet toevallig, daar is een reden voor. Daar zou de overheid beter preventief werken. Vooral jobs en structuur zijn daar vaak de oplossing.

En nog even de film "American History X" in de bloemetjes zetten. Geweldige film met een al even geweldige Edward Norton. De film laat heel goed zien hoe racisme en armoede veel kapot kan maken. En ook dat racisme begint met kleine dingen zoals kleine opmerkingen aan de eettafel. Kijk vooral ook naar de film om het Amerikaanse gevangeniswezen in werking te zien. Zo begrijp je misschien wat ik bedoel als ik zeg dat mensen daar erger uitkomen dan dat ze er instappen. Dat systeem word door velen als rechtvaardig beschouwd, want ze krijgen wat ze verdienen. Ik zie het vooral als een ongelooflijk dom systeem.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.