actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th December 2016, 13:48
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Veerle
Posts: 150
"Man die oorzaak was van Kristallnacht overleefde de oorlog toch"

Jarenlang werd gedacht dat Herschel Grynszpan, de man die de oorzaak was van de Kristallnacht, stierf in een concentratiekamp. Maar een pas ontdekte foto uit 1946 zet daar vraagtekens bij.

Grynszpan vermoordde op 7 november 1938 de Duitse diplomaat Ernst vom Rath, een moord die voor de nazi's op 9 november 1938 aanleiding was voor de Kristallnacht. Een moord als excuus en de nacht als aanleiding voor de jodenvervolging. Grynszpan zei immers eerst Vom Rath te hebben gedood als vergelding voor de duizenden joden die in Duitsland werden weggejaagd.

Als reactie op de moord werden tijdens Kristallnacht duizenden synagogen en joodse winkels en bedrijven in brand gestoken en honderden joden vermoord. Grynszpan zelf werd opgepakt en later naar het concentratiekamp van Sachsenhausen gebracht. Het laatste bewijs van zijn bestaan werd daar in september 1942 opgetekend.

ARCHIVARIS CHRISTA PROKISCH
Grynszpan was dood, zo dacht iedereen. Tot de Duitse historicus Armin Fuhrer en de Oostenrijkse archivaris Christa Prokisch deze foto in de archieven van het Joods Museum van Wenen ontdekten. Daarop zou Grynszpan dus staan. De foto maakt deel uit van een set van 27 en werd gemaakt op 3 juli 1946 in een kamp voor ontheemden in het Duitse Bamberg. "Toen ik de foto toevallig zag, herkende ik hem meteen", zegt Christa Prokisch gisteren in The Guardian. "Eerst dacht ik dat hij voor de oorlog moest zijn gemaakt. En mensen aan wie ik het vertelde, vonden het absurd. Tot ik hem aan Armin Fuhrer toonde." Een test op gezichtsherkenning leverde 95 procent zekerheid op: de hoogst mogelijke score.

Overleefde Grynszpan de oorlog dus toch? Waarom dan? En wat deed hij in dat geval nadien? Al in de jaren 50 waren er geruchten dat hij was gezien in Parijs, Hamburg of Israël en dat hij onder een valse naam een benzinestation buiten Parijs zou runnen. Maar een teken of bewijs van leven kwam er nooit.

Tot nu misschien. Meer zelfs. Geboren in 1921 is het theoretisch mogelijk dat Grynszpan (in dat geval nu 95) nog zou leven. Fuhrer en Prokisch hopen dat deze foto misschien nieuwe informatie zal losweken. "Maar we moeten erop voorbereid zijn dat we misschien niet de antwoorden zullen krijgen die we hopen", zegt Prokisch.

Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/-...-toch-b8b8b779/

Mening: Ik begrijp niet dat dit nu nog kan uitkomen, dit is toch wel een niet onbelangrijk gegeven. De Kristallnacht heeft tenslotte veel veroorzaakt tijdens de tweede wereldoorlog. Hij heeft de Joden willen verdedigen en door deze toch wel domme zet zijn er duizenden mensen vermoord, voor niets.
Tijdens de wereldoorlogen werd iedereen goed opgevolgd en alles werd streng gecontroleerd wanneer de Joden naar concentratiekampen werden gebracht. Is deze persoon dan kunnen ontsnappen wanneer de trein vertrok? Een vervolg op dit artikel zou leuk zijn om meer te weten komen over deze man. Ik ben geïnteresseerd in alles wat met België te maken heeft, maar deze naam ben ik nog nooit tegengekomen.

Laatst aangepast door L*ze. Verhaegen : 19th December 2016 om 13:56.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.