actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2015, 10:26
A*s Van den Kieboom A*s Van den Kieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westmalle
Posts: 85
School past lesuren aan voor pendelstudenten

De middelbare school Ten Doorn in Eeklo stopt voortaan vijf minuten vroeger. Op die manier kunnen veel pendelstudenten hun trein naar Brugge nog halen. Ter compensatie wordt de pauze tijdens de voormiddag ook met vijf minuten ingekort.

Momenteel eindigt de schooldag in Ten Doorn om 16 uur. De trein naar Brugge vertrekt om 16.13 uur. De NMBS vervroegde die trein een paar maanden geleden. Leerlingen vertrokken daarom nogal gehaast, met onveilige situaties tot gevolg.

"Leerlingen reppen zich naar het station. Verkeerslichten werden daarbij niet altijd gerespecteerd. Vandaar dat we ons gericht hebben tot de burgemeester en het schepencollege van Eeklo. De politie heeft allerlei observaties gedaan, maar voorlopig kwam er geen concrete oplossing. Daarom hebben we als school zelf onze verantwoordelijkheid opgenomen", zegt directrice Annick Willems.

Omdat de school iets vroeger stopt, wordt de pauze tijdens de voormiddag met vijf minuten ingekort. Intussen blijven de school en de leerlingen ijveren voor politiebegeleiding aan het station rond 16 uur. Ten Doorn vraagt ook een aangepaste uurregeling van de NMBS en een aanpassing van de verkeerslichten in de schoolbuurt door Wegen en Verkeer.

Bron: deredactie.be - 27 oktober 2015
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/r...deren/1.2480137

Eigen mening: Een school die zijn lesuren gaat aanpassen zodat de leerlingen op tijd hun trein kunnen halen, vind ik opmerkelijk. Ik vind het een zeer goed initiatief van de school, want als het onderzoek van de politie en de gemeente niets heeft uitgehaald dan is het probleem niet opgelost. De school vraagt voor meer politiebegeleiding rond 16 uur tussen de school en het station, voor een aangepaste uurregeling van de treinen én een aanpassing van de verkeerslichten. Dit staat allemaal wel mooi op papier, maar andere die de trein nemen rond 16 uur komen misschien dan in de problemen omdat ze een vervolg-trein niet halen. Ik vind het dus goed dat de school zijn lesuren heeft aangepast, maar die drie andere aanpassingen lijken mij wat veel. In Antwerpen, Brussel, Leuven, ... situeren zich toch ook scholen en die hoor je niet klagen.
Als het probleem op deze manier nog niet is opgelost, dan zou ik overgaan tot het bespreken van die nieuwe aanpassingen. De school moet eerst onderzoeken of dat een andere indeling van lesuren geen oplossing biedt.

Laatst aangepast door A*s Van den Kieboom : 27th October 2015 om 10:36. Reden: te vroeg op enter geklikt :(
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.