actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2015, 10:21
Dorien V*n den Broeck Dorien V*n den Broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lier
Posts: 51
Jeugdbewegingen erg populair bij Vlaamse kinderen.

Jeugdbewegingen erg populair bij Vlaamse kinderen.



Met in totaal meer dan 200.000 aangesloten kinderen doen de jeugdbewegingen in Vlaanderen het erg goed. Vooral de Scouts & Gidsen Vlaanderen trekken steeds meer kinderen aan. De Chiro blijft de populairste jeugdbeweging. Het is vandaag overigens de Dag van de Jeugdbeweging.


Kijkt u vooral niet vreemd op wanneer u vandaag kinderen en jongeren in het uniform van hun jeugdbeweging naar school ziet trekken. Vandaag staan de jeugdbewegingen in de kijker.

Het zijn allicht vooral Chiro-uniformen die zullen domineren. Met meer dan 100.000 leden blijven zij de grootste jeugdbeweging. Dit jaar noteerde de groep nog een kleine stijging, maar ze blijven bescheiden. "We kunnen prima naast elkaar leven met de andere bewegingen", zegt woordvoerder Leen Van Vaerenbergh. "We vinden het supertof dat er meer dan 200.000 kinderen kiezen voor de jeugdbewegingen. Als dat nu voor de Chiro, KSJ of Scouts is, dat is ons allemaal eender."

Tijd dus om de (onschuldige) strijdbijl tussen de bewegingen onderling te begraven. Bijvoorbeeld met de Scouts. Zij zien een stevige stijging in hun ledenaantal: een dikke twee procent dit jaar. Met ruim 78.000 leden gingen nooit eerder zoveel kinderen in Vlaanderen naar de Scouts. En dat leidt her en der wel eens tot logistieke problemen, zegt leider Tom van de heel populaire groep uit Veltem-Beisem. "We hebben niet genoeg tenten. En dit jaar zouden we op vlottenkamp gaan, maar we zouden nooit voor 60 man een vlot kunnen bouwen."

De KSA/KSJ/VKSJ ten slotte blijven stabiel en kunnen iets minder dan 34.000 kinderen boeien.

Bron: De redactie, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2476423
Datum: 23 oktober 2015

Eigen mening: Toen ik dit artikel las, verschoot ik van de getallen die er tussen stonden. De jeugdbewegingen zijn inderdaad populair geworden. 200.000 kinderen zitten in een jeugdbeweging en dit is toch een groot getal. Het positieve hiervan is dat kinderen hierdoor buiten komen, dus weg van tv, computer, ipad,... Toen ik de leeftijd van 10 jaar had ging ik meer buiten spelen met leeftijdsgenoten in de straat. De kinderen van nu spelen niet meer zoveel buiten en zitten meer in de zetel. Bij de jeugdbewegingen organiseren ze ook kampen, veel kinderen vinden dit heel leuk. Dankzij deze kampen krijgen de kinderen echt een band met elkaar.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd October 2015, 12:16
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
Ik vind het een zeer goed gegeven dat de jeugdbewegingen vandaag in de verf worden gezet. Elke week zorgen meer dan duizend leiders en leidsters ervoor dat de leden zich kunnen ontplooien in de beweging. Het is knap hoe de leiding zich steeds opnieuw engageert om er elke zaterdag of zondag voor de leden te staan, nog maar gezwegen over alle vergaderingen en pannenkoekenslagen. Daarnaast vind ik de werking van een jeugdbeweging enorm belangrijk. Kinderen kunnen zich amuseren en kunnen daarnaast op een andere manier ontwikkelen. Door in groep samen te werken en om te gaan met leeftijdsgenoten, kunnen de leden op sociaal vlak veel van elkaar leren. De leiders en leidsters steken uren en uren werk in hun beweging, denk maar aan vormingscursussen en dergelijke.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.