actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2011, 08:58
Lindl Wijnants Lindl Wijnants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Nieuwe wet maakt Zuid-Afrikanen monddood

Nieuwe wet maakt Zuid-Afrikanen monddood

dinsdag 22 november 2011, 16u47

Het Zuid-Afrikaanse parlement heeft met overweldigende meerderheid een wetsvoorstel aangenomen dat het openbaar maken van staatsgeheimen verbiedt. Uit alle hoeken kwam kritiek op het voorstel, ook van onder meer bisschop Desmond Tutu.

De nieuwe wet geeft de Zuid-Afrikaanse overheid de macht om informatie als geheim te bestempelen 'in het algemeen belang'. Volgens de regerende partij ANC is geheimhouding soms noodzakelijk om 'levens te redden en de nationale veiligheid te bewaren'.

Zowat 229 parlementsleden stemden voor, 107 stemden tegen. Het wetsvoorstel moet wel nog door het hogerhuis goedgekeurd worden, waarna president Jacob Zuma het moet tekenen. Als dat gebeurt, is het onthullen van staatsgeheimen een misdrijf in Zuid-Afrika.

Maandenlang hebben journalisten, schrijvers, kerkelijke groepen en ondernemers tegen het voorstel gelobbyd. Onder de tegenstanders waren ook schrijfster Nadine Gordimer en anti-apartheidsveteraan Desmond Tutu. In een laatste oproep aan het parlement gisteren sprak de bisschop van een 'beledigende' poging om de democratie uit te hollen.

Tutu waarschuwde er ook voor dat 'onthullende onderzoeksjournalistiek' zo onwettig wordt. Critici vrezen dat door de ruime invulling van 'het algemeen belang' onder meer mensenrechtenschendingen en overheidscorruptie niet aan het licht zullen komen. Een duizendtal mensen protesteerde voor het parlementsgebouw. Vandaag werd al tot 'Zwarte Dinsdag' omgedoopt.

Hoewel de oorspronkelijke clausule om verplichte gevangenisstraffen in te voeren tegen het openbaar maken van staatsgeheimen werd geschrapt, kunnen journalisten wel nog gevangen worden gezet. Het zijn bovendien alleen de staatsveiligheidsdiensten die kunnen bepalen wat geheim is.

Tussen de ANC en de Zuid-Afrikaanse media loopt het al langer niet van een leien dakje. Vorige week schreef de vooraanstaande krant Mail & Guardian dat ze geen details over corruptieaantijgingen tegen de nieuwe presidentiële woordvoerder Mac Maharaj mocht publiceren. Maharaj liet de politie daarop de berichtgeving van de krant onderzoeken.

Bron: http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20111122_137

Mening: Ik heb dit artikel gekozen, omdat ik dit wel belangrijk vind. Ik vind het veranderen van een wet wel nieuws en het kan ook altijd bij ons gebeuren.

Dat mensen geen staatsgeheimen mogen verkondigen kan ik nog begrijpen. Het is natuurlijk ook afhankelijk van wat de definitie is van het verkondigen van staatsgeheimen, zoals in het artikel ook wordt gezegd. Als journalisten al geen onderzoek meer mogen doen dan gaat het inderdaad wel ver. Er is toch persvrijheid dus waarom zouden journalisten dit nu niet meer mogen?
Dat er gevangenisstraffen staan op het overtreden van deze wet vind ik er ook over gaan. Laat mensen die deze wet overtreden toch gewoon een geldboete betalen and that's it. Ik ben sowieso niet akkoord met deze wet.

Laatst aangepast door Lindl Wijnants : 23rd November 2011 om 09:04.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.