actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2016, 10:17
Justin.K*och Justin.K*och is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Schilde
Posts: 46
Minderhedenforum wil tweede ‘Pietenpact’ mee ondertekenen

Het Minderhedenforum zegt bereid te zijn geen pietendebat meer te houden in de aanloop van 6 december, het feest van Sinterklaas. De organisatie zou een tweede ‘Pietenpact’ mee willen ondertekenen. Dat meldt het Minderhedenforum maandagochtend in een persbericht.

‘We zijn tevreden over het eerste Pietenpact omdat de roetveeg een belangrijke, volgende stap is in een proces van verandering, van maatschappelijke transitie. Maar voor sommige mensen blijft de huidige figuur (van Zwarte Piet, nvdr.) nog kwetsend omdat o.a. door de pagekledij er nog steeds een verwijzing is naar de slavernij. En het huidige beeld van Zwarte Piet heeft daar zijn inspiratie gehaald. Voor ons moet het pact dus dynamisch zijn en niet statisch. Daarom konden we het eerste Pietenpact nog niet ondertekenen. De commotie van het voorbije weekend bewijst dat het eerste Pietenpact nog niet rijp was. Daarom zijn we bereid om de dialoog aan te gaan met DeBuren, initiatiefnemer van het eerste Pietenpact en zijn mede-ondertekenaars’, stelt Wouter Van Bellingen, directeur van het Minderhedenforum vzw.

Van Bellingen zegt dat het belangrijk is ‘de dialoog verder aan te gaan en te blijven praten tot we een compromis vinden waar iedereen zich kan achter stellen.’

Het Minderhedenforum betreurt de timing van de lancering van het eerste pact en zegt bereid te zijn om met onmiddellijke ingang een tweede Pietenpact af te sluiten. ‘We engageren ons om in de aanloop van 6 december geen Pietendebat meer te voeren. Zo is en blijft Sinterklaas, een echt kinderfeest. Hierin kan Vlaanderen de weg tonen aan Nederland’, besluit het Minderhedenforum.

Vlaams minister van Gelijke Kansen Liesbeth Homans (N-VA) zei vanmorgen in De Standaard dat de houding van het Minderhedenforum in het Pietendebat voor haar ‘een brug te ver’ is. Homans gelooft niet dat de organisatie voor haar achterban spreekt en dat het ‘enkelingen’ zijn die het debat verzieken.

14/11/16
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161114_02570341

Ik vind het enorm spijtig dat het Minderhedenforum geen genoeg neemt aan het eerste Pietenpact, wat ik persoonlijk al een stap te ver vind. Bovendien vermeldt men in dit artikel dat de pagekledij verwijst naar slavernij. Op geen enkel moment in mijn jeugd heb ik de kledij, en dus ook zwarte piet, daarmee geassocieerd. Voor mij was de zwarte piet simpelweg een leuke helper die met snoepjes gooide. En nu wil men een tweede pact ondertekenen? Ik vrees dat dit er voor zal zorgen dat er van de traditie niet meer veel heel zal blijven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.