actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2016, 09:28
Jolien.R*ns Jolien.R*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 68
MINDERHEDENFORUM WIL 'PIETENPACT' NOG NIET ONDERTEKENEN 'Niet overtuigd dat Piet-fig

Het Minderhedenforum juicht het 'Pietenpact', de vrijdag door het Vlaams-Nederlands huis deBuren gelanceerde intentieverklaring om Sinterklaas te vieren zonder raciale stereotyperingen, toe, maar zal het pact voorlopig niet ondertekenen, omdat het nog niet ver genoeg gaat, zo laat directeur Wouter Van Bellingen weten.

Het Gemeenschapsonderwijs, het Katholiek Onderwijs, de Gezinsbond, Vlaamse kindertelevisiezenders en -producenten, jeugdtheaters en speelgoedketen Dreamland hebben het pact al ondertekend. Ook kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen, Bart Peeters, Hugo Matthysen en Stijn Coninx staan achter de compromistekst die Piet handhaaft maar alle racistische verwijzingen bant. Vanaf 2017 zullen ze alleen maar pieten met roetvegen, ongeschminkte pieten of andere varianten laten aantreden.

De tekst staat ter ondertekening op de website van DeBuren. De bedoeling is dat zoveel mogelijk organisaties, bedrijven, scholen en individuele personen in Nederland en Vlaanderen dit Pietenpact digitaal ondertekenen. Op die manier wil de intentieverklaring als breed gedragen compromis het nieuwe normaal worden in ons taalgebied.

Het Minderhedenforum is blij met het initiatief maar ondertekent het dus nog niet: 'Het 'Pietenpact' is een waardevol initiatief om de raciale stereotyperingen te bannen binnen Sinterklaas, het belangrijkste kinderfeest in Vlaanderen en Nederland', aldus directeur Van Bellingen. 'Maar voor ons als belangenbehartiger van mensen met een migratie-achtergrond, is het op dit moment nog niet mogelijk om het pact te ondertekenen.'

'Momenteel zijn we niet overtuigd dat de huidige 'piet'-figuur moet gehandhaafd worden', stelt Van Bellingen. 'We sluiten echter nog niet uit om op termijn toch het pact te ondertekenen wanneer de einddoelstelling van het Pietenpact meer duidelijk wordt. We zijn dan ook bereid om hierover de dialoog aan te gaan met deBuren en alle mede-ondertekenaars.'

Bron: De Standaard, 12/11/2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161112_02567986

Eigen mening:
Ik begrijp dat er mensen zijn die vinden dat 'zwarte piet' racistisch is, maar dit is gewoon een traditie uit onze cultuur. Wij zijn allemaal opgegroeid met deze mythe. Veel mensen weten ook dat zwarte piet zwart ziet door het roet van de schoorsteen. Ik vind het eerlijk gezegd niet kunnen dat wij onze cultuur moeten aanpassen, omdat een deel van de bevolking vindt dat dit racistisch is. Van mij mogen ze dit aanpassen, maar dan liefst geen groene, blauwe of rode pieten. Want welke verklaring ga je daaraan geven, als een kind aan je vraagt: 'Hoe komt het dat 'piet' blauw ziet?'
Het idee dat ze roetvegen op het gezicht aanbrengen, vind ik een beter initiatief. Dit leunt meer aan bij de huidige weergave van (zwarte) piet. De andere manieren lijken voor mij zeer verwarrend voor de kinderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.