actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2013, 15:02
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Nederlandse cafés weren vanaf 1 januari minderjarigen

Nederlandse cafés weren vanaf 1 januari minderjarigen

09/11/2013 om 10:33 - Bijgewerkt om 10:33

Veel uitgaansgelegenheden in Nederland zullen vanaf volgend jaar de deuren sluiten voor 16- en 17-18jarigen. Daarmee willen ze boetes voorkomen die ze kunnen krijgen als ze na 1 januari nog alcohol schenken aan minderjarigen.

Verhoging leeftijdsgrens

Vanaf 1 januari wordt de leeftijdsgrens voor het drinken van alcohol in openbare gelegenheden verhoogd naar 18 jaar. Kroegbazen die zich niet aan de wet houden, kunnen worden beboet en na drie boetes kan hen zelfs worden verplicht dicht te gaan.

Omdat ze niet kunnen voorkomen dat 18-jarigen alcoholische drankjes kopen voor hun jongere vrienden, vinden veel café-eigenaren het gemakkelijker om dan maar 16- en 17-jarigen helemaal de toegang tot hun etablissement te ontzeggen.

Schadelijk

Door de nieuwe wet wordt zowel het kopen als het bezitten van alcohol voor jongeren verboden. Het wetsvoorstel kwam van de ChristenUnie, SGP, CDA en PvdA. De VVD had de wet later dan 1 januari willen laten ingaan, maar staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid (PvdA) vond dat elke maand die de wet later zou ingaan, schadelijk zou zijn voor de gezondheid van jongeren.

Door de verhoging van de minimumleeftijd voor alcohol en tabak naar 18 jaar, moet het aantal gevallen van alcoholvergiftiging en ongelukken na alcoholgebruik omlaag gaan. Daarnaast zou het plan gezondheidswinst bij jongeren opleveren.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/wereld/n...mal-115112.html

Eigen mening: Het is goed voor de gezondheid van de jongeren dat ze de minimumleeftijd voor alcohol en tabak gaan verhogen naar 18 jaar. Persoonlijk denk ik wel dat dit niet heel goed is voor de economie van hun land en dan vooral in de horecasector. Meer en meer zijn er jongeren onder de 18 jaar te vinden op café en dus een goede inkomensbron voor de cafébazen. Wanneer ze jongeren gaan verbieden om op café te gaan, gaan ze misschien elders alcohol drinken, ook al is dit tegen de wet. Of gaan ze toch proberen het café binnen te raken. Hier krijg je dan hetzelfde effect als met de dancings.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th November 2013, 18:04
Ingeborg.Pecqueur Ingeborg.Pecqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 74
Ik vind het positief dat Nederland de leeftijdgrens op alcohol verhoogd. Ik denk alleen dat ze beter moeten nadenken over hoe ze kunnen voorkomen dat jongeren alcohol krijgen. Dat cafébazen jongeren gaan weigeren lijkt me niet de beste manier. Ik denk dat ze beter iets zoeken waarbij jongeren wel nog welkom zijn in cafés maar gewoon geen alcohol krijgen. Natuurlijk is dit gemakkelijk gezegd en niet zo makkelijk gedaan, maar volgens mij moet er een manier zijn. Ik denk trouwens ook dat ze beter hun focus leggen op alcohol die te verkrijgen is op fuiven dan in cafés.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th November 2013, 17:39
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Ik denk inderdaad ook dat jongeren weren uit café's niet de beste oplossing is. Wat je dan gaat creëren is dat café's een soort van discriminatie in de hand gaan werken, en waar gaan de jongeren dan naartoe? Gaan ze allemaal op straat blijven hangen? Wat ik al helemaal een beetje raar vind is dat jongeren uit café's geweerd worden, en wat met coffeeshops?
Er zijn echt wel betere mogelijkheden om geen alcohol meer te schenken aan jongeren onder de 18, maar daar moeten de bazen weer tijd instoppen, en als het daar op neerkomt kiezen ze allemaal dezelfde gemakkelijke uitweg. Jammer, als je het mij vraagt.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th November 2013, 22:13
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Ik vrees net zoals Valerie dat het eerste gevolg van deze maatregel een toename van hangjongeren zal zijn. Ik denk trouwens dat als deze jongeren alcohol willen, ze het ook op één of andere manier kunnen bemachtigen. Het sluiten van deze cafés voor minderjarigen zal volgens mij dus geen daling van alcoholgebruik bij deze minderjarigen veroorzaken. Ik weet niet of de verhoging van de minimumleeftijd voor alcohol ook veel effect zal hebben. Je kan deze wet alleen uitvoeren als je de cafés genoeg kan controleren en in deze tijden van besparingen zal er wel bespaard worden op het aantal controleurs. Ik denk dat een overheid daardoor het beste kan sensibiliseren tegen alcoholgebruik bij minderjarigen in plaats van het te controleren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.