actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th April 2015, 10:09
I*te.VanHerreweghe I*te.VanHerreweghe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 95
Gerecht onderzoekt vergiftiging bejaarden in rusthuis

Het onderzoek naar een mogelijke gifmenger in een West-Vlaams verzorgingstehuis is heropgestart nadat er een tweede slachtoffer is gevallen. Al twee keer gaf iemand een hoogbejaarde patiënt een *bijna-fatale dosis insuline, terwijl die helemaal geen diabetes heeft.

De eerste feiten dateren van juni 2013, begin dit jaar kwam daar een tweede geval bij. De Brugse federale politie werd ingelicht en reageerde meteen. Al sinds juni 2013 voeren ze immers een moordonderzoek naar de persoon die in hetzelfde rusthuis al een bewoner met insuline inspoot.

‘Na het eerste incident bleven wij zeer waakzaam’, zegt directeur Koen Ramboer van het betrokken woonzorgcentrum. ‘Na twee jaar hebben wij een onregelmatigheid opgemerkt, die we niet konden vatten. Wij houden eraan te benadrukken dat wij toen zelf de eerste stappen hebben gezet naar het gerecht.’

Volgens onze informatie heeft het Brugse gerecht al een huiszoeking uitgevoerd in het rusthuis. De speurders zouden alle overlijdens van de afgelopen twee jaar opnieuw bekeken hebben. Het WZC gaat er echter niet van uit dat er een personeelslid met kwade bedoelingen rondloopt.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150424_01646349

Mijn mening: Mocht er een personeelslid zijn die op deze manier het leven van bejaarden beëindigd, dan zou ik dat heel erg vinden. Volgens het woonzorgcentrum is er geen personeelslid met kwade bedoelingen, maar er moet wel een dader zijn.
Ik vind dat er een duidelijke interne controle moet komen. Een overdosis insuline geven aan bejaarden die niet eens diabetes hebben is een grondige fout, of zelfs onopzettelijke doodslag. Ik kan me niet inbeelden dat iemand tot zoiets in staat is. Als je dag in, dag uit met dezelfde mensen omgaat, dan kan het toch niet gebeuren dat je als verpleger niet weet welke medicatie de bejaarde nodig heeft? Er moet een checklist aanwezig zijn waarop staat welke zorg de patiënt toekomt. Zulke 'fouten' kunnen eigenlijk niet voorvallen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.