actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2015, 22:10
Eva.M*eusen Eva.M*eusen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Westmalle
Posts: 23
Arme kinderen lopen bijna drie keer meer risico op obesitas

Arme kinderen lopen bijna drie keer meer risico op obesitas. Britse onderzoekers stelden dat vast in een onderzoek bij 20.000 gezinnen. Vroeg ingrijpen is de boodschap, zeggen ze.

Op hun vijfde hebben arme kinderen al bijna twee keer zoveel kans om obesitas te krijgen dan rijke kinderen. Bij Britse kinderen uit de armste gezinnen heeft 6,6 procent obesitas, bij de kinderen uit de rijkste gezinnen is dat maar 3,5 procent

Op hun elfde is de kloof nog vergroot: bij de armste kinderen heeft 7,9 procent obesitas, bij de rijkste 2,9 procent.

Onderzoekers van het University College London en de London School of Economics publiceerden die cijfers zopas in The European Journal of Public Health. Ze analyseerden gegevens van kinderen uit bijna 20.000 Britse gezinnen op twee leeftijden, vijf en elf jaar.

Rookgedrag

Uit de toename van de kloof tussen vijf en elf jaar leidt hoofdonderzoeker Yvonne Kelly af dat vroeg ingrijpen noodzakelijk is. "Bewijzen uit ons onderzoek suggereren dat dit best voor de geboorte of zelfs voor de conceptie gebeurt."

In 2014 waren er wereldwijd 1,9 miljard mensen met overgewicht, meer dan 600 miljoen van hen waren obees.

Volgens experten zal het globale percentage van mensen met obesitas stijgen van 13 naar 17 procent in 2025. (IPS/NSK)

Bron: De Knack 14/12/2015
http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-634957.html

Eigen mening: Ik vind dit heel erg. Als kind aan overgewicht lijden is niet leuk. Deze kinderen worden veel sneller gepest op deze leeftijd omwille van hun gewicht. Misschien is het wel logisch dat arme kinderen overgewicht hebben. Als de ouders een laag inkomen hebben, kunnen zij geen 'fatsoenlijk' eten voorschotelen. Arme mensen zullen al sneller een snelle hap klaarmaken die niet veel kost. Dit is jammer, zeker voor de kinderen. Deze kinderen kunnen er niets aandoen. Ik hoop dat er in de toekomst iets aan kan gedaan worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th December 2015, 11:24
I*te.VanHerreweghe I*te.VanHerreweghe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 95
Ik sluit me aan bij de mening van Eva. Het is namelijk zo dat alle ouders het beste willen voor hun kind. In de eerste plaats betekent dat dat ouders hun kind moeten voeden. Ze willen niet dat hun kind honger moet lijden. Het is zo dat voorgeschotelde gerechten goedkoper zijn, maar veel voedingswaarden missen. Vers fruit kopen is duurder dan een koek als vieruurtje. Uiteraard moet hier tegen iets gedaan worden. Tegenwoordig zien we op veel kleuterscholen al dat de kleuters tussendoor fruit krijgen vanuit de school. Dat vind ik een mooi initiatief. Het zorgt er voor dat de koeken e.d. wegblijven. Vanaf de lagere school kunnen leerkrachten werken rond een gezondheidsproject waarbij kinderen zelf geconfronteerd worden met de mogelijke belemmeringen van overgewicht.
De schuld van het overgewicht ligt zeker niet bij de kinderen, maar ik vrees dat toch zij degene zullen zijn die actie tegen het overgewicht moeten ondernemen.

Wat zeker niet vergeten mag worden, is dat arme gezinnen vaak niet de mogelijkheid hebben tot sportaangelegenheid. Zich aansluiten bij een vereniging kost flink wat geld. Toch zouden kinderen de kans moeten krijgen om iets te doen wat ze graag doen in hun vrije tijd. Ik denk aan de goedkopere vrijetijdsactiviteiten zoals speelpleinen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.