actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2016, 10:22
Gert.V*nlooveren Gert.V*nlooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Wuustwezel
Posts: 48
Regering-Obama verbiedt nieuwe olieboringen in Noordelijke IJszee

De regering van de Amerikaanse president Barack Obama heeft de toekenning van nieuwe vergunningen voor olie- en gasboringen in de Noordelijke IJszee voor vijf jaar geblokkeerd. Dat blijkt uit een mededeling van het ministerie van Binnenlandse Zaken in Washington.

Het ministerie publiceerde vrijdag een vijfjarenplanning 2017-2022. De mogelijkheid om vergunningen uit te schrijven voor nieuwe boringen in de Noordelijkse IJszee, voor de kust van Alaska, is daarin niet voorzien.

De beslissing wordt toegejuicht door verschillende milieuorganisaties, die al langer ijveren voor de bescherming van het kwetsbare mariene gebied, dat onder meer walrussen en walvissen herbergt. “Dit is geweldig nieuws voor onze oceanen”, zo reageert Jackie Savitz, vicevoorzitster van U.S. campaigns of Oceana.

De opvolger van Obama, Donald Trump, heeft tijdens zijn campagne wel al duidelijk gemaakt dat hij geen probleem heeft met olieboringen in het gebied. Daardoor bestaat de kans dat de volgende Amerikaanse regering deze beslissing alsnog ongedaan zal maken.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken staat de komende vijf jaar overigens wel nieuwe boringen toe in de Atlantische Oceaan, meer bepaald voor de kust van de staten Virginia, Noord- en Zuid-Carolina en Georgia.


Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161119_02580381


Eigen mening: Ik vind het een goed statement dat Obama maakt. Denk ik dat Trump die beslissing ongedaan maakt? Ja. Zal daar veel protest op komen, zowel uit Amerika als van de rest van de wereld? Ja. Dat is denk ik ook waar de Obama regering op doelde. Trump kan maar een bepaald aantal controversiële beslissingen nemen voordat zijn eigen kiezers aan hem beginnen twijfelen. Er zal kritiek komen vanuit de hele wereld. De democraten, waarvan we weten dat het grootste deel van de stemmers voor kozen, zullen dit aangrijpen om opnieuw te protesteren. Daarom heb ik dit artikel onder de noemer wereldpolitiek gezet in plaats van milieu. Dit is een laatste populariteits-beslissing van de Obama regering en een manier om de Trump regering van in het begin een andere richting uit te duwen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.