actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd January 2015, 19:30
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Subsidies voor sterilisatie zwerfkatten?

Orde van Dierenartsen bezorgd over druk op prijzen in aanpak zwerfkattenproblematiek

De Nederlandstalige Gewestelijke Raad van de Orde der Dierenartsen heeft de 308 Vlaamse steden en gemeenten een brief gestuurd waarin ze haar bezorgdheid uit over de aanpak van de zwerfkattenproblematiek. Ze vrezen een verlies aan kwaliteit bij ingrepen omdat er steeds meer op de prijs gedrukt wordt.
'De Orde kan wettelijk gezien niet tussenkomen in de door dierenartsen gehanteerde tarieven', zegt voorzitter en professor Sarne De Vliegher (UGent). 'Dierenartsen zijn deontologisch verplicht te waken over het dierenwelzijn, maar evengoed is het de dierenarts deontologisch verboden tarieven te hanteren waardoor de kwaliteit van zijn werk in het gedrang komt.'
De Orde zegt dat sommige dierenartsen zich geïntimideerd voelen door de nadrukkelijke vraag van steden en gemeenten om tarieven voor de medewerking aan dierenwelzijnsprogramma’s te verlagen. 'Ze krijgen vragen om te werken aan zogenaamde ‘sociale tarieven’, of zelfs aan door steden of gemeenten zelf opgelegde, lage tarieven, met het dreigement in het andere geval de bestaande samenwerking stop te zetten.' Dat zet volgens de Orde ook een druk op de 'confraterniteit' tussen de dierenartsen.
De Orde zegt niet te aanvaarden dat de kwaliteit van het werk onder druk komt omwille van besparingen. Ze roepen de steden en gemeenten op tot overleg.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150122_01487866
Datum: 22/01/2015 om 13:45


Mening

Dit artikel plaats ik onder het forum ‘Politiek’ omdat de onderliggende reden van het probleem de politieke beslissing is omtrent de sterilisatie van zwerfkatten. Allereerst gaat het niet enkel om zwerfkatten, maar ook om huiskatten. Elke kat moet gesteriliseerd worden voor het dier naar een nieuw baasje kan. De prijs hiervoor loopt meestal hoog op waardoor het moeilijk is om de kat achteraf nog te verkopen. In het verleden kon je huiskatten gratis weggeven en kon het baasje zelf kiezen over de sterilisatie van het dier. Nu is de sterilisatie verplicht, dus valt er niet meer te kiezen. Sommige mensen hebben er zelfs geen geld voor. Ik vind dat dierenartsen een premie moeten krijgen voor het steriliseren van katten zodat ze de uitvoering ervan betaalbaar kunnen houden voor de katteneigenaars. Bij zwerfkatten vind ik het goed dat een sterilisatie verplicht is, want zwerfkatten hebben meestal geen goed leven. Elke nieuwe kitten van een zwerfkat is meestal gedoemd om de rest van zijn/haar leven rond te zwerven en door iedereen weggejaagd te worden. Dit vind ik heel erg voor deze dieren en daarom vind ik de verplichte sterilisatie van zwerfkatten wel op z’n plaats. Alleen zou het leuk zijn om financiële steun te voorzien om alles betaalbaar te houden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.