actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2015, 21:15
Stef.v*s Stef.v*s is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: bouwel
Posts: 26
'Helft boomsoorten Amazone met uitsterven bedreigd'

Meer dan de helft van alle boomsoorten in het Amazonegebied wordt met uitsterven bedreigd door ontbossing en bosbranden.

Dat meldt The Guardian. Volgens een internationaal team van wetenschappers uit 21 landen worden momenteel 8.700 van de in totaal 15.000 boomsoorten in het Amazonegebied bedreigd. Dat betekent dat zo'n 57 procent voldoet aan de criteria van de Internationale Unie voor Natuurbescherming (IUCN) om als plantensoort op de 'rode lijst' te komen van bedreigde soorten.

Ontbossing

Hoewel er al jaren sprake is van ontbossing in het Amazonewoud, hebben onderzoekers nu pas onderzocht wat de gevolgen daarvan zijn op individuele plantensoorten zoals de cacaoboom. "Het aantal bossen in het Amazonewoud daalt al sinds de jaren '50, maar men begreep tot nu toe niet welk effect dat heeft op individuele soorten", zegt onderzoeker Carlos Peres van de Universiteit van Oost-Anglia.

Het onderzoek, dat werd gepubliceerd in Science Advances, vergeleek daarom de gegevens van bijna 1.500 bospercelen met kaarten van de huidige ontbossing en toekomstige plannen daarvoor. Op die manier werd een schatting gemaakt van het aantal soorten dat al verloren ging en hoeveel er nog zullen verdwijnen in de toekomst. Het aantal met uitsterven bedreigde plantensoorten wereldwijd stijgt daardoor met een vierde.

Volgens de wetenschappers is er ook nog goed nieuws. "Meer dan de helft van het Amazonewoud is beschermd gebied en het is net daar dat de bedreigde boomsoorten zich bevinden", zegt professor Peres. Toch worden ook die gebieden bedreigd door onder meer de bouw van nieuwe dammen, mijnbouw en droogte en bosbranden als gevolg van de opwarming van de aarde.

Verbetering

Brazilië, dat 60 procent van het Amazonewoud beheert, heeft de laatste jaren al het nodige gedaan om ontbossing tegen te gaan. Onderzoekers hopen dan ook dat het land blijft inzetten op de bescherming van verschillende gebieden in het tropische regenwoud. Daarnaast menen de onderzoekers dat het land een voorbeeld zou moeten zijn voor onder meer Bolivië en Peru, waar dagelijks een gebied zo groot als 4.500 voetbalvelden verloren gaat. (MVM)

Bron: De Knack, 23-11-2015, http://www.knack.be/nieuws/planet-e...mal-627833.html

Eigen mening: De helft van de boomsoorten in het Amazonegebied is met uitsterven bedreigd. Ik moest toch even slikken toen ik deze titel zag voorbijkomen. Hier moeten we toch serieus bij gaan stilstaan ondertussen. Oké, er wordt de laatste jaren zeer veel nagedacht over het milieu dat klopt. Maar ik vind dat dit bijlange na nog niet voldoende is. Uit dit onderzoek blijkt nog maar eens dat we het niet onder controle hebben.
Als een internationaal team van wetenschappers uit 21 landen zeggen dat 8.700 van de 15.000 boomsoorten worden bedreigd moeten we daar met z’n allen bij stil staan. 57% dat wordt bedreigd! Een getal dat mij toch doet duizelen. Ik wist dat het niet goed ging met het Amazonegebied maar dat het zo slecht was, wist ik niet.
‘Het aantal met uitsterven bedreigde plantensoorten wereldwijd stijgt daardoor met één vierde’. Eén vierde meer, dat is ontzettend veel. Daarom is het dan ook zeer belangrijk dat er ook goed nieuws in het artikel staat. We mogen namelijk de hoop nog niet verliezen. We moeten er bij vermelden dat meer dan de helft van het Amazonegebied beschermd is, en laat net nu daar het grote deel van de bedreigde plantensoorten zich bevinden. Dat is zeer goed nieuws omdat we het dan niet zelf kunnen gaan vernietigen door ontbossing. Maar de natuur zelf kan ook in ons nadeel gaan werken een bosbrand bijvoorbeeld kan veel kapot maken. Dat moeten we proberen te voorkomen.
Brazilië doet het schitterend. Ze doen er alles aan om de ontbossing tegen te gaan. Ik vind dat we Brazilië moeten steunen in hun strijd tegen ontbossing. We moeten namelijk met z’n allen de ontbossing tegen gaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd March 2016, 18:43
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Boomsoorten sterven uit

Mijn mening komt overeen met de mening van Stef. Er zijn veel mensen die zich niets zullen aantrekken van een boomsoort meer of minder, maar deze mensen denken niet na over de gevolgen ervan. Elke boomsoort is uniek en heeft een belangrijke taak in de samenleving tussen verschillende levensvormen. Veel levensvormen zijn afhankelijk van bepaalde boomsoorten en andersom. Als zo'n boomsoort uitsterft, verdwijnt eveneens een belangrijke schakel in deze samenleving. Bomen zijn belangrijk en zullen altijd belangrijk blijven. Niet alleen voor de mens, maar voor elke andere levensvorm op aarde. Net zoals Stef vind ik dat we Brazilië moeten steunen, helpen en bijstaan in de strijd tegen ontbossing. Het gaat ons allemaal aan. We moeten ons als eenheid tegen het nutteloos vernietigen van bossen inzetten. Alleen zal Brazilië daar niet in kunnen slagen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.