actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2014, 08:41
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Belfius wil nog snel een gunstige uitstapregeling voor 56-plussers

Belfius wil nog snel een gunstige uitstapregeling voor 56-plussers

Staatsbank Belfius zou zijn werknemers ouder dan 56 jaar nog snel op vervroegd pensioen willen sturen, een maand voor voor de nieuwe, strengere regeling van kracht wordt. Dat schrijft De Tijd. De grootbank zou op deze manier regelrecht ingaan tegen de vraag van de federale regering om langer te blijven werken.

Belfius zou haar werknemers van 56 en 57 jaar een uitstapregeling met tijdskrediet aanbieden. Daarvoor komen ongeveer 300 mensen, die 58 jaar worden in 2015 of 2016, in aanmerking. Ze moeten voor 1 december melden of ze van deze gunstregeling gebruik willen maken.

De werknemers krijgen het aanbod om halftijds te gaan werken tot hun 58e. Na die verjaardag moeten ze niet meer komen werken. Hun loon kunnen ze aanvullen via tijdskrediet en een extra premie van de bank.

"Die maatregel laat Belfius toe om het vertrek van die werknemers te versnellen, met als doel de kosten te verminderen en beter te reageren op het ongunstige economische klimaat", legt de bank uit.

Belfius is een staatsbank. Uitgerekend die bank, met de federale overheid als enige aandeelhouder, gaat tegen de vraag in om zijn werknemers langer aan de slag te houden. Toch beschouwt de top van Belfius de bank niet als een staatsbank, maar wel als "een commerciële bank die door omstandigheden in staatshanden is gevallen".

Vanaf 2015 gelden er strengere voorwaarden voor werknemers die het einde van hun loopbaan naderen. De minimumleeftijd voor "landingsbanen", waarbij een oudere werknemer deeltijds kan werken en de rest van zijn loon via tijdskrediet krijgt bijgepast van de RVA, wordt verhoogd van 55 naar 60.

Bron: De Redactie
Datum: 28/11/2014

Eigen mening:
Ik begrijp dat Belfius dit doet voor zijn werknemers. Ik denk dat veel werknemers blij zijn met dit voorstel. Wel denk ik dat Belfius moet oppassen dat er niet te veel commentaar komt op dit voorstel. Ik denk dat veel werknemers van dezelfde leeftijd het niet vinden kunnen dat ze dit nog 'snel snel' gaan toepassen. Ook vind ik het eigenlijk niet kunnen dat ze regelrecht tegen de wensen van de overheid ingaan. Misschien moet er dan toch een aanpassing gebeuren in de regels van de overheid om dit soort zaken op te lossen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.