actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th April 2013, 09:41
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Recordaantal Belgen klikt bij belastingen

Vorig jaar heeft een recordaantal Belgen zijn buur, ex of familielid verklikt bij de fiscus. Ze stellen zich vragen bij de dure wagen die plots op de oprit staat, het zwembad in de tuin of de mogelijke zwartwerker die op het dak bezig is. De fiscus kreeg vorig jaar 1221 meldingen, een stijging van liefst 70 procent in een jaar tijd.

Het is volop in het nieuws: rijke burgers die hun geld parkeren in belastingparadijzen. Maar niet alleen de fiscus, ook de burger kijkt naar wat er met vermogens gebeurt. Vorig jaar zelfs meer dan ooit.

“Het gaat om bijna een verdubbeling in een jaar tijd”, zegt Francis Adyns, woordvoerder van de Federale Overheidsdienst Financiën. “We hebben nochtans geen formulier of vaste kliklijn om zo’n melding te doen. Maar door de aandacht die er in de media is voor zwart geld, weet de burger ons beter te vinden.”

In de eerste drie maanden van dit jaar zijn er ook al 479 meldingen binnengekomen. Dat zijn er meer dan in heel 2010. Eén op de drie meldingen gebeurt anoniem. Maar het gaat wel altijd om een bekende: een buur, een ex, een voormalige werkgever, een familielid.

“Voor elke melding starten we een onderzoek”, zegt Adyns. “Dat wil niet zeggen dat er ook altijd iets aan de hand is.”

Ook de crisis zorgt voor meer verklikkers. Die leidt bij veel mensen tot een groter onrechtvaardigheidsgevoel. Daardoor stappen we sneller naar de fiscus.
bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...elastingen.aspx - 6u11

Eigen mening
Waar sommige mensen zich toch mee bezig houden. Crisis voor iedereen denken ze, en dan kunnen ze het niet verdragen dat hun buur of een familielid plots een nieuwe auto op de oprit heeft staan. Dit is toch gewoon pure jaloezie. Hebben deze "klikkers" er misschien al eens eerst over nagedacht dat de persoon in kwestie misschien gewoon heel hard werkt en altijd goed gespaard heeft? Ik begrijp best wel dat het frustrerend kan zijn als je zelf hard werkt maar je bv. toch helemaal geen nieuwe auto kan veroorloven en dan zie je plots een nieuwe auto bij de buren staan. Maar moet je daarom gaan klikken? Wat kom je daar zelf mee vooruit? Het zal voor jezelf toch niets veranderen. Natuurlijk moet iedereen de wet volgen en als het inderdaad zo is dat die ene buur heel veel in het zwart laat doen en weet ik veel wat die plots allemaal in zijn tuin heeft staan, kan je als plichtbewuste burger een aangifte doen. Al vraag ik mij af hoeveel van deze aangiften vanuit zo'n plichtbewuste burger komen. Volgens mij heeft dit eerder te maken met jaloezie. En iemand die jaloers is, heeft er blijkbaar niet veel moeite mee om die buur of familielid, ... dan maar te verklikken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th April 2013, 09:52
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Ik vind het ook erg dat de mensen zich bezighouden met zulke dingen. Maar zal inderdaad wel zo zijn dat vele dit doen uit jaloezie, omdat ze het niet kunnen verkroppen dat de buur of het familielid zich dat kan permitteren en de persoon in kwestie niet. Ik zou er niet aan denken om een buur of familielid aan te geven. Je blijft wel voor de rest van je leven familielid van elkaar en ook wanneer je dit doet bij buren, hoe ga je dan verder door het leven. Gezellig een buur hebben die niet meer tegen je spreekt omdat je geklikt hebt over hem bij de belastingen, maar ik heb dan alle begrip voor de persoon die geklikt werd. Dus denk eerst twee keer na alvorens je gaat klikken, want hier zouden wel eens enorme buren- en familieruzie's van kunnen gaan ontstaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.