actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2013, 14:12
lieselot.o*ms lieselot.o*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 20
Dure ijzeren 'bomen' zorgen voor ophef in Wolvertem

De 'aanplant' van vier niet-alledaagse ijzeren bomen op het nieuw aangelegde kruispunt van Wilgenlaan en Hoogstraat in Wolvertem doet heel wat wenkbrauwen fronsen. Vooral omwille van het nogal exuberante prijskaartje van liefst 4.200 euro per 'boom', net nu de gemeente bezig is aan een uitgebreide besparingsronde. De huidige en de vorige meerderheid schuiven de zwarte piet naar elkaar door . De reacties van de bewoners zijn veelal negatief. "Dit lijkt nergens op", luidt het.


Het heraangelegde T-kruispunt van de Wilgenlaan en Hoogstraat werd zopas opgesmukt met vier nogal opzienbarende ijzeren boomstructuren. Er staan er twee parallel langs de Hoogstraat en twee langs dezelfde kant aan de Wilgenlaan aan de uiteinde van de nieuwe parkeerstrook. "Het zijn nochtans 'groene' bomen", zegt schepen van Financiën Willy Kerremans, daarbij verwijzend naar de voormalige Groen-schepen voor mobiliteit Marie-Jeanne Thaelemans. "Het gaat om een ontwerp uit de vorige legislatuur." Kerremans is niet gelukkig met de bomen en hoort ook de nodige negatieve reacties. "De gemeente is net een besparingsronde aan het doen. We vragen iedereen om de broekriem aan te halen. Het spreekt voor zich dat dit niet goed rijmt met dit soort 'luxeproducten'."

4.200 euro per boom
De 'bomen' in kwestie kosten de gemeente dan ook zowat 4.200 euro het stuk. Bedoeling is om er op termijn klimplanten tegenaan te laten groeien zodat ze er toch enigszins gaan uitzien als echte bomen. De reden voor de 'aanplant' is het verwijderen van een aantal andere bomen. "Uit overleg met een aantal buurtbewoners bleek dat ze geen echte bomen meer wilden. Omwille van overlast afkomstig van bladeren en ook omwille van parkeerproblematiek vooral op de Hoogstraat", herinnert voormalig schepen Thaelemans zich. Van de huidige dure boomstructuren was toen echter volgens haar geen sprake. "Ik had geopteerd voor een soort gietijzeren raster om een poorteffect te creëren op de Wilgenlaan. Dat is iets helemaal anders dan dit. De huidige meerderheid heeft vanalles aan het ontwerp veranderd. De uitvoering, daar zit ik voor niks meer tussen."

Arme gemeente
Burgemeester Jos Emmerechts (CD&V), in de vorige legislatuur schepen van openbare werken, wikt zijn woorden. "Het zit allemaal niet vers meer in mijn geheugen, maar er is destijds inderdaad beslist om die 'kunstwerken' aan te kopen", reageert hij. "Ik kan wel zeggen dat dat met dit bestuur zeker niet meer zou gebeuren. Meise is een arme gemeente en wij moeten elke euro drie keer omdraaien voor we hem uitgeven. We zijn nog bezig met de begroting en er zal serieus moeten bespaard worden. We willen echter wel vermijden dat de belastingen omhoog gaan."


Mening

Ik begrijp de reactie van de bewoners van Wolvertem. Waarom zouden ze in godsnaam hun geld stoppen in 'ijzeren bomen' wanneer ze door een gewone boom het milieu helpen? En dan nog bomen van 4200 euro? Oké, het zijn "groene" bomen, maar een gewone boom blijft nog steeds milieuvriendelijker. Daarenboven vind ik het ook gewoon niet aangenaam om naar te kijken.

Bron
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...Wolvertem.dhtml

Datum
donderdag 7 november 2013
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.