actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2013, 07:50
e*ise.vandenabeel e*ise.vandenabeel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Schilde
Posts: 98
70 procent politiemensen slachtoffer van agressie

70 procent politiemensen slachtoffer van agressie

Zeventig procent van de politiemensen kreeg het afgelopen jaar te maken met agressie tijdens hun werk. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek bij de lokale en federale politie dat De Standaard kon inkijken.

Anderhalve week geleden kwamen meer dan vierduizend agenten nog op straat om te betogen tegen het geweld waarmee ze te maken krijgen. De aanleiding daarvoor waren rellen in het Limburgse Houthalen-Helchteren. Eén politieman raakte daarbij in coma.

Voor bijna twee op de drie politiemensen bleef het de afgelopen twaalf maanden niet bij één incident: zij werden minstens twee keer geconfronteerd met geweld. Het gaat daarbij vooral om agressie in de vorm van beledigingen, bedreigingen (ook van gezinsleden) en fysieke aanvallen zoals slaan en spuwen.

Voor de grootschalige studie naar geweld tegen politiemensen, die De Standaard kon inkijken, werden 2.300 medewerkers in uniform- en burgerfuncties van de lokale en federale politie ondervraagd.

Het onderzoek kwam er op vraag van de politiebonden en minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (CDH) nadat in de zomer van 2012 her en der de politie het mikpunt werd van geweld. Onder meer in Anderlecht waren er toen incidenten en werden specifiek de mensen van de interventiedienst belaagd. Verschillende werkgroepen moesten daarop nagaan hoe geweld tegen politiemensen kon worden aangepakt. Een daarvan concentreerde zich op een ‘fenomeenanalyse’. Tussen april en juni van dit jaar werd de enquête afgenomen.

Vooral jonge inspecteurs
Op de vraag of ze in de loop van hun carrière ooit fysieke agressie hebben meegemaakt, antwoordt 57 procent positief. Voor bedreiging of intimidatie en verbale agressie liggen de cijfers nog hoger: daar krijgen respectievelijk 79 en 62 procent mee te maken. Eén op de vijf zegt wekelijks te worden uitgescholden.

Vooral mannen worden (fysiek) aangevallen, net zoals jonge politiemensen en medewerkers die tussen de vijf en negentien jaar in dienst zijn. Dat heeft er allicht mee te maken dat jonge, nieuwe krachten vaker dan de oudere in het veld worden ingezet, zoals op de interventie- of verkeersdiensten.

Bron: De Standaard
Datum: 5/11/2013

Mening: Ik wist niet dat zoveel politieagenten al geconfronteerd zouden zijn met agressie. Ik heb veel respect voor het beroep van agent. Toch wordt deze job niet door iedereen geapprecieerd. Uitspraken zoals 'als je de politie nodig hebt, zijn ze er nooit', doen vaak de ronde. Als je zo vaak te maken hebt met agressie in je job, wordt het in mijn ogen moeilijk om nog gemotiveerd te blijven. Wie wordt er nu gelukkig van om wekelijks te worden uitgescholden? Misschien kan men zwaardere straffen zetten op het beledigen, uitschelden en bedreigen van een politie in functie. Volgens mij is dit een probleem dat moeilijk opgelost kan worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th November 2013, 10:41
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
70 procent politiemensen slachtoffer van agressie

Ik denk dat het bij de taken van een politieagent hoort om met agressie om te gaan en het te verhelpen. Ik vind de uitspraak dat 70 procent van de politiemensen slachtoffer van agressie is, een uitspraak als 70 procent van de leerkrachten secundair onderwijs komt in contact met pubers. Dat kies je volgens mij als je die job kiest. De andere dertig procent zijn waarschijnlijk mensen die op een bureau werken. Bij leerkrachten zal dit ook ongeveer zo zijn. Misschien is het percentage daar nog wel hoger maar er zijn er die enkel in het eerste jaar staan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.