|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Richard Branson: "Klimaatsceptici, ga uit de weg"
Brits zakentycoon Richard Branson vindt dat bedrijven een voorbeeld moeten nemen aan Apple en een standpunt innemen tegen klimaatsceptici. Dat schrijft Branson volgens de Britse krant The Guardian in een blogbericht.
Volgens Branson moeten bedrijven "in opstand komen" tegen wie de klimaatverandering ontkent. De zakentycoon zegt "enorm onder de indruk" te zijn van de Apple-baas Tim Cook, die klimaatveranderingsceptici opriep hun aandelen in het technologiebedrijf te verkopen. Aandelen verkopen Cook kreeg het tijdens de Apple-jaarvergadering op de heupen toen een rechtse denktank, de National Center for Public Policy Research (NCPPR), de investeringen van Apple in hernieuwbare energie in vraag stelden. "Als jullie willen dat ik enkel dingen doe om winst te maken, dan verkopen jullie je aandelen beter", was het markante antwoord van de Apple-CEO. Branson valt Cook bij. Hij schrijft onder andere dat hij vindt dat elk bedrijf Cooks visie moet delen om "de wereld beter achter te laten dan we ze gevonden hebben". Volgens Branson is dit doel ook voor zijn eigen bedrijf Virgin belangrijk. "Gebrek aan bewijs" "Volgens NCPPR is er een "gebrek aan overtuigend bewijs" van de klimaatverandering. "Als het geen overtuigd bewijs is dat 97 procent van de klimaatwetenschappers het er over eens is dat de klimaatopwarmende trends van de voorbije eeuw het gevolg zijn van menselijke activiteiten, dan weet ik niet wat dat wel is", aldus Branson. "Meer bedrijven moeten het standpunt van Apple volgen om meer te investeren in duurzaamheid. Terwijl Tim de sceptici vroeg om hun aandelen te verkopen, vraag ik hen uit de weg te gaan." Bron: De Morgen, 11 maart 2014 Eigen commentaar: Ik denk persoonlijk dat de natuur ook zonder menselijke invloeden over een wisselend ecosysteem beschikt. Zolang de wereld al bestaat is ze continue in verandering geweest. Natuurlijk oefent de mens invloed uit op de natuur. We zijn er immers onderdeel van. Ik ben wel van mening dat deze beïnvloeding alleen mag gebeuren in de mate van het noodzakelijke. Want ik geloof wel dat bepaalde praktijken (o.a. de zware industrialisatie) van de mens de oorspronkelijke opwarming van de aarde heel wat kunnen versnellen. Het is dus niet meer dan normaal dat de bedrijfswereld het goede voorbeeld geeft. Het ironische van dit verhaal is wel dat de heer Branson zelf eigenaar is van een vliegmaatschappij (Virgin Galactic). Want hoe hij het ook draait of keert, vliegen blijft een zeer vervuilend iets. |