actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2015, 20:07
pauline.p*cqueur pauline.p*cqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: geel
Posts: 70
België faalt in schoolopvang nieuwkomers

België faalt in schoolopvang nieuwkomers

Immigranten die school beginnen te lopen in België, voelen zich minder dan in andere Europese landen thuis in de klas. Alleen Frankrijk doet nog slechter.

'Die cijfers zijn vrij dramatisch.' Dirk Van Damme, de Belgische onderwijstopper bij de OESO, de club van 34 ontwikkelde landen, windt er geen doekjes om. België scoort erg slecht als het gaat om de opvang van kinderen met een migratieachtergrond in het onderwijs.

De OESO publiceerde dinsdag 'Education at a Glance', een tussenstand over de staat van het onderwijs in de 34 landen. De organisatie peilt ernaar in hoeverre migrantenkinderen zich 'thuis voelen in de schoolomgeving'. 'Integratie draait erom of je je thuis voelt in een nieuwe omgeving. Voor een 15-jarige is dat vooral de schoolomgeving', motiveert het rapport.

België scoort slechte punten. 'Slechts' 59,8 procent van de nieuwkomers geeft aan zich thuis te voelen op school. Dat is de meerderheid, maar het cijfer ligt ver onder het OESO-gemiddelde van 77,3 procent. Er is wel een kanttekening: het gaat enkel om immigranten van de eerste generatie, die elders geboren zijn en naar hier zijn verhuisd. De generaties daarna zijn niet meer meegeteld. Frankrijk is het enige OESO-lid dat slechter doet: daar voelt slechts 43,1 procent van de nieuwkomers zich thuis.

Dat nieuwkomers niet kunnen aarden op de schoolbanken, kan desastreus aflopen, aldus Van Damme. 'Nieuwkomers komen met lage ambities en een lage waardering voor onderwijs terecht in een vrij competitieve onderwijsstructuur en cultuur. Dat veroorzaakt veel schoolse mislukkingen, waarbij jongeren zonder diploma de school verlaten.' Dat toont zich in de cijfers. In België zit 1 op de 5 jongeren thuis zonder werk en opleiding. In 2008 ging het nog maar om 12 procent.

bron: De Tijd, 24 november, http://www.tijd.be/politiek_economi...wsstream_recent

mening: Ik vind het jammer dat wij als welvarend land niet in staat zijn om immigranten op een goeie manier op te vangen in de scholen. Ik denk ook wel dat het op deze moment voor ons ook niet eenvoudig is met de grote vluchtelingenstroom. Ik vind wel dat we hier zeker aan moeten werken en erover moeten nadenken hoe we hen thuis kunnen laten voelen op school. Ik denk dat we ze nu soms iets te hard afschermen van de andere leerlingen. Zij worden vaak in aparte klassen gezet waardoor ze zich misschien wat buitengesloten voelen. We zouden hier misschien aan kunnen werken, maar dit zal niet evident zijn wegens hun achterstand op het onderwijs. Ik vind ook wel dat men moet navragen aan de andere generatie hoe zij zich hier voelen. Ik vind dat we een beetje verplicht zijn om als welvarende staat ervoor te zorgen dat de immigranten zich thuis voelen.

Laatst aangepast door pauline.p*cqueur : 24th November 2015 om 20:13.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.