actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2014, 22:23
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
"Oktober is dodelijkste maand op de weg"

"Oktober is dodelijkste maand op de weg"

Ieder jaar vallen er tijdens de maanden oktober en november gemiddeld 135 doden en 8.000 gewonden op onze wegen. Dat meldt de mobiliteitsorganisatie Touring. Ze roept de automobilisten op om hun rijstijl aan te passen.

Vorig jaar ging het om 122 doden en 7.230 gewonden. Die twee maanden zijn volgens Touring verantwoordelijk voor een vijfde van de dodelijke slachtoffers ter plaatse per jaar (676 in 2013) en meer dan 20 procent van het totaal aantal gewonden (40.603 in 2013).

De maand oktober telt sedert jaren het grootste aantal slachtoffers. Er zijn meer weggebruikers op de weg na de vakanties, het is snel en tot laat donker en de weersomstandigheden zijn slecht. In december en januari vallen het minst aantal slachtoffers, omdat de bestuurders hun rijgedrag dan al hebben aangepast

Oorzaken tijdens de herfstmaanden zijn specifieke omstandigheden zoals slippartijen door nat wegdek of vallende bladeren, of nog door modder van landbouwvoertuigen. Daarnaast speelt de laaghangende zon tijdens ochtend- en avondspits een heel belangrijke rol, aldus Touring.

"Pas je rijstijl aan"
De organisatie roept de automobilisten op om hun rijstijl aan te passen, zoals bij mist en regen een veiligheidsafstand van minstens 2 seconden of van 66 meter (tegen 120 km per uur) op autosnelwegen in acht te nemen. Lichten aanschakelen en mistlichten achteraan zijn verplicht wanneer de zichtbaarheid minder dan 100 meter ver reikt. Touring raadt ook aan om steeds defensief te rijden en tijdig zachtjes af te remmen. Best ook ruitenwissers, sproeivloeistof en lichten controleren, en de banden wisselen van zodra de profielen slechts 2 millimeter diep zijn om het risico op aquaplanning te verminderen, aldus Touring.

Bron: De Redactie, 14/10/14, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...te-maand-op-weg

Eigen mening: Dat we vorig jaar onder het gemiddelde zaten is zeker goed nieuws. We investeren steeds in mobiliteit, veiligheid in het verkeer en ook de auto's worden veiliger. Toch zijn dit er 122 te veel en dan spreek ik nog niet over de gewonden.
Persoonlijk denk ik dat er meer campagnes en/of informatie moeten komen over de gevaren die vermeld zijn in het artikel. Vooral voor de maanden oktober en november. Misschien volg ik de foute media, want ik heb hier vrij weinig over gelezen of gehoord. Het kan ook handig zijn om hierover meer te informeren tijdens de lessen voor het theoretisch rijbewijs. Buiten de algemene zaken zoals je lichten opzetten tijdens regen wordt daar naar mijn weten vrij weinig over gezegd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2014, 22:31
Larsen V*rstraete Larsen V*rstraete is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Oosteeklo
Posts: 40
Ik zal mijn mening van de dubbele post hieronder posten.

Mening: Als iemand die zelf lange afstanden op de baan is, herken ik dit probleem, de herfstmaanden kunnen vooral verraderlijk zijn door factoren die we in de zomermaanden minder tegenkomen. Een oplossing hiervoor zou bvb een reclamecampagne zijn die automobilisten waarschuwt van de onverwachte gevaren tijdens de herfstmaanden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.