actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2014, 18:44
Valerie K*rckhofs Valerie K*rckhofs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Grobbendonk
Posts: 26
NMBS vreest voor ‘zware verstoringen’ morgen door staking

NMBS vreest voor ‘zware verstoringen’ morgen door staking

Wie donderdag 11 december de trein wil nemen, houdt er best rekening mee dat het treinverkeer ernstig verstoord zou kunnen zijn. Dat laat spoorwegmaatschappij NMBS weten. Gisteren heeft de treinbestuurdersvakbond ASTB bevestigd dat het voor 24 uur het werk neerlegt.


Volgens de NMBS zijn de gevolgen van de staking voor het treinverkeer moeilijk te voorspellen, ‘maar zware verstoringen zijn niet uit te sluiten’.

‘De NMBS veroordeelt met klem deze stakingsactie die plaatsvindt op een moment dat onze reizigers al door verschillende intersectoriële stakingen op de proef worden gesteld’, zegt de spoorwegmaatschappij.

Ze wijst er nog op dat de staking plaatsvindt enkele dagen voor de lancering van het nieuwe vervoersplan (op 14 december). ‘NMBS zal met alle mogelijke middelen proberen de impact van deze staking op de lancering van het plan te beperken.’

Het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB), een kleinere en overwegend Franstalige vakbond, bevestigde dinsdagavond de staking, nadat een laatste vergadering met minister van Mobiliteit Jacqueline Galant en de directie volgens de vakbond op een mislukking was uitgedraaid.

De staking start op 11 december om 3 uur 's ochtends en eindigt op vrijdag 12 december om 3 uur. De vakbond hekelt onder meer 'het gebrek aan samenhang van het premiesysteem voor treinbestuurders bij de NMBS'. Ook wil de bond dat 'de loopbaan van treinbestuurder en van het personeel instructie tractie herwaardeerd zou worden qua evolutie van graden en barema's'.

Roepen in de woestijn

Hoewel ASTB geen erkende spoorvakbond is, heeft minister van Mobiliteit Jacqueline Galant er deze week toch mee overlegd, zegt ze woensdag. ‘Ik hoop dat iedereen opnieuw rond de tafel gaat zitten en dat het sociaal overleg verloopt zoals dat voorzien is’, stelt ze in de marge van een commissiezitting in de Kamer. ‘Overleggen dient niet te gebeuren op straat of via de media.’ Ze roept op tot verantwoordelijkheidszin rond de geplande staking.

Galant wijst op de enorme uitdagingen waar de NMBS voor staat. ‘Ik heb het gevoel te staan roepen in de woestijn, maar de situatie is ernstig en iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen, zodat we de jobs kunnen vrijwaren.’

De bond vertegenwoordigt naar eigen zeggen een derde van de 3.800 treinbestuurders, maar andere vakbonden twijfelen aan dat cijfer.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141210_01421713
Datum: 10/12/2014
Mening: Ik vind dat ze toch wat overdrijven met al die stakingen. Nu is er morgen weer eens een staking, dan geraken er veel mensen niet op hun werk of op school. Tegenwoordig zijn er elke week stakingen, mensen die niet met de auto kunnen rijden en niet kunnen carpoolen moeten dus gewoon thuis blijven. Voor studenten is dit vaak heel erg omdat ze zo een achterstand krijgen op de leerstof. Morgen staakt alleen de NMBS en waarschijnlijk een aantal lijnbussen maar de lessen gaan wel gewoon door. Bij de middelbare scholen zijn er zelfs examens, leerlingen die alleen met de trein naar school kunnen wat moeten zij doen? Zij kunnen geen examen afleggen. Ik vind zoiets echt niet kunnen, hoeveel stakingen heeft een openbaar vervoer tegenwoordig al niet gedaan? Ik vraag mijzelf af waarom ik eigenlijk een abonnement heb gekocht, ze rijden tegenwoordig meer niet als wel.

Laatst aangepast door Valerie K*rckhofs : 10th December 2014 om 18:53.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.