actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2012, 18:28
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Unhappy Generatie Y kan niet meer zonder smartphone

Netwerkgigant Cisco polste bij 1.800 studenten en jonge professionals uit 18 verschillende landen naar hun smartphonegedrag, en goot de resultaten in een omvangrijk rapport.

Bij negen op de tien jongeren is het nakijken van e-mails, sms’jes en updates op sociale netwerken op hun telefoon een vast ochtendritueel. Eén op vijf respondenten neemt zijn of haar smartphone iedere tien minuten van de dag ter hand. Ruim een kwart kan niet eens bijhouden hoe vaak de telefoon gedurende de dag bovengehaald wordt.

Mobieltjes worden op alle mogelijke plaatsen en tijdstippen uit de broekzak gehaald: tijdens etentjes (bijna 1 op 2), in bed (3 op 4), in de badkamer (1 op 3) of achter het stuur (1 op 5).

60 procent gebruikt minder dan tien apps actief, 20 procent meer dan tien. Applicaties voor e-mail, sms of sociale media zijn veruit het populairst.

Uit het onderzoek van Cisco blijkt nog dat de meeste jongeren bijna verslaafd zijn aan hun smartphone: zes op de tien raadpleegt de smartphone onbewust of dwangmatig. Vooral vrouwen geven toe verknocht te zijn aan hun telefoon - 83 procent, tegenover 63 procent van de mannen. Zes op de tien respondenten zou beter willen kunnen weerstaan aan de drang naar hun toestel, en ruim vier op de tien zou zich niet op zijn of haar gemak voelen zonder smartphone.

Twee op de drie ondervraagden brengt naar eigen zeggen meer tijd door met vrienden in de online wereld dan in de realiteit. Volgens 81 procent verschilt onze online identiteit echter wel van onze echte persoonlijkheid, 44 procent gaf dan weer toe dat hun online en hun offline identiteit overeenkomen.

Bron: www.knack.be( 12/11/'12)

Motivatie

Ik denk dat de meeste toekomstige leerkrachten dit probleem al wel kennen. Maar ik wist niet dat het gebruik van een smartphone zo ver gaat.
Zo schrok ik onder andere van het feit dat 3/4de van de ondervraagden hun smartphone gebruiken in bed en 1/5de tijdens het rijden. Toch wel verontrustend als je weet dat dit een erg negatieve invloed kan hebben op hun slaappatroon en hun rijgedrag... Ik denk dat dit onderzoek betrouwbaar is aangezien de onderzoeker(Cisco) wereldwijd bekend is en aangezien er veel mensen werden ondervraagd in zeer vele landen. Ik vond het belangrijk om dit artikel te posten. Op deze manier krijg je een concreter beeld van het smartphone gebruik door jongeren(niet alleen in België, maar ook in andere landen).
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th December 2012, 23:06
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Uit dit artikel blijkt nog maar eens hoe afhankelijk we geworden zijn van de technologie. Je hoort regelmatig nieuwe cijfers, maar hier staan ze allemaal bij elkaar. Door deze hoeveelheid cijfers komt het voor mij nog erger over dan dat ik dacht dat het was. De laatste cijfers vind ik het meest verontrustend. Ruim vier op de tien voelt zich niet op zijn gemak zonder zijn/haar smartphone. Wat echt harde realiteit begint te worden is het feit dat vriendschappen heel vaak online onderhouden worden. Dit is natuurlijk een negatieve trend. Het is toch veel leuker en aangenamer om regelmatig persoonlijk contact te hebben met je vrienden. Als bepaalde vrienden verder weg wonen is het natuurlijk handig dat je elkaar online op de hoogte kan houden. Maar de echte, persoonlijke vriendschap mag niet veranderen in een internetvriendschap.
Ik denk echter niet dat het eenvoudig is om deze evolutie tegen te houden. We leven nu eenmaal in een maatschappij waarin technologie en constant beschikbaar zijn heel erg belangrijk zijn om 'erbij te horen'. Het enige dat ik zie als mogelijke oplossing is dat de mensen zelf hun smartphone-gedrag in de gaten gaan houden. We moeten grenzen voor onszelf opleggen. Maar dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th December 2012, 23:33
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Ik vind de resultaten niet echt schokkend. Ik had dit zeker wel verwacht.

We kunnen er ook gewoon niet omheen dat 'het mobieltje' en andere technologische hoogstandjes van de laatste decennia onmisbaar zijn geworden in het dagelijkse leven. Stel je eens voor dat wij, als studenten van de Thomas More hogeschool -altijd overladen met werk- , geen facebookpagina meer zouden hebben, geen smsjes meer zouden kunnen sturen, geen e-mails meer zouden kunnen checken tijdens de les, etc. Ik denk dat ook onze wereld 'instort' omdat ons vangnet van medestudenten, van gelijkgezinden wegvalt.

Over het algemeen kan ik mij, spijtig genoeg, ook vinden in het feit dat ik mij niet op mijn gemak voel als ik mijn mobiel niet bij heb. Ik ben het gevoel van 'altijd bereikbaar te zijn' ondertussen al zo gewoon dat ik, telkens ik mijn mobiel vergeet, denk dat ik een belangrijk telefoontje of bericht zal missen. Je zou het bijna 'technologische paranoia' kunnen noemen, maar onze maatschappij evolueert wel degelijk in die richting.

Ik zeg niet dat ik trots ben op die 'paranoia', maar zoals Eline zegt; het is niet mogelijk deze evolutie tegen te houden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th December 2012, 08:55
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Net zoals Elise zegt ben ik niet echt verbaasd door deze resultaten. De technologie, en vooral de GSM (smartphones e.d.) in het bijzonder, maakt een enorme opmars. En dat is te merken bij de nieuwe generatie jongeren.

Denk maar aan de leerlingen van het basisonderwijs. Wij kregen vroeger een GSM als we ons vormsel deden, dat was toen een cadeau om 'u' tegen te zeggen. Tegenwoordig zie ik al kinderen op de lagere school van mijn jongere zus rondlopen die in het vierde leerjaar al een GSM hebben. En dan is het nog geen gewone GSM, neen, een blackberry of soms wel een iPhone. Dit ligt niet aan het kind, het zijn voornamelijk de ouders die dit cadeau geven, maar de kinderen raken het wel gewend om rond de lopen met een GSM.

Ook bij oudere studenten is deze trend duidelijk merkbaar: iedereen heeft altijd z'n GSM bij. Als je jouw GSM niet bij hebt, heb je vaak het gevoel dat je iets heel belangrijk vergeten bent. Bij mezelf is dat ook zo, ik heb altijd m'n GSM bij en ben altijd bereikbaar. Net zoals Elise ben ik bang om een belangrijk telefoontje of sms'je te missen.

Zoals al gezegd: deze evolutie is niet tegen te houden, ze zal zelfs nog sterker evolueren naar mijn mening.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th December 2012, 12:15
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Ik heb geen smartphone en ik heb er ook geen nood aan. Ik ben de gelukkige bezitter van een gewoon mobieltje en dat volstaat voor mij. Ik vraag mij ook af waarom alles met een smartphone gedaan moet worden terwijl je het ook kan met een computer? Goedkoop zijn die gsm-abonnementen zeker niet! En ik merk ook dat er veel spelletjes op gespeeld worden. Zoals Diethe zegt, zijn veel kleine kinderen reeds in het bezit van een smartphone. Dit vind ik totaal overbodig: kinderen moeten niet aan hun smartphone of computer gekluisterd zitten, kinderen moeten buiten spelen!
Verder heb ik ook geen Facebook. Ik heb al ondervonden dat er veel besproken wordt over school op Facebook en dat ik vaak de laatste ben die op de hoogte gebracht wordt. Gelukkig zijn er nog goede zielen die aan mij denken. (Vb. Er werden afspraken gemaakt om een klasreünie te organiseren, gelukkig hebben ze mij toen gebeld om te vragen of ik ook aanwezig kon zijn.)
Waar ik mij ook aan kan ergeren: als er iemand een vraag stelt per sms, dan moet je minstens 4 of 5 sms’jes sturen om het gepaste antwoord te bekomen. Terwijl het met één telefoontje snel opgelost zou zijn.
Ik heb eigenlijk geen behoefte aan al die hoogtechnologische snufjes, maar je wordt bijna gedwongen om mee te zijn. Ik heb liever persoonlijk contact met mensen, dat vind ik veel gezelliger, dan uren achter een klavier te zitten tokkelen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th December 2012, 13:16
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
We moeten mee evolueren met de nieuwste technologieën. De meeste snufjes groeien ultra snel. Kijk maar naar de iphone. Momenteel is model 5 al op de markt en telkens verbetert de kwaliteit (maar uiteraard ook de prijs ). Zelf ben ik niet mee met de meeste trends, ikzelf heb nog steeds mijn oude gsm van, nu toch al, een dikke 7 jaar geleden. Opmerkelijk, het ding werkt nog goed. Vaak hoor ik van mensen dat hun gsm weeral stuk is. Dat komt volgens mij door al die nieuwe snufjes die zogezegd nodig zijn.
Uiteraard zijn de cijfers verontrustend. Dat een leven zonder smartphone niet meer gaat, vind ik erg. Ik kijk ook geregeld op mijn gsm of ik geen berichtje heb, maar ik heb de smartphone toepassingen niet nodig. Waarom de anderen dan wel?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.