actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2012, 11:52
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Discussie over wapenwetgeving laait weer op in VS

Discussie over wapenwetgeving laait weer op in VS

De schietpartij op een school in Newtown doet de discussie over het wapenbezit in de VS weer oplaaien. President Barack Obama roept op tot "betekenisvolle actie". Michael Bloomberg, de burgemeester van New York, wil "onmiddellijke verandering".

Schietincidenten zoals dat van gisteren op de school in Newtown komen vaker voor in de VS. Enkel en alleen in het laatste half jaar waren er ook nog een moordpartij in een bioscoopzaal in Aurora en een bloedbad in een sikh-tempel in Wisconsin.

In zijn verklaring beloofde een emotionele Obama gisteren "betekenisvolle maatregelen" te zullen nemen om dergelijke tragedies te vermijden. "Deze buurten zijn ook onze buurten en deze kinderen zijn onze kinderen. Wij zullen elkaar moeten vinden en betekenisvolle maatregelen nemen om nog meer dergelijke tragedies te vermijden, los van de politiek."

De president bleef dus op de vlakte. Wat hij juist wil doen met betrekking tot de Amerikaanse wapenwetgeving of andere maatregelen, zei Obama niet. Hij verduidelijkte op het nieuws "niet als president maar als een ouder" te hebben gereageerd.

Bloomberg: "Geen retoriek maar leiderschap nodig"

De oproep tot "betekenisvolle actie" van Obama kan alvast de burgemeester van New York, Michael Bloomberg, niet bekoren. "We hebben de retoriek al eerder gehoord. Maar wat we niet hebben gezien, is leiderschap", stelt de burgemeester, die al jaren ijvert voor een strengere wapenreglementering.
"Na Columbine hebben we gehoord dat het te vroeg was om over wapenwetten te spreken. We hebben het gehoord na Virginia Tech, na Tucson en Aurora en Oak Creek. En nu horen we het opnieuw", aldus de burgemeester van New York in een mededeling. "Maar elke dag dat er gewacht wordt, worden nog eens 34 mensen gedood met wapens."
Bloomberg is covoorzitter is van Mayors Against Illegal Guns, een coalitie van meer dan 600 Amerikaanse burgemeesters die pleiten voor strengere wapenwetten. "We kennen de retoriek, maar wat we niet hebben gezien, is leiderschap. Niet van het Witte Huis en niet van het Congres. Daar moet vandaag een einde aan komen." Bloomberg roept de president op om een wetsontwerp in te dienen in het Congres.

Betogers aan het Witte Huis

Voor het Witte Huis verzamelden gisteravond 50 tot 100 mensen om president Obama ertoe aan te zetten de wapendracht in de VS aan te pakken. "Bescherm onze kinderen, verbied wapens nu" en "Meneer de president, wij smeken u actie te ondernemen", zo stond op de borden die de manifestanten bij zich hadden. Anderen droegen brandende kaarsen met zich mee.

"We denken dat onze president de leider is van het land en we denken dat hij een wijs man is. We willen leiderschap en we willen dat hij actie onderneemt over de controle op wapens tijdens zijn tweede ambtstermijn", aldus eerwaarde Michael McBride, die tegen vuurwapens strijdt. Ook leden van de Coalition to Stop Gun Violence namen deel aan de betoging.

Datum: 15 december 2012
Bron: Deredactie.be

Mening: Dit artikel post ik als aanvulling op de schietpartij op een school in Newton. Ik ben het eens met Bloomberg. De vage belofte van 'betekenisvolle actie' van Obama klinkt inhoudsloos. Een strengere wapenreglementering is nodig in de Verenigde Staten. Veel te veel onschuldige mensen sterven door toedoen van 'zotten' die wapens in hun bezit hebben.

Obama moet luisteren naar zijn volk en de wapenwetgeving aanpakken!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th December 2012, 12:42
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
"Betekenisvolle maatregelen" klinkt naar mijn mening redelijk leeg. Wat bedoelt Obama hiermee en wat zijn die maatregelen dan? Ik denk, net zoals Elise, dat het tijd wordt dat Obama concrete maatregelen/voorstellen op tafel gaat leggen.

Het is in de VS al enkele keren gebeurt dat er door zo'n raid kinderen en andere onschuldige mensen sterven. Waarom zijn er dan nog altijd geen concrete maatregelen genomen? Amerika heeft nood aan een strenge wapenwet, en ik denk dat Obama hier in zijn tweede ambtstermijn werk van moet maken!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th December 2012, 13:30
katelijne.uytterhoeven katelijne.uytterhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 64
Nu we toch leven in zo een zieke maatschappij met precies meer en meer gekken, moeten er wel aangepaste maatregelen komen. Obama zou ook als president moeten spreken en echt dingen teweeg brengen. Hoe vaak is dit nu eigenlijk al gebeurd en nog steeds zijn er amper maatregelen getroffen. Hopelijk helpen de acties Obama te steunen om deze nieuwe wetgeving te voltrekken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th December 2012, 19:19
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
In de VS zijn naar schatting 280 miljoen wapens in omloop. Dat betekent dat meer dan de helft van de gezinnen een wapen in huis heeft. Het recht om een vuurwapen te bezitten, is ook vastgelegd in de grondwet. Bij de Amerikanen zit het met andere woorden heel diep ingebakken dat wapens (min of meer) vrij te verkrijgen zijn.

Bovendien is er een machtige wapenlobby, die zich hevig verzet tegen elke poging om de wapenwetgeving te verstrengen. Het is dus maar zeer de vraag of er na dit bloedbad iets gaat veranderen. Na eerdere schietpartijen laaide de discussie ook fel op, om daarna weer snel te gaan liggen. Anderzijds hoeft Obama -in tegenstelling tot deze zomer- nu geen rekening meer te houden met verkiezingen. (deredactie.be)

Ongeveer de helft van de gezinnen bezit een wapen! Dit gaat over ongelooflijk veel mensen. Ik begrijp wel, dat als iedereen een wapen heeft, je jezelf onveilig gaat voelen wanneer je er zelf geen hebt. Toch zou het niet mogen, gewone burgers die het niet meer dan normaal vinden om een geweer onder hun bed te hebben liggen.
Het is voor Obama niet gemakkelijk om de grondwet te veranderen, maar zo lang hij president is, heeft hij wel de macht. Er moeten duidelijk nog veel discussies gevoerd worden, maar wanneer Obama echt iets wil betekenen, pakt hij dit probleem beter met beide handen aan.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th December 2012, 21:12
Jasper.Deschuyter Jasper.Deschuyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 101
Het is opvallend dat Barack Obama zo op de vlakte blijft over de wapenwetgeving. Ik volg Michael Bloomberg die al langer dan vandaag ijvert voor een strengere wapenreglementering. Hoeveel gruwelijke schietincidenten met doden tot gevolg moeten er nog komen vooraleer de mensen hun ogen zullen open? Ik hoop dat Obama zijn verantwoordelijk neemt als president en de wapenreglementering sterk aanpast. Dit zal dan wel op veel verzet stuiten bij de Republikeinen die in het algemeen sterke voorstanders zijn voor het bezit van een vuurwapen.

Zoals Tine ook al aanhaalde is het recht om een vuurwapen te bezitten vastgelegd in de Amerikaanse grondwet. Moest de wapenreglementering strenger worden aangepakt zullen veel Amerikanen zeggen dat hun rechten geschonden zijn.
Obama staat in ieder geval voor een zeer moeilijke taak en ik ben benieuwd naar de beslissingen die hij zal nemen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th December 2012, 22:12
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Ik ben zelf ook van mening dat de wapenwet moet worden aangepast. In Amerika is het bijna normaal dat je met een wapen op straat loopt. Maar het houdt zoveel gevaren in. Ik stel me de situatie even voor in België. Hoe kan je nu nog veilig en gerust op straat lopen als je weet dat iedereen een wapen mag bezitten? Wat doe je als een conflict uit de hand loopt? Meteen je wapen nemen? Het loopt vroeg of laat wel eens uit de hand, dat bewijst het drama in Newton.

Obama spreekt over een "betekenisvolle actie", komt inderdaad heel vaag over. Maar ik denk dat hij, alsook de rest van de wereld, wel weet dat een aanpassing van de wapenwet in Amerika vrijwel onhaalbaar is. De wapenlobby in Amerika is gewoon té machtig. Nochtans zwijgen ze nu in alle talen, na het drama in Newton. Zijn ze bang voor de reacties? Allicht.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 19th December 2012, 09:40
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Amerikaanse wapenlobby doorbreekt de stilte

Vier dagen na de schietpartij op een basisschool in Newtown doorbreekt de National Rifle Association (NRA) de mediastilte. De machtige Amerikaanse wapenlobby verklaarde dinsdagavond 'te zullen helpen opdat dit nooit meer kan gebeuren'.

In een verklaring laat de organisatie weten dat 'The National Rifle Association bestaat uit vier miljoen moeders en vaders, zonen en dochters, we zijn geschokt, bedroefd en gebroken door het nieuws van de gruwelijke en zinloze moorden in Newtown'. Daarbij vielen 26 doden, waaronder 20 kinderen.

De organisatie kreeg de voorbije dagen zware kritiek voor haar stilzwijgen na de moorddadige raid van Adam Lanza. De NRA wachtte naar eigen zeggen zo lang met een publieke verklaring om de families van de slachtoffers toe te laten om te rouwen. Vrijdag geeft de NRA een persconferentie.

Na eerdere massale schietpartijen sprong de NRA snel in de bres om op te komen voor het recht van Amerikanen om wapens te bezitten.

Bron: De Standaard
Datum: 19 december 2012


Na dagenlang stilzwijgen laat de organisatie dan eindelijk van zich horen. Ze hebben gewacht om de families van de slachtoffers toe te laten om te rouwen. Bij deze reden heb ik wel mijn twijfels, in de vorige post had ik gezegd dat de lobby zwijgt omdat ze bang zijn voor reacties. Dat denk ik nog steeds... Ze hebben wel gereageerd, maar veel waarde had die boodschap niet. Het is wel net deze organisatie die ervoor zorgt dat wapens zomaar mogen in Amerika. Als deze menen het gevaar van dat wapenbezit beseffen, kan er iets veranderen. Nu denken ze enkel aan hun eigenbelang.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.