actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2012, 10:28
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Australische sigaret voortaan in gruwelverpakking

Australische sigaret voortaan in gruwelverpakking

In Australië mogen sigaretten alleen nog maar worden verkocht in identieke pakjes met gruwelijke afbeeldingen van onder meer aangetaste lichaamsdelen en van kinderen en baby's die ziek zijn geworden door het roken van hun ouders.

De wet die dit regelt, de eerste in zijn soort ter wereld, is vandaag van kracht gegaan. Door de pakjes zo onaantrekkelijk mogelijk te maken hoopt de Australische regering jongeren van het roken af te houden. Daarbij steunt zij op onderzoek waaruit blijkt dat de kans uiterst klein is dat jongeren die op 26-jarige leeftijd nog altijd de verleiding van het roken hebben weerstaan alsnog naar de sigaret grijpen.

De tabaksfabrikanten hebben zich vergeefs tot aan de hoogste rechter verzet tegen de wet, met onder meer het argument dat de standaardverpakking een inbreuk is op hun intellectuele eigendomsrechten.

Bron: De morgen
Datum: 1/12/2012

http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...erpakking.dhtml

Eigen mening:
Persoonlijk denk ik dat gruwelafbeeldingen op de verpakking van sigaretten plaatsen niets gaat veranderen. Mensen gaan naar mijn mening niet stoppen met roken omdat er nu een 'vieze' afbeelding opstaat en ik denk ook niet dat het mensen gaat tegenhouden om ermee te beginnen. Momenteel staan er ook al zwarte longen op de verpakking of de tekst: roken is niet goed voor de gezondheid, je krijgt er kanker van,... Ik denk niet dat de afbeelding op de verpakking zo confronterend is om het niet te doen. Wel vind ik het goed dat men probeert maatregelen tegen roken te vinden en dat er echt een wet van gekomen is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2012, 10:37
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
Men windt allerlei middelen aan om het stoppen van roken te bevorderen, zoals bijvoorbeeld de in het artikel vermelde gruwelijke afbeeldingen op de verpakkingen van sigaretten. Of dit werkelijk gaat helpen, weet ik niet, maar het wel een positief teken dat de (Australische) overheid iets wil veranderen aan het rookgedrag van de bevolking. In ons land staan er ook afbeeldingen op de verpakkingen, en ik heb niet het gevoel dat dit werkelijk mensen weerhoudt van (beginnen met) roken, maar helemaal niets doen, dat zou natuurlijk helemaal geen effect hebben. Het is alvast positief dat men een verandering wil teweegbrengen en reacties wil losweken, en ik vind het zeker van groot belang dat dit via de wetgeving gebeurt. Deze wet is de eerste in zijn soort ter wereld, dus laten we hopen dat dit ook in de andere landen van kracht zal gaan. Op deze manier is er misschien een kleine kans dat sommige mensen toch gaan nadenken over hun rookgedrag en dus ook hun gezondheid.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.