actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th February 2013, 14:18
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Thumbs down ‘Zwaar zieken nooit zomaar de straat opsturen'

Dringende medische hulp aan sans-papiers koppelen aan een terugkeertraject vindt staatssecretaris voor Asiel Maggie De Block geen goed idee. Antwerps OCMW-voorzitter Liesbeth Homans stelde dat voor.
Op het kabinet van staatssecretaris Maggie De Block (Open VLD) wordt verbaasd gereageerd op het voorstel van Liesbeth Homans (N-VA). Zij wil het verstrekken van dringende medische hulp aan sans-papiers koppelen aan het ondertekenen van een vrijwillig terugkeertraject.

‘Wij begrijpen dit voorstel echt niet', zegt woordvoerster Els Cleemput. ‘Als iemand die zwaar ziek is zo'n traject weigert te ondertekenen, wil men die dan weer de straat op sturen en zomaar laten sterven? Dat kan toch niet.'

Cleemput verwijst voorts naar een koninklijk besluit uit 1996 dat stelt dat illegale vreemdelingen recht hebben op dringende medische hulp, indien ze over een doktersattest beschikken. ‘Het medisch oordeel ligt dus bij de arts, niet bij het OCMW', zegt ze. ‘Wat het OCMW wel mag doen, is nagaan of de patiënt behoeftig is.'

Nieuw systeem

Het huidige systeem wordt binnenkort gewijzigd, zegt Cleemput. ‘Er is een controlesysteem op komst waarbij een soort certificaat zal worden opgemaakt indien er nood is aan dringende medische hulp. Dat zorgt ervoor dat de kosten niet langer door het OCMW worden betaald, maar wel door de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering. Die hulpkas kan gebruikmaken van een controlearts.'

De Block stelt bovendien dat alle kosten voor echt dringende medische hulp momenteel door de federale overheid ‘voor honderd procent integraal aan het OCMW worden terugbetaald'. Volgens Liesbeth Homans zijn daar een aantal criteria aan verbonden, zoals de beschikbaarheid van de geneesmiddelen in het land van herkomst.

Aidsremmers niet automatisch toegekend

Homans verdedigde de Antwerpse aanpak waarbij niet alle sans-papiers aidsremmers krijgen. Elk geval van hiv wordt daar individueel beoordeeld, maar in de praktijk worden bijna alle illegale vreemdelingen die aidsremmers nodig hebben geholpen, klinkt het.

Een automatische toekenning zou volgens tegenstanders de zwarte markt in de hand werken. Artsen waarschuwen dan weer voor een gevaar voor de volksgezondheid door die aanpak.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...130218_00473778
DS 19 februari 2013

Mijn mening:
Net zoals velen ben ik verbaasd over het voorstel dat Liesbeth Horemans hier doet. Je kan toch niet zomaar van de mensen verwachten dat in ruil voor medische hulp ze eigenlijk een contract moeten onderteken om terug te keren? In mijn ogen is dit chantage want je kan even goed stellen dat als je medische hulp wil je de papieren moet onderteken, anders krijg je deze niet.
Natuurlijk hangt dit wel een beetje af van situatie tot situatie, indien men echt ernstig ziek is en men dit kan aantonen, vind ik niet dat men hiervoor allerlei documenten moet onderteken om daarvoor gepaste verzorging te krijgen.
Natuurlijk is het ook belangrijk dat men in het oog houdt dat deze medicijnen niet op de zwarte markt terecht komen, want we zien vaak dat deze mensen in geldnood verkeren en daarom hun medicijnen doorverkopen. Dus enerzijds vind ik dat men inderdaad hierin voorzichtig moet zijn, maar ik vind het overdreven dat men voor medicijnen een contract moet onderteken voor een terugkeringstraject.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.