actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th March 2013, 14:31
P*eter.desmedt P*eter.desmedt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Vosselaa
Posts: 109
Vlaming heeft geen medelijden met rokers en drinkers

Wie moet de ziekenhuisfactuur betalen, als de patiënt zijn ziekte zelf mee heeft veroorzaakt? ‘Eigen schuld, dikke bult', zegt één op de vier Vlamingen.
Een vrouw ligt in coma nadat ze een auto-ongeluk heeft gehad. De kosten voor haar verzorging in het ziekenhuis draagt voor een groot deel de overheid. Ook als de vrouw tijdens het ongeluk een paar glazen alcohol op had, en ze drugs had genomen vóór ze achter het stuur kroop. Dat zou niet mogen, vindt meer dan een kwart van de Vlamingen, bijna 27 procent. Dat blijkt uit interviews die de Studiedienst van de Vlaamse regering (SVR) bij 1.210 Vlamingen afnam.

Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna de helft van de Vlamingen vindt dat niet alle patiënten evenveel recht hebben op een behandeling. Zo zouden niet-rokers bij een hartoperatie voorrang moeten krijgen op rokers. En 70-jarigen zouden voor een hartoperatie hun beurt moeten afwachten als een 30-jarige dezelfde operatie moet ondergaan.

Volgens Paul Schotsmans, professor medische ethiek aan de KU Leuven, is de groep Vlamingen die anderen een behandeling wil ontzeggen, schrikwekkend groot. ‘Ik ben gechoqueerd door de cijfers. Want als we iets hoog in het vaandel dragen, dan wel dat in ons land iedereen de medische zorg krijgt die hij nodig heeft. De kwaliteit van de behandeling hangt niet af van je inkomen, zoals bijvoorbeeld in Amerika. En toch zijn er ook hier heel wat mensen die vinden dat de ene meer recht heeft op een operatie dan de ander.'

‘Er zal worden bespaard, ook in de gezondheidszorg. Maar we zullen op dure behandelingen moeten beknibbelen die niet efficiënter zijn dan andere behandelingen. Niet op het aantal mensen dat behandeld wordt.'

Bron: De Standaard (http://www.standaard.be/artikel/det...130312_00502043)

eigen mening:
Eerlijk gezegd heb ik ook heel weinig medelijden met mensen die roken en daardoor bijvoorbeeld hartkwalen van krijgen. Natuurlijk moet het roken dan wel zeker de oorzaak zijn van de hartkwalen. Maar mensen die roken, die weten toch gewoon op voorhand dat ze een grotere kans maken op bepaalde ziektes? Ze weten het dus op voorhand en toch blijven ze het verder doen. Dan vind ik het de normaalste zaak van de wereld dat andere mensen, die wel altijd gezond hebben geleefd, voorrang krijgen in ziekenhuizen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th March 2013, 19:42
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
Dit artikel zette mij aan het denken. Er wordt hier enkel gesproken over roken en alcohol.
Hoe zit het dan met criminelen en personen die een ongeval veroorzaken?
Hieronder ga ik kort twee situaties schetsen.

situatie 1:
Een crimineel raakt gewond bij een arrestatie door de politie.
Deze crimineel wordt opgenomen in het ziekenhuis om zijn wonden te 'opereren'.

situatie 2:
Persoon X veroorzaakt een ongeval met de auto doordat hij/zij door het rood rijdt.
Deze persoon was absoluut niet aan het opletten.
Persoon X raakt zelf ook zwaar gewond en moet opgenomen worden in het ziekenhuis.

Nu stel mij volgende vraag...
In het artikel wordt aangehaald dat ongeveer 1 op 4 Vlamingen geen medelijden heeft met rokers en drinkers.
Maar hoe zit het dan met bovenstaande situaties?
Mag de overheid in deze situaties wel deels instaan voor de verzorgingskosten?
Als rokers en drinkers dit niet zouden verdienen, verdient de crimineel en persoon X dit dan wel?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.