actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2010, 20:29
Viky Op de Beeck Viky Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 79
Journalisten gebruiken steeds meer sociale media

Steeds meer journalisten maken gebruik van sociale media bij het uitoefenen van hun job. Dat blijkt uit een enquête die werd uitgevoerd door Quadrant Communications.

Het Gentse communicatiebureau Quadrant Communications herhaalde de voorbije maanden een onderzoek van vorig jaar. Ruim 480 journalisten beantwoorden een vragenlijst over sociale media.

Uit de resultaten blijkt dat het gebruik van sociale media fors is toegenomen, maar dat nog altijd een minderheid van de Belgische journalisten overtuigd is van de voordelen van social media.

Het gebruik van Twitter en Facebook, de populairste sociale netwerksites, is ook bij journalisten flink toegenomen dit jaar. 18% van de respondenten zegt Twitter te gebruiken voor professionele doeleinden. Vorig jaar was dat slechts 9%. Het aantal ondervraagde journalisten zonder Facebook-account daalde van 38% naar 27%.

Ook online video lijkt steeds belangrijker te worden. Een kwart van de respondenten gaf aan regelmatig een webcast of webvideo te bekijken om zich te informeren.

Andere populaire sites voor journalisten zijn Wikipedia, Youtube, LinkedIn en Flickr. 'Social bookmarking'-sites als Delicious en Digg en 'location based service' als Gowalla en Foursquare lijken daarentegen weinig populair.

Volgens Frank De Graeve van Quadrant Communications bestaat er een grote verdeeldheid bij journalisten over het nut van sociale media. "Het toenemende gebruik van Twitter en Facebook door politici heeft echter heel wat journalisten overstag doen gaan. "

Ook de betere technologische middelen (smartphones en Blackberries) waarover steeds meer journalisten beschikken spelen ongetwijfeld een rol, net als een aantal inspirerende buitenlandse voorbeelden van journalistiek gebruik van sociale media.

De Standaard 16-12-2010

Eigen mening:

Dit is niet verwonderlijk natuurlijk. Een overgroot deel van de wereldbevolking gaat steeds meer gebruik maken van sociale media en dan vooral de vele netwerksites. Ik denk dat Journalisten constant de wereld op het internet moeten opvolgen om niet te laat te komen of zelfs als eerste met een nieuwtje naar voren te komen.

Ik denk ook wel dat er daarom meer en meer roddels en conflicten achter de schermen aan bod komen in het nieuws. Vroeger werden ze makkelijker verborgen gehouden.
Nu gaat de media zelfs gesprekken op Facebook of Twitter misbruiken of verdraaien. Wat journalisten uiteraard ten goede komt.

Volgens mij daalt het informatieve niveau van het nieuws hierdoor en krijgen we meer en meer te maken met de zogenaamde 'Boecht'.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th December 2010, 21:21
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Ik vind dit wel goed. Wanneer er een nieuwsflits is, wordt dit vaak zeer snel op facebook gepost, nog voor de volledige uitleg op de site van bv. Deredactie staat. Later meer zegt men dan, maar zo weet de facebookgebruiker meteen dat er iets gebeurt is. Ook interessante of leuke artikels maakt men populair via facebook. Ik vind dat wel leuk, want zo kom ik ook op die nieuwssite terecht en surf daar dan ook eventjes rond. Dat is waarschijnlijk ook de opzet van het gebruiken van zulke media.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.