actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2014, 00:23
P*tricia P*tricia is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 25
Brusselse pieten zijn schoorsteenzwart

Morgen vrijdag maakt Sinterklaas zijn langverwachte intrede in de Brusselse Haven. Opvallend detail: de Pieten zullen niet pikzwart zijn, maar eruit zien als personen die door de schoorsteen gekropen zijn.

Het heeft even geduurd voor het Sinterklaasfeest in Brussel op poten stond, maar maandag volgde de officiële mededeling van visit.brussels en het kabinet van minister-president Rudi Vervoort. Sinterklaas zal in de voormiddag van 5 december zijn officiële intrede doen in de Haven.

‘Met elf deelnemende scholen heeft het evenement op korte tijd haar maximumcapaciteit van 1.000 leerlingen bereikt’, zegt Martha Meeze van visit.brussels, die ontkent dat de kleur van de Pieten een reactie is op het huidige debat.

‘Om al deze kinderen te bedienen, wordt de Sint bijgestaan door vijf Pieten. Voor hun huidskleur baseren we ons louter op het verhaal dat ze door de schoorsteen zijn gekropen, waarbij ze ongetwijfeld roetsporen zullen hebben opgelopen. Het gaat in de eerste plaats om een kinderfeest voor de Brusselse kinderen’, voegt de woordvoerster er nog aan toe.

Vlaams Belang ziet het echter anders: ‘De Brusselse overheid geeft toe aan de dreigementen van Abu JahJah’, klinkt het daar in een mededeling. De partij laakt ‘de laffe houding’ van Visit Brussels en minister-president Rudi Vervoort die ‘meestappen in de massahysterie die onlangs in Nederland is losgebarsten’.

Mening: Het is een veelbesproken onderwerp met veel uiteenlopende meningen. De ene persoon zegt dat Zwarte Pieten racistisch zijn de andere zegt van niet. Zelf begrijp ik de mening dat het racistisch zou zijn maar ik begrijp ook dat het eigenlijk niet zo is. De zwarte pieten zijn zwart omdat ze door de schoorsteen heen moeten kruipen om de pakjes klaar te leggen in de schoentjes van de kinderen. Ze zijn niet zwart omdat ze meer pigmentatie hebben dan ons. Maar als ik de foto’s ga bekijken van de Zwarte Pieten van tegenwoordig dan kun is de lijn tussen zwart en schoorsteenzwart inderdaad erg dun. Je zou inderdaad kunnen zeggen dat ze meer zwart lijken dan schoorsteenzwart. Maar, iedereen maakt hier ruzie over terwijl het eigenlijk eenvoudig oplosbaar is. Maak de Zwarte Pieten gewoon net iets minder zwart zodat ze schoorsteenzwart lijken. Afschaffen van de traditie vind ik persoonlijk een zeer absurde maatregel. Het blijft een kinderfeest. De kinderen zullen niet denken dat de Zwarte Piet zwart is, ze zullen meer geconcentreerd zijn in het uit te vinden wat er in hun schoentje ligt. Laten we de magie van Sinterklas nu niet verpesten voor de klein mannen.
Ten slotte wil ik nog graag bijvoegen dat dit een zeer uitnodigend artikel is om te gebruiken tijdens de les PAV. Je kunt je leerlingen wat bijleren over Sinterklas en de bijhorende tradities en als afsluiter een klasdebat uitvoeren over de Zwarte Pieten. Moet het volgens de leerlingen ook afgeschaft worden of hebben ze daar andere ideeën over?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.