actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2005, 10:24
bram willems bram willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: vorselaar
Posts: 120
Toch wel foie gras in metro en treinen

13/12 Ook Brusselse metro weigert Gaia-affiches tegen foie gras

Na de NMBS weigert nu ook de Brusselse metro de affiches van Gaia tegen foie gras. Ook de MIVB vindt de affiches te shockerend. "Belachelijke censuur die van kwaad naar erger gaat", aldus Gaia.
Op een van de affiches staat een gans in een kelder met een marteltuig in de mond en kettingen rond de hals. De andere affiche toont een vastgeketende gans die een kap op heeft met pinnen. De tekst luidt: "Foie gras, voer voor sadisten". De affiches zouden vanaf morgen een week lang in de 40 belangrijkste stations van het land te zien zijn en vanaf 27 december in de Brusselse metrostations.

"Te schokkend", zegt Annemie Genbrugge van de MIVB. "Wij werken voor een ruim publiek en vinden de boodschap dat mensen die ganzenlever eten sadisten zijn, niet ethisch verantwoord naar ons publiek toe. Wij willen neutraal blijven".
Gisteren/maandag weigerde ook de NMBS de Gaia-affiches in de stations op te hangen, om dezelfde redenen. "Onze beslissing heeft niets te maken met die van de NMBS, ze is autonoom en er is geen overleg geweest met de spoorwegen", aldus Genbrugge.

"Die belachelijke censuur gaat van kwaad naar erger", reageert Gaia. "De affiches zijn gericht tegen de onverschilligheid: Gaia wil de mensen wakker schudden en bewust maken van het lijden van ganzen en eenden voor foie gras. Zolang mensen foie gras blijven eten, worden er dieren gemarteld en ziek gemaakt", aldus de dierenrechtenorganisatie.
De affiches zullen vanaf woensdag te zien zijn bij dagbladhandelaars in Vlaanderen, vanaf 21 december in krantenwinkels in Wallonië
bron: www.gva.be
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th December 2005, 15:52
Ann Van der Flaas Ann Van der Flaas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Herentals
Posts: 136
We hebben hier met Frans ooit een artikel overgelezen, en het is idd wel zo dat die beestjes (zijde ganzen) gemarteld worden tot en met, omdat hun lever zo dik en vet mogelijk moet worden. Mensen die er iets van weten, in uwe lever komen alle afvalstoffen van uw lichaam terrecht, of van chocolade of alcohol kunde ook wel eens problemen krijgen met uwe lever. Wat ze hier dus doen is die beestjes exrpess ziek maken en zorgen dat hun lichaam 'slechter' wordt, zodat hun lever dikker wordt.
Dus, mijn mening, ik ben daar ook enorm tegen, ook omdat lever eten nergens goed voor is, lever bevat (zoals reeds vermeld) alle afvalstoffen van een lichaam die niet langs natuurlijke wegen weg kunnen en het dan opeten, lijkt mij niet gezond!?
Geef mij maar een goei kipfiletje!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th December 2005, 18:24
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Ik vind die affiches origineel, maar bovenal: terecht !
IK ben geen vegetariër of dierenrechtenactivist (toch niet extreem ), maar er zijn wel degelijk grenzen en hoe die beestjes behandeld worden is echt een paar grenzen te ver. Ook rond het dragen van bontjassen mag zo wel eens een actie komen, dat is de enige manier om de mensen aan het denken te zetten...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th December 2005, 18:32
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Citaat:
Orgineel gepost door Ann Van der Flaas
ook omdat lever eten nergens goed voor is, lever bevat (zoals reeds vermeld) alle afvalstoffen van een lichaam die niet langs natuurlijke wegen weg kunnen en het dan opeten, lijkt mij niet gezond!?

'k meen me te herinneren dat er veel ijzer zit in lever, dus voor dat element is het een goede voeding.

Maar de foie gras, dat is inderdaad een sadistische delicatesse. Ik heb hier ook niet veel goede woorden voor over.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th December 2005, 11:55
Britt Schellens Britt Schellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Veerle-Laakdal
Posts: 72
Ik vind de affiches erg knap gevonden, wat een originaliteit. Ik denk niet dat ze echt shoquerend zijn maar ze trekken zeker wel ieders aandacht en zet de mensen (hopelijk) aan het denken!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 20th December 2005, 23:29
Elke Van Loon Elke Van Loon is offline
If I'm ugly then so are you
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Essen
Posts: 70
het is echt goed gevonden van die affiches en ik vind langs de ene kan ook wel dat ze die moeten hangen.. maar ze hebben ook weeral andere mensen op hun dak (als ik me niet vergis) nl. de mensen die aan SM doen.. Ja, het leek me eerst ook raar. Maar als ik me toch niet vergis was het dit weekend op tv en konden die mensen er ook niet erg mee lachen dat er zo'n affiches werden gehangen omdat de mensen dan slechte dingen zouden denken over SM-praktijken.
De affiches, goed idee en zeker doen.. ik kan er niet tegen dat mensen beesten martelen en pijn doen... Maar ik ben ook geen vegitariër ofzo...
Maar die mensen, komaan é seg, tegenwoordig kan niemand nog iets verdragen en voelt iedereen zich zo aangevallen.. waar gaat het naartoe vraag ik me dan af? Dan kan je al bijna niets meer zeggen of het is fout en je krijgt commentaar! Ieder zijn eigen mening toch?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 21st December 2005, 13:38
Ann Van der Flaas Ann Van der Flaas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Herentals
Posts: 136
Unhappy Dierenleed snik

De winsten zijn hoog, het dierenleed ook!

Er zijn werkelijk gruwelijke methoden bedacht om de dieren in de bio-industrie maar zo snel mogelijk vet te mesten, zodat de kosten zo laag mogelijk blijven, en de winsten hoog. De methoden die gebruikt worden voor foie-gras (eenden en ganzenlevers) zijn werkelijk weerzinwekkend. De dieren worden een voor een beetgepakt bij hun nek, en dan wordt er een lange metalen trechter via hun keel helemaal in hun maag geplaatst. Dan wordt er via luchtdruk drie tot drie en een half kilo voer naar binnen geperst. Veel dieren sterven omdat hun maag gewoon scheurt van de overmaat aan eten. Na dit vier weken doorstaan te hebben, worden de dieren geslacht. Hun lever is dan zes tot twaalf keer zo groot geworden als dat hij normaal zou moeten zijn.


Wouter,
Ondanks het hoge caloriegehalte van meer dan 450 kcal per 100 g, is de lipidensamenstelling van foie gras zeer bijzonder.
Foie gras is arm aan verzadigde vetzuren en, zoals olijfolie, rijk aan mono-onverzadigde vetten (oliezuur).
Hoewel een cholesterolgehalte van 380mg / 100g wordt door het evenwicht tussen de vetzuren en tegelijk een overvloed aan vitamine B9 vermeden dat de cholesterol zich in aderen vastzet.

En naast de interessante lipidensamenstelling is foie gras ook een zeer rijke bron van ijzer, zink, vitamine A, onmisbaar voor de goede werking van ons immuunsysteem.

Zeer interessant is de vaststelling dat de Franse streken met de laagste waarde aan hart- en vaatziekten die fataal eindigen, zich bevinden in zuidwest Frankrijk waar de consumptie van foie gras, in eigen vet ingemaakt eendenvlees en eendenvet het hoogst is.

Wouter, ik trek bij deze mijn mening terug in. Ik had geleerd dat in de lever alle afvalstoffen verzameld worden en biologisch gezien is dat ook zo, maar blijkbaar wegen de goede dingen toch nog op...


Zie ook afbeelding.
Bijgesloten Plaatje(s)
 
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.