actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2005, 09:43
Frederickx Frederickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Mol
Posts: 59
Post Studenten kinesistherapie betogen

BRUSSEL - In Brussel betoogden deze voormiddag zo’n 1.200 tot 1.300 studenten kinesitherapie voor de gebouwen van Selor, waar een selectie-proef kinesitherapie werd georganiseerd.

Minister Demotte wil via dat vergelijkende examen van Selor voor alle kinesisten die in 2005 afstudeerden het aantal erkenden wiens prestaties worden terugbetaald beperken tot 450, namelijk 270 met een Vlaams diploma en 180 met een Franstalig diploma.

Om te protesteren tegen het selectie-examen, hebben de studenten kinesitherapie de vereniging SKITO (Studenten KInesitherapie Tegen Onrecht) opgericht. In die organisatie zitten studenten van alle opleidingen kinesitherapie, zowel aan hogescholen als aan universiteiten. De protestmars vond tegelijk met het examen.

,,Er namen zo’n 1.200 tot 1.300 mensen aan deel, wat overeenkwam met de verwachtingen. Rond het middaguur was de mars afgelopen, aangezien we van de politie enkel de toestemming hadden om in de voormiddag te protesteren'', aldus Vincent Vollon, voorzitter van SKITO. ,,Er zijn niet alleen studenten op het appel verschenen, ook de jongerendelegaties van bepaalde politieke partijen - waaronder VLD, CD&V en N-VA - waren aanwezig, evenals sympathisanten van onder meer het Leuvense ziekenhuis Gasthuisberg'', vervolgt de voorzitter van SKITO. ,,We hebben geprotesteerd tegen de belachelijke maatregel en onze boodschap is goed overkomen'', besluit Vollon, die evenwel betwijfelt of de actie veel zal uithalen.

Ook de Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) betoogde mee tegen het selectie-examen. De vereniging trekt onder meer de redenering als zou er een teveel aan kinesitherapeuten zijn, in twijfel, want, zo zegt ze, er is geen objectief cijfermateriaal voor handen. VVS waarschuwt voor persoonlijke drama’s: velen die zich jarenlang ,,onwetend'' hebben ingezet om te studeren voor een eigen praktijk zijn er aan voor de moeite. Tot slot is VVS is niet te spreken over de manier waarop deze maatregel ,,door de strot van de studenten werd geramd''.

,, Dit hele dossier is een schoolvoorbeeld van gebrekkige consultatie of informatieverstrekking. Reeds van bij de aanvang is er zeer weinig ruchtbaarheid gegeven aan het dossier. De meeste studenten waren bij het aanvatten van de studies dan ook niet op de hoogte van wat hen boven het hoofd hing'', aldus de vereniging.

Selor, dat van de federale overheid de opdracht kreeg de vergelijkende selectie te organiseren, meldt dat er zich 371 Nederlandstalige kinesitherapeuten kandidaat stelden voor de vergelijkende selectieproef. Enkel de 270 beste laureaten krijgen dus een Riziv-nummer dat hen toelaat om een zelfstandige praktijk uit te oefenen met tussenkomst van de ziekteverzekering. Langs Franstalige kant bleef het aantal kandidaten onder het aantal toe te kennen nummers, waardoor een selectieproef overbodig was.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th November 2005, 09:48
Frederickx Frederickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Mol
Posts: 59
Post Studenten kinesistherapie betogen

Ik vind het niet kunnen dat als men zijn diploma haalt men nog een bijkomend examen moet doen. zou het niet beter zijn om een strenger toegangs examen te organiseren in de plaats van mensen achteraf teleur testellen.

stel je maar eens voor dat het jou overkomt. je haalt je diploma van leerkracht maar je moet eerst nog een bijkomend examen doen om dat er te weinig werkgelegenheid is in je branche
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th November 2005, 12:22
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Frederickx
Dit hele dossier is een schoolvoorbeeld van gebrekkige consultatie of informatieverstrekking. Reeds van bij de aanvang is er zeer weinig ruchtbaarheid gegeven aan het dossier. De meeste studenten waren bij het aanvatten van de studies dan ook niet op de hoogte van wat hen boven het hoofd hing'', aldus de vereniging.

Dit is natuurlijk wel een probleem, maar met de maatregel op zich kan ik wel akkoord gaan hoewel ze het anders moeten aanpakken volgens mij. Ik denk dat je beter de gewone examens wat zwaarder moet maken, ipv de afgestudeerden nog eens een examen af te laten leggen waardoor hun jarenlange inzet voor niets kan blijken te zijn geweest. Ik vind dat als er al teveel zijn dat men dan moet streven naar een zo goed mogelijke kwaliteit, kwantiteit is in de medische branche van minder belang dan de kwaliteit.

Het is uitermate belangrijk dat afgestudeerden in een medische richting hun vak voor de volle 100% kennen (afgezien van de dingen die komen met de jaren enz...) aangezien het te belangrijke beroepen zijn om zomaar jan en alleman daar een diploma voor te geven.

Nog eens: met de nu ingevoerde maatregel ben ik niet akkoord, maar ik vind wel dat medische richtingen waar te veel afgestudeerden zijn in verhouding met de nood aan dat beroep zwaarder mogen zijn....
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th November 2005, 11:35
Tinne Cools Tinne Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2005
Locatie: Ranst
Posts: 13
Dit vind ik gewoon belachelijk. Meer kan ik er niet over zeggen!
Als ze minder zelfstandige kinesisten willen, dan moeten ze in het begin van de opleiding maar selecteren. Een ingangsexamen bijvoorbeeld waarbij maar een bepaald aantal studenten aan de opleiding mag beginnen. Die mensen hebben 4 of 5 jaar lang hard gestudeerd om bekwame kinesisten te worden en dan zouden ze nog geen eigen praktijk mogen beginnen???
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 27th November 2005, 13:35
grietje85 grietje85 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Bouwel
Posts: 35
groot gelijk

Ik vind dat deze studenten groot gelijk hebben. Stel je voor dat wij op het einde van ons derde jaar nog eens een exaam moeten afleggen. Je hebt dan 3 jaar alles gedaan om erdoor te geraken. End an gaat 1 examen erover oordelen over 3 jaar. Want wanneer je niet slaagt zijn eigenlijk die 3 jaren voor niets geweest. Je hebt dan minstens 3 jaar altijd je tijd en energie en zeker niet te vergeten geld geinvesteerd in iets waar je niets aan hebt gehad. Ze hebben dus groot gelijk.
Maak het ingangsexamen dan wat zwaarder dan kan je nog aan iets anders beginnen , dan verspil je geen tijd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.